Isnin, Julai 23, 2007

Lapolan Ipoh mali... Tatak sombong punya!

Assalamualaikum kawan-kawan dan para pembaca sekalian. Ini adalah malam kedua saya di Ipoh setelah meninggalkan Kuala Kangsar semalam. Ada cerita-cerita yang menarik beberapa hari kebelakangan yang ingin dikongsi bersama tetapi biarlah saya menyelesaikan beberapa perkara yang tertunda ya, antaranya adalah menulis sebahagian pengembaraan terdahulu Disember hingga Februari di dalam blogspot berbahasa Inggeris saya, BERPETUALANG KE ACEH .
Adapun kali terakhir saya membuat update di sini adalah cerita Akhirnya, Masjid Brunei di Danau Tok Uban! Khamis lepas. Ini diikuti dengan 7 buah cerita untuk blogspot Inggeris berdasarkan perjalanan yang lalu (bukan perjalanan sekarang) melalui Terengganu, Kelantan dan Pahang serta 3 buah cerita tentang tempat-tempat bersejarah di Perak untuk blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) .
Sessi-sessi penulisan itu yang dilakukan semasa dalam pengembaraan di Alor Setar, Sungai Petani dan Kulim, Kedah diakhiri dengan terjemahan cerita Masjid Brunei dalam bahasa Inggeris untuk digunakan dalam blogspot berbahasa Inggeris, terjemahan yang juga boleh digunakan dalam blogspot saya yang satu lagi iaitu dalam dwi-bahasa. Hasilnya, jadilah cerita tentang Masjid Brunei sebagai artikel ke 151 dalam blogspot ini, artikel ke 77 dalam BERPETUALANG KE ACEH dan 40 dalam SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) .
Pada saya, ini adalah nombor-nombor cantik yang ada maknanya yang tersendiri. Maka itu saya tidak mahu membuat apa-apa penambahan baru dalam blogspot-blogspot saya yang akan mengubah jumlah nombor-nombor ini... Sehinggalah saya masuk ke Perak dan sampai masa yang sesuai.
Ternyata setelah berada di Ipoh, barulah ada gerak berserta keluangan masa dan peluang yang sesuai untuk menambah cerita. Cuma saya rasa eloklah ditambah untuk blogspot Inggeris dahulu kemudian blogspot dwi-bahasa lebih-lebih lagi kerana hati ini meluap-luap untuk melepaskan cerita-cerita tentang Pulau Besar, Melaka di BERPETUALANG KE ACEH diikuti sedikit cerita tentang Pulau Besar, Perak di SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).

Oh... Biar saya beri sedikit gambar berserta link sebagai pembuka selera ya... Ini dia...


Ceritanya di Pulau Besar 1: Enter the 'big' island!




Sila masuk Pulau Besar 2: Why so many long tombs?


Nak tau cerita meh pi sini... Pulau Besar 3: Time to move on...

Dan akhir sekali, cerita dwi-bahasa tentang Pulau Besar di Perak pula. Ini gambarnya...




Link nya ialah Masjid (mosque of) Pulau Besar, Perak...
Baiklah, sementara ada peluang dan masa ini, biar saya cuba buat beberapa lagi update dalam blogspot BERPETUALANG KE ACEH supaya dapat dilepaskan beberapa pengalaman yang terbuku daripada pengembaraan yang terdahulu ya. Wassalam!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan