Sabtu, Februari 03, 2007

Chaakkk!!!

Subhanallah! Setelah lebih 2 minggu membiarkan blogspot ini "berkarat" tanpa menambah apa-apa isi baru, baru malam ini tergerak untuk bercerita lagi di sini. Sebenarnya penceritaan telah dimulakan lebih setengah jam tadi dengan memperihalkan pengembaraan terbaru saya di utara tanah-air yang baru tamat Isnin lalu, terus ke dalam blogspot ini. Malangnya komputer laptop saya ada sedikit masalah semenjak-dua menjak ini. Kalau dalam beberapa hari lepas ia kadang-kadang tidak mahu hidup - terpaksa pula dibetulkan balik kedudukan bateri sebelum on balik, sejak petang ini pula ia menghadapi masalah mati tiba-tiba tanpa sebab... Dan tadi ia buat hal lagi sebelum posting sempat "melekat"... Mungkin kerana disebabkan hentakan demi hentakan yang ditanggung selama ini? Sepanjang pengembaraan, saya turut membawa laptop ini bersama dan untuk memudahkan perjalanan, ia cuma disimpan di dalam beg galas, bukan beg khas yang boleh menyerap hentakan. Dan sudah lazimnya apabila berjalan lasak, ada masanya beg ini terhentak pada dinding atau jatuh ke lantai dan permukaan keras.
Apapun, cukuplah kalau dikatakan hampir sebulan kebelakangan ini telah digunakan untuk menjelajah utara tanah-air. Minggu pertama boleh dikira santai kerana saya duduk di hotel mahal di Prai untuk menemani seorang sepupu yang sedang outstation... Selepas itu barulah keluar mengembara seperti biasa menaiki kenderaan awam di samping hitchike menumpang motosikal, kereta dan lori atau berjalan kaki berbatu-batu tak kira masa.
Dipendekkan cerita, saya sempat bermalam di Masjid Lebuh Aceh, Batu Feringgi dan Kuala Muda Penaga (di sempadan Pulau Pinang/ Kedah) sebelum singgah di Kota Kuala Muda dan Sungai Petani. Seterusnya tidur di sebuah surau di Merbok sebelum melawat Muzium Arkeologi Lembah Bujang, pusat ekskavasi Pengkalan Bujang dan menziarahi makam Sultan pertama Kedah masuk Islam, Sultan Muzaffar Shah yang dikatakan mangkat tahun 1136 Masihi, hampir 300 tahun sebelum kemunculan keSultanan Melaka!
Perjalanan diteruskan untuk ke Yan, Alor Setar, Kuala Kedah, Langkawi, Kangar di Perlis sebelum timbul gerak untuk menapak seorang diri memanjat ke puncak Gunung Jerai pada malam Jumaat lepas... Keesokannya sempat pula ke Manjung untuk menghadiri sebuah perhimpunan kawan-kawan di Teluk Batik seterusnya mengembara ke Pulau Pangkor setelah hampir 7 tahun tidak menjejakkan kaki ke sana.
Hmm... Penat sungguh rasanya kerana pengembaraan saya kali ini sebenarnya telah dimulakan pertengahan Disember lalu untuk ke Terengganu, Kelantan dan Pahang sebelum menyambut Aidil Adha di kampung ibu di Muar lalu singgah bermalam di makam Sultan Alauddin Riayat Shah (memerintah Melaka 1477-1488 Masihi), seterusnya Pulau Besar, Melaka.
Cukuplah buat masa ini.... Bila timbul gerak insyaallah saya akan bercerita panjang lebar lagi... Takut pula kalau-kalau komputer buat pasal nanti! Selamat membaca...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan