Merujuk pada artikel Membina kekuatan Sufi dalam diri pemimpin - Suatu elemen penting dalam kenaikan empayar Uthmaniyyah yang dipersembahkan lewat petang Jumaat semalam. Adapun artikel itu sebenarnya dimulakan sekitar jam 11 pagi tetapi terpaksa dihentikan kurang setengah jalan bagi menunaikan solat Jumaat. Selepas itu harus berkejar ke Kuala Lumpur untuk satu majlis ilmu. Ini ceritanya...
Tajuk majlis boleh diterjemahkan sebagai "Batu-batu Aceh Sultan Melaka". Ia merujuk pada batu-batu nesan jenis Aceh yang berada di makam Sultan Alauddin (memerintah Melaka 1477-1488 Masihi menurut kiraan lama, 1449-1481M menurut kiraan baru). Kiraan lama merujuk pada tarikh-tarikh pemerintahan para Sultan Melaka yang digunapakai dalam sukatan sejarah rasmi sejak beberapa dekad lalu. Kiraan baru (ini saya tambah, tidak disebut langsung dalam majlis) merujuk pada tarikh-tarikh pemerintahan berlainan berdasarkan satu kajian yang dimulakan tahun 2010 menggunakan satu versi kitab Sulalatus Salatin (yang sering disebut sebagai Sejarah Melayu itu). Namun ia belum digunapakai sepenuhnya kerana terdapat percanggahan kronologi yang belum dapat diselesaikan apabila dibandingkan dengan rujukan dari luar negara.
Untuk pengetahuan makam yang berada di Kampung Raja, Pagoh, Muar ini adalah satu-satunya makam Sultan Melaka yang disahkan masih wujud di Malaysia. Lain-lain makam tidak dapat dipastikan lokasi tepat kerana dikatakan telah dimusnahkan musuh apabila Portugis menakluki Kota Melaka tahun 1511.
Majlis dijadualkan bermula di Muzium Kesenian Islam berdekatan Masjid Negara jam 2.30 petang. Selepas bersolat Jumaat di masjid berdekatan rumah saya pun berkejar ke sana. Kali ini dengan menaiki motosikal besar kesayangan yang sudah lama tidak dibawa berjalan jauh.
Saya sudah beberapa kali menghadiri majlis ilmu di muzium ini. Tetapi inilah kali pertama masuk ke bahagian yang kelihatan.
Majlis diadakan dalam bilik bengkel muzium...
Berkongsi ilmu iaitu membentang tentang batu nesan Aceh atau batu Aceh adalah Dr Heba Nayel Barakat, ketua kurator muzium. Selepas menceritakan ciri-ciri umum batu Aceh seperti reka bentuk pelbagai gaya tetapi masih dalam 'julat-julat' tertentu juga kebiasaannya dihiasi ayat-aya Al-Quran, hadis atau syair bersifat Sufi yang dipahat dengan tulisan khat halus lagi berseni perhatian khusus pun diberikan terhadap batu-batu nesan Aceh di makam Sultan Alauddin.
Ada 4 buah batu nesan dalam satu kepuk khas bangunan makam. Batu nesan pertama dibincangkan adalah yang berkedudukan paling dekat dengan masjid (makam terletak dalam halaman masjid). Pada muka dalamnya terletak kalimah "Lailahailallah" di bahagian atas. Pada bawahnya ada ayat dalam bahasa Arab yang dengan jelas menyatakan ia adalah makam Sultan Alauddin ibni Sultan Mansur Syah ibni Sultan Muzaffar Syah.
Pada bahagian atas muka luar ada kalimah "Muhammadarasulullah" yang harus merupakan sambungan daripada kalimah "Lailahailallah" pada muka dalam. Pada bahagian bawah dinyatakan bila mangkat tetapi sebahagian tulisan telah hilang, mungkin akibat hakisan alam. Yang dapat dibaca adalah perkataan tiga (tiga apa? mungkin hari, mungkin bulan) dan lapan ratus (yang ini harus tahun Hijriah kerana tidak ada tarikh hari dan bulan sampai beratus). Menurut kira-kira saya 800 Hijriah adalah bersamaan 1398 Masihi. Nampaknya ada nombor puluhan untuk tahun terpadam memandangkan Sultan Alauddin dikatakan mangkat tahun 1488M menurut kiraan lama (yang nampaknya dipakai dalam pembentangan ini - ia harus bersamaan 892H) atau 1481M menurut kiraan baru (885H).
Ditunjukkan pula ayat-ayat yang menghiasi sisi-sisi kiri dan kanan batu nesan. Tidak pandai saya untuk menterjemahkan.
Kemudian baru pergi ke batu nesan kedua dalam kawasan kepuk yang kedudukannya adalah ke tenggara batu nesan pertama tadi. Tertera ayat-ayat Al-Quran yang membawa terjemahan berikut :-
Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia (yang berhak disembah), Yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). Tak ada Tuhan melainkan Dia (yang berhak disembah), Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Ali Imran ayat 18)
Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan. (Al-Qasas ayat 88)
Di bahagian belakang ada ayat Al-Quran yang begini terjemahannya :-
Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. (Surah Al-Hashr, ayat 23)
Pergi pula pada batu nesan ketiga yang kedudukannya kelihatan seperti batu bahagian kaki pada batu kedua yang kedudukannya adalah bagi batu kepala. Ayat yang tertera adalah Ayatul Kursi (ayat ke-22 dalam Surah Al-Baqarah). Begini terjemahannya :-
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).
Pergi pada batu nesan keempat yang kedudukannya kelihatan seperti batu bahagian kaki pada batu pertama yang kedudukannya adalah bagi batu kepala. Sebetulnya susah untuk mengatakan yang manakah batu kepala yang mana batu kaki. Ini kerana semua batu nesan ini asalnya ditemui telah jatuh berselerak. Ia disusun kembali sehingga kelihatan seperti terdapat 2 buah makam, setiap satu ada batu nesan kepala dan batu nesan kaki seperti kebiasaan pada mana-mana makam atau kubur orang Islam. Tetapi sebenarnya ia boleh jadi milik 4 orang tokoh yang berlainan.
Selepas ayat pengenalan Qa'lallah ta'ala (kata Allah SWT) dan Bismilllahirrohmanirrohim tertera ayat-ayat Al-Quran dengan terjemahan berikut :-
Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa. Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan. (Surah Al-Rahman, ayat 26 & 27)
Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan. (Surah al-Qasas, sebahagian ayat 88)
Dari bumilah Kami ciptakan kamu, dan ke dalamnya Kami akan mengembalikan kamu, dan daripadanya pula Kami akan mengeluarkan kamu sekali lagi. (Surah Taha, ayat 55)
Pada satu bahagian ada ayat yang membawa maksud begini :-
Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.
Semakan di Internet menunjukkan ia adalah ayat ke-57 dalam Surah al-Ankabut. Tetapi ia telah disambung dengan ayat-ayat lain (tidak semestinya daripada Al-Quran) menjadikan satu bentuk syair.
Menurut Heba ada bahagian yang kelihatan seperti diambil daripada cerita tentang Ali Shar dan Zamrud iaitu dalam kumpulan cerita hari ke-309 dalam Hikayat 1,001 Malam. Semasa kecil dahulu saya ada membaca cerita-cerita daripada hikayat tapi tak ingat (atau mungkin tak pernah dengar pun) tentang Ali Shar. Yang ingat cerita Ali Baba dan Sinbad.
Disebut pula bahawa ada yang tertulis pada batu-batu nesan ini serupa dengan apa yang terdapat dalam manuskrip Sufi oleh Al-Maqdisi (meninggal dunia tahun 1280H). Maaf. Yang ini pun saya tak tahu nak ulas.
Setelah itu baru cuba ditebak apakah asal usul batu nesan Aceh di Pagoh malah batu Aceh secara umum memandangkan terdapat tidak kurang 400 buah batu Aceh telah diketahui wujud di Semenanjung Malaysia. Dibandingkan dahulu dengan beberapa batu nesan terukir Khat cantik di Alam Melayu yang diketahui diimpot dari Cambay/Gujerat (utara pantai barat India). Kata Heba penggunaan ayat-ayat Al-Quran yang ditulis dalam seni khat cantik untuk menyatakan hal-hal berkaitan mati dan kehidupan yang bersifat sementara bukan sahaja terdapat pada batu nesan di Pagoh, Ia juga terdapat pada batu-batu Aceh lain malah menjadi antara ciri-ciri khas batu jenis ini.
Memang Gujerat antara wilayah yang rajin berdagang dengan Melaka.
Tetapi batu-batu nesan dari sana didapati terdiri daripada batu mar-mar. Berdasarkan ciri-ciri fizikal yang terdapat pada batu nesan makam Sultan Alauddin iaitu ia adalah daripada jenis batu pasir, lain langsung daripada batu mar-mar berserta gaya seni itu sendiri ia dipercayai memang berasal dari Aceh. Malah ada tercatat dalam sejarah kisah jelas seorang Sultan Aceh iaitu Sultan Iskandar Thani (memerintah 1636-1641) menghantar rombongan ke Pahang untuk mendirikan batu-batu nesan yang ditempa dan dibawa khas dari Aceh bagi menandakan makam kaum kerabat baginda. Untuk pengetahuan Iskandar Thani adalah anakanda seorang Sultan Pahang yang dibawa ke Aceh ketika kecil lalu dijadikan anak angkat Sultan Iskandar Muda (memerintah 1607-1636). Baginda kemudian dijadikan menantu sebelum diangkat sebagai pengganti atas takhta Aceh.
Disebut pula bagaimana tulisan-tulisan pada batu nesan itu berbentuk puisi dan syair. Oh, tentang makam-makam kaum kerabat Sultan Iskandar Thani di Pahang boleh rujuk artikel lama saya Berjalan ke Makam Chondong... Satu ulang-tayang filem di alam arwah?. Tentang batu Aceh memang asal buatan sana sila rujuk Perjalanan ke-7 di Aceh - Makam para Merah, punca batu nesan Aceh dan makam Hamzah Fansuri. Cuma sepengetahuan saya berdasarkan pembacaan terhadap kajian intensif dan menyeluruh batu nesan Aceh oleh Datuk Dr Othman Yatim juga interaksi dengan para pengkaji di Aceh ada dua tempat utama asal batu Aceh yang terkait dengan zaman. Yang awal adalah daripada Kesultanan Samudera-Pasai (berdiri tahun 1260an hingga 1521 Masihi) dengan pusatnya terletak 6 jam perjalanan darat dari ibu kota Aceh sekarang iaitu Banda Aceh. Yang kemudian adalah dari Kesultanan Aceh yang berpusat di Banda Aceh (naik tahun 1511).
Dibuat kesimpulan bahawa batu-batu nesan Aceh di Pagoh itu mengandungi ayat atau kata-kata berikut :-
- Kalimah Shahadah pada bahagian atas/kepala atau dalam teks (bawah)
- Ayat-ayat tentang kemangkatan : Ini adalah berkaitan mati, kehidupan yang sementara dan fana'. Ia dilihat oleh sarjana Melayu sebagai pendekatan Sufi terhadap hidup dan mati
- Ayat-ayat Al-Quran : Surah al-Qisas ayat 88, Ali Imran ayat 18, al-Hashr ayat 23, al-Rahman ayat 26 & 27, Taha ayat 55 juga ayat-ayat berkenaan mati, nama-nama Allah dan Ayatul Kursi
- Ada satu pepatah daripada Khalifah Ali ibn Abi Talib tetapi tiada hadis Nabi Muhammad SAW
Sedikit sebanyak sejarah Kesultanan Melaka dapat dilihat atau dibina kembali melalui epigrafi atau kajian tulisan pada batu-batu nesan ini. Melaluinya dapat dilihat perkara-perkara berikut (saya terjemahkan apa yang tertera dalam slaid kemudian tambah ulasan) :-
- Kehadiran ajaran Sufi dalam kalangan penduduk dipanjangkan kepada para Sultan.
Namun yang saya tahu adalah sebaliknya. Para raja atau sultan menerima ajaran Sufi daripada para pendakwah Islam terlebih dahulu. Selepas itu baru dipanjangkan kepada penduduk.
- Bahasa yang digunakan begitu kaya sehingga harus ada gerakan penterjemahan daripada bahasa Arab (termasuk Parsi juga) ke dalam bahasa Melayu yang berlaku kerana arahan rasmi.
Yang ini saya tahu memang telah dilakukan di Samudera-Pasai sebelum sampai ke Melaka. Malah berdasarkan apa yang saya tahu tentang sejarah Aceh gerakan ini sudah wujud seawal abad ke-9 Masihi lagi melalui para pemerintah Kesultanan Perlak yang dikatakan berdarah keturunan Nabi Muhammad SAW campur keturunan kerabat diraja Parsi daripada Dinasti Sassanid.
- Sultan Mansur (1456-1477) diketahui pernah memerintahkan agar dilakukan terjemahan terhadap buku-buku daripada luar yang terima Qadi Abu Bakar. Mansur Shah merujuk pada sarjana dari Pasai tentang isu-isu keagamaan disebabkan kepakaran mereka.
Yang ini jelas tertera dalam kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu itu. Setiap kali ada masalah agama yang tidak dapat diselesaikan di Melaka, satu pertanyaan rasmi akan dihantar penuh adat istiadat ke Pasai bagi mendapatkan jawaban dan kata muktamad.
- Dalam tahun 1582 satu buku nahu (grammar) Arab-Parsi dengan terjemahan Melayu dimasukkan di celah-celah (inter lineal) telah ditulis oleh Abdul Jamal. Sekarang di Leiden.
Yang ini saya tak tahu langsung. Apapun kesimpulan saya adalah batu-batu nesan Aceh di makam Sultan Alauddin menunjukkan pendekatan Sufi dalam menangani hidup dan mati adalah pegangan raja-raja Melayu sekurang-kurangnya pada zaman itu.