Jumaat, Disember 27, 2019

Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Satu pengenalan setelah selamat dilakukan


Salam petang Jumaat 27 Disember 2019 bersamaan 30 Rabiulakhir 1441 Hijriah. Sukacita dimaklumkan bahawa saya dan keluarga baru menamatkan satu perjalanan pusing utara Semenanjung dan utara Thailand semalam. Perjalanan secara rasmi bermula pada hari Isnin malam Selasa 16 Disember apabila kami keluar dari rumah dengan kereta sendiri menuju ke sempadan Thailand. Seperti pernah dilakukan penghujung tahun 2017 juga awal tahun 2018 kami mahu meliputi banyak tempat dengan memandu kereta sendiri. Rujuk artikel-artikel kompilasi berikut :-



Jejak Wasilah Patani - The compilation


Namun berlaku ujian kereta rosak sehingga tersadai di tepian Lebuh Raya PLUS selepas tengah malam. Ini menganggu rancangan asal iaitu mahu sampai ke kaki Gunung Jerai untuk berehat selewatnya pada jam 3 pagi sebelum menyambung perjalanan masuk ke selatan Thailand melalui Wang Kelian di Perlis selawatnya jam 10 pagi Selasa. Walaupun kemudian kami harus 'berlabuh' lama di suatu tempat untuk menunggu kereta diperbaiki perjalanan dapat diteruskan juga sehingga ke destinasi utama iaitu pantai peranginan Aonang di Krabi menghampiri Phuket. Pun begitu laluan perjalanan harus diubah disebabkan kerosakan.

Perjalanan kali ini dibuat lebih untuk mengembirakan anak-anak berbanding perjalanan-perjalanan terdahulu yang keutamaannya adalah menjejak tempat-tempat bersejarah. Oleh itu tumpuan adalah pada tempat-tempat tarikan pelancongan walaupun ada tempat-tempat bersejarah tetap dijejak. Dua orang anak besar kami, seorang berumur 19 tahun seorang baru lepas menduduki peperiksaan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) turut serta kali ini. Ia adalah kali pertama mereka betul-betul dapat berjalan ke luar negara bersama kami.

Maka bergeraklah kami 6 beranak iaitu saya, isteri, 2 orang anak kecil yang biasa bersama ke sana ke mari dan 2 anak remaja tersebut yang paspot antarabangsa mereka pun baru dibuat bulan November lalu. Perjalanan harus ditamatkan sebelum pagi Khamis 26 Disember kerana isteri harus kembali masuk bekerja hari itu. Alhamdulillah kami sempat sampai ke tempat bekerja isteri di Rawang sejurus masuk waktu Subuh. Berdasarkan tarikh perjalanan dimulakan iaitu 16 Disember sebelum betul-betul tamat 26 Disember ia meliputi tempoh 11 hari.

Daripada segi jarak lebih 2,000 km telah diliputi. Peta (gambar atas) yang dibuat sebelum memulakan perjalanan setakat memberikan gambaran asas tanpa menunjukkan perincian sebenar yang menambah lagi jarak. Nanti bila sampai gerak akan dikongsikan butirannya hari demi hari, insyaallah. Tunggu... :]


Rabu, Disember 11, 2019

'Angan-angan' besar bagi 11 tahun ke hadapan dan beberapa faktor nombor 11

Subhanallah. Tadi beberapa minit selepas jam 12 tengah malam baru tersedar dah masuk tarikh 11 Disember 2019. Sukacita dimaklumkan tarikh ini merupakan hari ulang tahun ke-11 perkahwinan saya dan isteri, Nor Afidah binti Yusof. Maka itu biar diambil kesempatan untuk berkongsikan satu cerita yang kebetulan membentuk artikel ke-1888 di blogspot CATATAN SI MERAH SILU ini...


Kelihatan adalah lakaran bagi satu laluan pengembaraan yang 'diangan-angankan' mahu dilakukan pada tahun 2030. Ia telah diletakkan di Facebook sekitar jam 5 pagi semalam. Malam ini sempena sudah masuk ulang tahun perkahwinan ke-11 kami suami isteri biar dipanjangkan cerita. Kiranya artikel ini menerangkan kenapa gambar di FB diiringi teks berikut :-


ANGAN2 TAHUN 2030

Sedang menyimpan angan2 satu perjalanan epik kalau dipanjangkan umur, diberikan kekuatan dan kesihatan juga rezeki yang mencukupi. Berapa ya agak2 kos minyak kalau memandu kereta sendiri sejauh 55,000-60,000 km dalam tempoh 6-7 bulan? Sesiapa ada pengalaman sudah memandu kereta jauh ke luar negara 4,000 km ke atas sila kongsi pengalaman... 



---------------


Sebetulnya 'angan-angan' ini adalah susulan daripada satu harapan pengembaraan yang sudah lama bersarang dalam hati iaitu sejak awal tahun 1990an, ketika saya belajar di London lagi. Ketika itu dapat tahu ada seorang dua kawan pernah melakukan pengembaraan merentas Laluan Sutera atau Silk Road dari Eropah merentasi wilayah besar Russia hingga ke China. Ini adalah laluan lama perdagangan dunia yang sudah wujud sejak ribuan tahun yang lampau. Namun apabila sudah meningkat umur harapan ini dilupakan. 

Saya bukanlah orang yang berduit walaupun memiliki latar belakang pelajaran tinggi daripada sebuah universiti luar negara yang tersenarai sebagai antara 10 terbaik di dunia. Pada kala ramai rakan lama memanfaatkan kelulusan serupa sehingga dapat memegang kedudukan-kedudukan tertinggi dalam dunia korporat, badan-badan kerajaan dan sebagainya, ketika ramai sudah bergelar Datuk dan/atau sudah menjadi jutawan saya masih diri yang lama melepak santai tidak mengejar dunia. Ketika kawan-kawan boleh bila-bila masa membawa keluarga melancong ke New York, Paris dan sebagainya saya masih mengharapkan suatu hari nanti dapat berpeluang menjejakkan kaki kembali di London di mana pernah berlaku beberapa hal penting yang membentuk kehidupan saya tahun 1991-1995. Buat masa ini amat bersyukur saya apabila sekali sekala dapat membawa isteri dan anak-anak berjalan lasak ke Thailand, Indonesia dan Cambodia. Sedangkan ini cuma perkara kecil, mungkin lekeh bagi mereka yang mengenali saya lalu tahu pada tahap mana sepatutnya saya berada kalau mahu 'menunggang' dunia.

Apabila hendak menjejakkan kaki kembali ke London yang menyimpan begitu banyak ingatan dan kenangan peribadi pun tidak berkemampuan, apatah lagi hendak membuat perjalanan merentas Jalan Sutera. Sehinggalah beberapa tahun lalu saya mendapat tahu seorang rakan sekolej telah melakukannya seorang diri walaupun dia seorang perempuan berbadan kecil setinggi 5 kaki sahaja! Dia telah menaiki rangkaian kereta api yang dikenali sebagai Trans Siberian Railway. Walaupun bergerak daripada arah berlawanan iaitu China ke Eropah yang penting rakan lama ini sudah melakukannya.

Hal ini membuat harapan lama timbul kembali. Walaupun perjalanan sebegini memerlukan kos yang besar tak mustahil saya boleh melakukannya dengan cara yang lebih murah apabila timbul dorongan yang cukup kuat. Ini adalah berdasarkan pengalaman pernah mengembara seorang diri sejauh 5,900 km merentasi 11 buah negara di Eropah dalam tempoh 33 hari dengan belanja kurang RM1,000. Lihat Ringkasan perjalanan solo hitchhike keliling Eropah tahun 1995 dan Ulasan buku KEMBARA EROPAH 1995 dalam akhbar Berita Harian

Cuma rakan tersebut tidak pernah berkahwin lalu tidak terikat dengan halangan berkeluarga. Pengembaraan sebegini memerlukan tempoh tidak kurang sebulan. Tapi untuk  saya sekurang-kurangnya 3 bulan keluar baru boleh puas. Ini kerana kalau dah sampai ke Eropah tak sah kalau tak pusing sekurang-kurangnya sebulan mengelilingi benua. Dan tidak sah kalau tidak memanjangkan perjalanan hingga ke London demi menggamit kenangan lama. Untuk itu saya harus berada sekurang-kurangnya seminggu di kota besar itu dan lagi seminggu dua untuk pusing ke tempat-tempat lain di United Kingdom.

Bagi orang yang berduit cukuplah kalau dapat naik Trans-Siberian Railway ke Moscow kemudian terbang dengan pesawat kembali ke Malaysia. Mereka boleh pergi ke Eropah atau ke London pada bila-bila masa yang lain kerana ada duit untuk melakukannya. Tidak bagi orang tak berduit seperti saya. Bagi saya sebanyak mungkin masa diperlukan untuk menjejakkan kaki ke sebanyak mungkin tempat bila berpeluang untuk bergerak sebegitu jauh. 


SYUKUR KERANA MEMILIKI ISTERI YANG MEMAHAMI

Kalau tak salah ingatan 2 atau 3 tahun lepas saya pertama kali memberitahu isteri bahawa pernah menyimpan harapan mahu membuat pengembaraan merentas Laluan Sutera. Tengok-tengok isteri bukan sahaja menyokong malah terus mencari cara untuk melakukannya dengan mencari panduan dan cerita-cerita berkenaan di Internet. Inilah permulaan harapan atau 'angan-angan' ini dikongsikan bersama isteri lalu dihidupkan kembali. Cadangannya adalah kami boleh mengambil kereta api Trans-Siberian Railway dari China ke Moscow di Russia. Kemudian sambung perjalanan merentasi Eropah hingga ke London.

Beliau mahu kami pergi sekeluarga bersama 2 orang anak laki-laki kami. Untuk itu haruslah ditunggu ketika anak bongsu kami yang kini berumur 7 tahun habis sekolah. Anak ini dijangka mengambil peperiksaan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) pada penghujung tahun 2029. Maka perjalanan boleh dilakukan pada tahun 2030. Ketika itu isteri dijangka sudah mengambil pencen awal masuk umur 55 tahun, saya pula masuk umur 60. Sementara menunggu waktu bolehlah kami mula menabung...


DARIPADA KERETA API TUKAR JADI KERETA

Petang Isnin baru ini dalam perjalanan kembali ke rumah setelah bermalam di Bukit Fraser isteri memberitahu bahawa baru-baru ini ada pasangan suami isteri berjaya sampai ke sempadan China dengan memandu kereta Kancil 660cc yang berusia lebih 25 tahun. Ini ada diwar-warkan di FB. Katanya ketika itu mereka telah merentas jarak 2,500 km. Masih ada 3,500 km mahu direntasi entah ke mana. Rasanya harus termasuk jarak kembali ke Malaysia.

Kami sekeluarga sendiri pernah membuat perjalanan sejauh lebih 4,000 km dengan kereta Kia Carens berusia 17 tahun. Kami beli 2nd hand pada tahun 2014. Kereta buatan tahun 2001 yang didaftarkan tahun 2002 itu telah dibawa berjalan merata di Semenanjung Malaysia. Paling jauh sekali berjalan setakat ini adalah lebih 4,000 km itu. Ia dibawa sehingga ke Ayuthyya di Thailand... dalam perjalanan pergi dan kembali banyak lokasi dijejaki di selatan Thailand dan utara Semenanjung. Lihat Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - The Compilation,.

Memikirkan hal ini saya cakap dengan isteri apa kata tukar rancangan? Jangan naik kereta api, kita naik kereta sendiri sehingga ke London, Bukan tidak ada orang pernah melakukannya. Ada. Cuma selalunya mereka ada sokongan dana mencukupi terutama daripada badan-badan kerajaan. Tapi kalau kereta Kancil 660cc berusia lebih 25 tahun boleh sampai ke sempadan China kenapa tak boleh mencuba dengan Kia Carens kami?


TAKSUB MENGATUR PERKARA

Sebaik sahaja sampai ke rumah dari Bukit Fraser kepala saya ligat mengatur perkara. Dicarilah laluan yang sesuai sambil mengambil kira kedatangan musim sejuk, musim bunga, musim panas, musim luruh dan sebagainya. Didapati bahawa elok dimulakan awal tahun dengan menghala ke barat melalui Thailand, Burma dan utara India. Sampai ke Pakistan kemudian naik ke Afghanistan ambil kesempatan untuk pergi ke Uzbekistan, Tajikistan dan Turkmenistan sebelum masuk ke Iran.

Antara tujuan saya adalah mahu menjejak jalan ulamak-ulamak silam Islam di negara 'Stan-stan' itu kemudian naik ke Tabriz (ingat Shams at-Tabriz, si Sufi yang pernah menjadi teman akrab Maulana Jalaluddin Rumi?) lalu merentas masuk ke Gunung Judi dekat sempadan Turki/Syria/Iraq, dikatakan lokasi mendaratnya bahtera Nabi Nuh AS selepas banjir besar. Daripada situ turun ke selatan menyusuri aliran Sungai Tigris sehingga ke Baghdad untuk menziarahi makam nenda, Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al-Jilani sebelum masuk ke Arab Saudi dari arah sana.

Saya sudah dapat membentuk jadual yang baik supaya dapat sampai ke Mekah masuk musim haji. Kalau dapat peluang bolehlah kami anak-beranak menunaikan haji sekali. Daripada segi laluan perjalanan semua sudah dapat diatur malam semalam. Bersengkang mata saya sehingga sampai waktu bersahur (bagi puasa sunat tengah bulan 13, 14, 15 Rabiulawal)  sebelum Subuh untuk melakukan ini. Tinggal bagaimana betul-betul mahu mengatur kos, bagaimana hendak mendapatkan belanja yang mencukupi, bagaimana hendak melepasi negara-negara tertentu (termasuk yang diketahui selalu ada kekacauan) juga mendapatkan kebenaran menunaikan haji.


SEMOGA INI BUKAN SEKADAR ANGAN-ANGAN

Sebetulnya banyak lagi faktor perlu difikirkan selain laluan, belanja, visa dan sebagainya. Tetapi lebih penting lagi adalah apakah kami cukup sihat tubuh badan dan fikiran untuk melakukannya apabila sampai masa nanti? Tahun 2030 nanti, kalau panjang umur, isteri berumur 55 tahun, saya 60 tahun. Saya membuat perancangan  dengan mahu memandu sendiri kereta pada kadar purata 300 km sehari selama lebih 6 bulan setiap hari. Larat ke saya, larat ke kereta?

Tak mengapa. Tak salah untuk berangan-angan. Semoga dibantu Allah SWT diberikan segala yang perlu sehingga menjadi kenyataan. Tak perlulah dikongsikan semua yang dirancang, cukup ada peta sebagai perkongsian. Dijangka ia memerlukan tidak kurang 55,000 km pemanduan. Malam ini timbul gerak untuk berkongsi kerana tarikh 11 Disember ini sudah masuk ulangtahun perkahwinan kami yang ke-11. Sedangkan perjalanan rentas benua, 2 buah benua iaitu Asia dan Eropah, pergi dan balik ini dicadangkan mahu dilaksanakan pada tahun 2030 iaitu 11 tahun daripada sekarang. Kan banyak faktor 11?

Bukan sekadar itu. Malah tanpa dirancang dan disengajakan perjalanan dibahagikan kepada 11 bahagian. Ini disebabkan had jumlah destinasi atau tempat yang boleh diletakkan dalam Google Map bagi mencari laluan yang bersambung bagi suatu perjalanan. Jadilah bahagian-bahagian itu seperti begini :-

1. Rumah (Rawang, Malaysia) ke Amritsar (India) - Dalam 21-24 hari (6,358 km)

2. Lahore (Pakistan) ke Mekah (Saudi Arabia) - Dalam 26-34 hari (7,912 km)

3. Mekah ke Istanbul (Turki) - Dalam 13-19 hari (3,914 km)

4. Istanbul ke Zurich (Switzerland) - Dalam 16-21 hari (4,802 km)

5. Zurich ke Gibraltar (London) - Dalam 14-19 hari (4,329 km)

6. Gibraltar ke London (United Kingdom) - Dalam 10-13 (3,039 km)

7. Pusing UK hingga ke utara Scotland - Dalam 9-12 hari (2,779 km)

8. London ke Moscow (Russia) - Dalam 16 -20 hari (4,982 km)

9. Moscow ke sempadan Mongolia/China - Dalam 24-27 hari (7,288 km)

10. Merentas China dari utara ke selatan - Dalam 14-17 hari (4,207 km)

11. Sempadan China/Vietnam ke rumah  - Dalam 10-13 hari (2,930 km)


Sesungguhnya nombor 11 memiliki makna tertentu buat diri saya. Sebagai mengakhiri artikel ini yang merupakan ke-1,888 di blogspot ini, biar dilampirkan artikel lama Jejak "Berpetualang ke Aceh" : 3 x 11 dan jejak warisan Bugis Aceh. Dilampirkan juga artikel lama Umrah 2005 - 11 kali 3 perkara di mana saya berpeluang melalukan 11 kali umrah, 11 kali cium Hajarul Aswad dan 11 kali cium Rukun Yamani dalam satu sesi umrah dan ziarah. Harap para pembaca sekalian dapat memanjatkan doa agar usaha ini berjaya. Amin... :]


Ahad, Disember 08, 2019

Madinah sebagai manifestasi keTauhidan Muhammad dalam kehidupan bermasyarakat - Rujukan bagi setiap kota semua zaman

Salam pagi Ahad 11 Rabiulakhir 1441 Hijriah, Merujuk pada artikel Batu Aceh Sultan Alauddin Melaka di Pagoh - Pendekatan hidup mati Sufi sebagai pegangan raja-raja Melayu yang dipersembahkan malam semalam. Selepas menghadiri acara berkenaan di Muzium Kesenian Islam petang Jumaat saya makan di tengah bandar raya Kuala Lumpur kemudian bergerak ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Dunia Islam). Di sanalah artikel sebelumnya iaitu Membina kekuatan Sufi dalam diri pemimpin - Suatu elemen penting dalam kenaikan empayar Uthmaniyyah dapat disiapkan lalu dipersembahkan lewat petang. Malamnya selepas masuk waktu Isyak saya pun menghadiri satu syarahan bersiri...


Ia adalah edisi ke-11 bagi siri yang tajuk utamanya pernah saya terjemahkan sebagai "Pesan  Abadi Islam dan Tamadunnya". Lihat artikel pertama tentang siri yang diadakan 2 minggu sekali ini - Perjalanan kecil ke Jelai - Membawa ilmu dan amal dalam pengembaraan sebenar. Edisi ke-11  membawa tajuk kecil yang boleh diterjemahkan sebagai "Kelahiran kota Nabi : Cerita Dramatik Wilayah Pertama Tamadun Islam". Ia adalah kesinambungan bagi edisi ke-9 dan ke-10 syarahan yang memberikan tumpuan pada hari-hari awal penyebaran agama Islam di Mekah. Rujuk artikel-artikel berikut :-





Dengan itu kedua-dua syarahan terdahulu itu dirujuk oleh pensyarah iaitu Sheikhul Quliyyah ISTAC Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar sebagai latar belakang bagi syarahan ke-11. Intipatinya adalah konsep Tauhid yang mengEsakan Allah Ta'ala. Konsep ini telah diterapkan dan diberi faham daripada pelbagai sudut pandang semasa 13 tahun baginda Rasulullah Nabi Muhammad SAW mengajar tentang Islam di Mekah. Bila hal ini sudah cukup mantap baru masuk bab Madinah sebagai wilayah pertama 'berumahnya' Islam lalu dapatlah ia berkembang ke seluruh Tanah Arab.

Kata Osman, Tauhid adalah intipati agama sedangkan keEsaan adalah intipati Tauhid. Ini harus mendakap pada kesatuan alam semesta. Sesungguhnya ia adalah penzahiran daripada nama-nama Allah dan keEsaannya. Keteraturan alam semesta menjadi bukti pada Tuhan yang Satu. Kalau terdapat tuhan-tuhan selain itu tentu ia sudah lama kelam kabut. 

Agama adalah intipati bagi ketamadunan sedangkan Tauhid adalah intipati agama. Tauhid merupakan ideologi keTuhanan. Ia bukan ciptaan manusia. Ia adalah sesuatu yang diwahyukan. Konsep Tauhid terbit dalam 'rahim' kenabian di Mekah. Dalam hal ini 5 ayat pertama Al-Quran yang diwahyukan (di Gua Hira') iaitu 5 ayat Surah al-Alaq dirujuk. Lihat Iqra' sebagai asas ketamadunan Islam. Sesungguhnya Mekah adalah pusat spiritual terpenting di dunia lalu dicemburui pihak lain. Mana ada tempat spiritual lain sentiasa dipenuhi berjuta orang berkumpul seperti orang ramai berpusing (bertawaf) mengelilingi Ka'abah di Mekah?


Ilmu Tauhid ini mencapai kesempurnaan dalam roh Nabi. Seperti kata para Sufi ia membawa kepada pembentukan manusia sempurna iaitu Insan al Kamil, manusia yang telah merasa penyatuan dengan Tuhan. Tetapi terdapat pelbagai darjat yang berlainan dalam hal ini. Para pendita dan wali masuk dalam golongan begitu juga sejumlah Sahabat, Tetapi para Nabi memiliki kedudukan dan makam yang lebih tinggi.

Nabi Muhammad SAW berpengalaman naik berjumpa Allah SWT secara zahir dan batin dalam peristiwa Mikhraj. Sesungguhnya ia berlaku bukan sekadar untuk 'memujuk' baginda yang ketika itu baru kehilangan beberapa insan penting dalam hidup. Ia juga untuk menunjukkan misi baginda berdakwah dan menyebarkan Islam mendapat restu selain mahu menunjukkan cabaran masa hadapan yang bakal dihadapi di Madinah. Lihat bagaimana bentuk ayat-ayat Al-Quran yang turun di Mekah - Surah-surah Makiyah - tentang Tuhan, tentang malaikat, tentang spiritual manusia, tentang masa hadapan. Sesungguhnya agama baru Islam bertujuan untuk membentuk satu komuniti atau masyarakat berdasarkan Tauhid. Tamadun baru. Islam ini memerlukan laki-laki dan perempuan yang faham.

Dalam tempoh 13 tahun di Mekah baginda Rasulullah berjaya menghasilkan satu kelompok terbaik yang boleh menggalas tugas. Kenapa 13 tahun di Mekah tetapi cuma 10 tahun di Madinah? Kata Osman ini untuk menjadikan Tauhid sebati dalam diri penganut Islam awal. Selepas itu baru dicari wilayah untuk menzahirkan keTauhidan ini pada peringkat masyarakat atau komuniti. Mekah bukan tempatnya. Namun harus dicari juga suatu tempat dalam Tanah Arab kerana wahyu terakhir Allah SWT (sebagai perbandingan terhadap wahyu yang ditujukan kepada para nabi dan umat terdahulu) adalah dalam bahasa Arab.

Lalu lahirlah kota Nabi - Madinatun Nabi yang nama lamanya adalah Yathrib. Ia berlaku pada bulan September tahun 622 Masihi. Ini mungkin peristiwa paling terkemuka dalam pengasasan sebuah negarakota. Dikatakan baginda pertama kali sampai (dari Mekah) pada tarikh 12 Rabiulawal yang kebetulan adalah hari lahir baginda, Ini berlaku selepas harus berhadapan dengan segala macam ancaman dan mara bahaya baik daripada pemburuan manusia (Arab Jahiliyyah Mekah yang mahu membunuh baginda) juga kehangatan terik padang pasir lalu menjadi hadiah hari lahir.


Kenapa memilih Yathrib sebagai destinasi hijrah? Tentunya baginda menerima arahan daripada Allah SWT. Para sejarawan Marxist (yang materialis, tidak percaya pada hal-hal ghaib dan spiritual) cuma melihat baginda sebagai seorang yang genius, bernasib baik dan kebetulan dapat melakukan sesuatu yang besar.  Namun kita (orang Islam) tahu apabila keadaan sudah terlalu teruk di Mekah (umat Islam awal ditindas) baginda diberikan bayangan (vision) agar melakukan hijrah. 

Kata Osman, Martin Lings (seorang sarjana Barat) ada menulis tentang ini berdasarkan maklumat daripada kitab Sahih Bukhari. Telah berlaku pertengkaran antara Abu Bakar dan Umaiyah (belum Islam) disebabkan Abu Bakar mahu membina masjid yang bersambung dengan rumahnya. Umaiyah takut ini akan menyebabkan lebih ramai orang memeluk agama Islam lalu mahu pembinaan dihentikan. Abu Bakar tidak mahu lalu berlakulah pertengkaran.

Ketika itulah datang Rasulullah SAW untuk memberi tahu baginda telah mendapat satu bayangan. Baginda telah ditunjukkan rupa suatu tempat yang bakal menjadi pengkalan dan wilayah umat Islam, Ciri-cirinya begitu begini. Ia merujuk pada Yathrib (terletak sekitar 400km ke utara Mekah). 

Kenapa Yathrib? Kata Osman ia terkait dengan tujuan agama baru dan ketamadunan. Keadaan semasa Yathrib dirujuk. Ia adalah kota yang penuh dengan perbalahan antara pelbagai puak termasuk Yahudi. Ada pergaduhan antara puak-puak Arab yang berlainan, ada antara Arab dan Yahudi. 

Sudah seratus tahun halnya begini. Yathrib adalah tempat tanpa pemimpin. Ia sedang mencari pemimpin. Tiada pemimpin (atau ketua) boleh menyatukan kota.  Dipendekkan cerita (saya yang pendekkan) kedengaranlah tentang kemunculan Nabi Muhammad SAW di Mekah dan ketokohan baginda. Satu delegasi pun dihantar untuk mengundang baginda datang dengan harapan dapat menyelesaikan masalah lalu menyatukan masyarakat di Yathrib. Sampai masanya berlakulah penghijrahan membawa kepada pembentukan Madinah. 

Madinah cuma membawa maksud "kota". Nama Yathrib ditukar kepada Madinah untuk membentuk kota yang dapat menzahirkan ad-din atau agama (sebagai cara hidup). Madinah menjadi mikrokosma untuk menunjukkan apa itu Islam, Islam dalam bentuk praktikalnya bagi kehidupan bermasyarakat. Sesungguhnya Nabi itu memberi gambaran pada Ummah. Kualiti dan sifat-sifat baiknya menzahir pada masyarakat. Ummah pula menzahirkan sifat-sifat Nabi.

Madinah adalah contoh terbaik di mana tidak setitik darah pun tumpah dalam pengasasannya. Ia bukan berlaku melalui penaklukan atau apa-apa cara ganas malah adalah satu kemenangan bagi diplomasi. Terdapat begitu banyak sebab kenapa ia adalah kota yang patut dicontohi. Semua kota-kota di dunia baik zaman dahulu mahupun zaman sekarang dan akan datang harus dinilai menurut neraca Madinah. 

Cukup sekadar ini perkongsian. Untuk makluman banyak lagi perkara berkaitan dibincangkan, misalnya bagaimana ulamak silam Islam terkenal Al-Farabi (hidup 872-950M)  melihat Madinah berbanding cara Ibnu Khaldun (1332-1406) melihatnya. Bagaimana pengasasan Madinah apabila dibandingkan dengan pengasasan Israel misalnya (melalui keganasan) dan Soviet Union (Russia) yang merupakan wilayah manifestasi pertama ajaran komunisma Karl Marx. Perbandingan juga dibuat dengan konsep keTuhanan dalam agama Buddha dan Yahudi yang kelihatan berlawanan.

Sesungguhnya Islam mengambil jalan tengah iaitu Wasatan - Wasatiyah. Biar dimaklumkan ini adalah syarahan terakhir dalam siri bagi semester ini. Insyaallah ia akan disambung lagi tahun hadapan. 


Sabtu, Disember 07, 2019

Batu Aceh Sultan Alauddin Melaka di Pagoh - Pendekatan hidup mati Sufi sebagai pegangan raja-raja Melayu

Merujuk pada artikel Membina kekuatan Sufi dalam diri pemimpin - Suatu elemen penting dalam kenaikan empayar Uthmaniyyah yang dipersembahkan lewat petang Jumaat semalam. Adapun artikel itu sebenarnya dimulakan sekitar jam 11 pagi tetapi terpaksa dihentikan kurang setengah jalan bagi menunaikan solat Jumaat. Selepas itu harus berkejar ke Kuala Lumpur untuk satu majlis ilmu. Ini ceritanya...


Tajuk majlis boleh diterjemahkan sebagai "Batu-batu Aceh Sultan Melaka". Ia merujuk pada batu-batu nesan jenis Aceh yang berada di makam Sultan Alauddin (memerintah Melaka 1477-1488 Masihi menurut kiraan lama, 1449-1481M menurut kiraan baru). Kiraan lama merujuk pada tarikh-tarikh pemerintahan para Sultan Melaka yang digunapakai dalam sukatan sejarah rasmi sejak beberapa dekad lalu. Kiraan baru (ini saya tambah, tidak disebut langsung dalam majlis) merujuk pada tarikh-tarikh pemerintahan berlainan berdasarkan satu kajian yang dimulakan tahun 2010 menggunakan satu versi kitab Sulalatus Salatin (yang sering disebut sebagai Sejarah Melayu itu). Namun ia belum digunapakai sepenuhnya kerana terdapat percanggahan kronologi yang belum dapat diselesaikan apabila dibandingkan dengan rujukan dari luar negara. 

Untuk pengetahuan makam yang berada di Kampung Raja, Pagoh, Muar ini adalah satu-satunya makam Sultan Melaka yang disahkan masih wujud di Malaysia. Lain-lain makam tidak dapat dipastikan lokasi tepat kerana dikatakan telah dimusnahkan musuh apabila Portugis menakluki Kota Melaka tahun 1511.


Majlis dijadualkan bermula di Muzium Kesenian Islam berdekatan Masjid Negara jam 2.30 petang. Selepas bersolat Jumaat di masjid berdekatan rumah saya pun berkejar ke sana. Kali ini dengan menaiki motosikal besar kesayangan yang sudah lama tidak dibawa berjalan jauh.


Saya sudah beberapa kali menghadiri majlis ilmu di muzium ini. Tetapi inilah kali pertama masuk ke bahagian yang kelihatan.





Majlis diadakan dalam bilik bengkel muzium...


Berkongsi ilmu iaitu membentang tentang batu nesan Aceh atau batu Aceh adalah Dr Heba Nayel Barakat, ketua kurator muzium. Selepas menceritakan ciri-ciri umum batu Aceh seperti reka bentuk pelbagai gaya tetapi masih dalam 'julat-julat' tertentu juga kebiasaannya dihiasi ayat-aya Al-Quran, hadis atau syair bersifat Sufi yang dipahat dengan tulisan khat halus lagi berseni perhatian khusus pun diberikan terhadap batu-batu nesan Aceh di makam Sultan Alauddin.


Ada 4 buah batu nesan dalam satu kepuk khas bangunan makam. Batu nesan pertama dibincangkan adalah yang berkedudukan paling dekat dengan masjid (makam terletak dalam halaman masjid). Pada muka dalamnya terletak kalimah "Lailahailallah" di bahagian atas. Pada bawahnya ada ayat dalam bahasa Arab yang dengan jelas menyatakan ia adalah makam Sultan Alauddin ibni Sultan Mansur Syah ibni Sultan Muzaffar Syah.



Pada bahagian atas muka luar ada kalimah "Muhammadarasulullah" yang harus merupakan sambungan daripada kalimah "Lailahailallah" pada muka dalam. Pada bahagian bawah dinyatakan bila mangkat tetapi sebahagian tulisan telah hilang, mungkin akibat hakisan alam. Yang dapat dibaca adalah perkataan tiga (tiga apa? mungkin hari, mungkin bulan) dan lapan ratus (yang ini harus tahun Hijriah kerana tidak ada tarikh hari dan bulan sampai beratus). Menurut kira-kira saya 800 Hijriah adalah bersamaan 1398 Masihi. Nampaknya ada nombor puluhan untuk tahun terpadam memandangkan Sultan Alauddin dikatakan mangkat tahun 1488M menurut kiraan lama (yang nampaknya dipakai dalam pembentangan ini - ia harus bersamaan 892H)  atau 1481M menurut kiraan baru (885H).


Ditunjukkan pula ayat-ayat yang menghiasi sisi-sisi kiri dan kanan batu nesan. Tidak pandai saya untuk menterjemahkan.


Kemudian baru pergi ke batu nesan kedua dalam kawasan kepuk yang kedudukannya adalah ke tenggara batu nesan pertama tadi. Tertera ayat-ayat Al-Quran yang membawa terjemahan berikut :-


Allah menyatakan bahawasanya tidak ada Tuhan melainkan Dia (yang berhak disembah), Yang menegakkan keadilan. Para Malaikat dan orang-orang yang berilmu (juga menyatakan yang demikian itu). Tak ada Tuhan melainkan Dia (yang berhak disembah), Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (Ali Imran ayat 18)

Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan. (Al-Qasas ayat 88)



Di bahagian belakang ada ayat Al-Quran yang begini terjemahannya :-


Dia lah Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia; Yang Menguasai (sekalian alam); Yang Maha Suci; Yang Maha Selamat Sejahtera (dari segala kekurangan); Yang Maha Melimpahkan Keamanan; Yang Maha Pengawal serta Pengawas; Yang Maha Kuasa; Yang Maha Kuat (menundukkan segala-galanya); Yang Melengkapi segala KebesaranNya. Maha Suci Allah dari segala yang mereka sekutukan denganNya. (Surah Al-Hashr, ayat 23)


Pergi pula pada batu nesan ketiga yang kedudukannya kelihatan seperti batu bahagian kaki pada batu kedua yang kedudukannya adalah bagi batu kepala. Ayat yang tertera adalah Ayatul Kursi (ayat ke-22 dalam Surah Al-Baqarah). Begini terjemahannya :-


Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. Yang Mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dialah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya).


Pergi pada batu nesan keempat yang kedudukannya kelihatan seperti batu bahagian kaki pada batu pertama yang kedudukannya adalah bagi batu kepala. Sebetulnya susah untuk mengatakan yang manakah batu kepala yang mana batu kaki. Ini kerana semua batu nesan ini asalnya ditemui telah jatuh berselerak. Ia disusun kembali sehingga kelihatan seperti terdapat 2 buah makam, setiap satu ada batu nesan kepala dan batu nesan kaki seperti kebiasaan pada mana-mana makam atau kubur orang Islam. Tetapi sebenarnya ia boleh jadi milik 4 orang tokoh yang berlainan.

Selepas ayat pengenalan Qa'lallah ta'ala (kata Allah SWT) dan Bismilllahirrohmanirrohim tertera ayat-ayat Al-Quran dengan terjemahan berikut :-


Segala yang ada di muka bumi itu akan binasa. Dan akan kekallah Zat Tuhanmu yang mempunyai Kebesaran dan Kemuliaan. (Surah Al-Rahman, ayat 26 & 27)


Tiap-tiap sesuatu akan binasa melainkan Zat Allah. BagiNyalah kuasa memutuskan segala hukum, dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan. (Surah al-Qasas, sebahagian ayat 88)


Dari bumilah Kami ciptakan kamu, dan ke dalamnya Kami akan mengembalikan kamu, dan daripadanya pula Kami akan mengeluarkan kamu sekali lagi. (Surah Taha, ayat 55)



Pada satu bahagian ada ayat yang membawa maksud begini :-


Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.


Semakan di Internet menunjukkan ia adalah ayat ke-57 dalam Surah al-Ankabut. Tetapi ia telah disambung dengan ayat-ayat lain (tidak semestinya daripada Al-Quran) menjadikan satu bentuk syair.


Menurut Heba ada bahagian yang kelihatan seperti diambil daripada cerita tentang Ali Shar dan Zamrud iaitu dalam kumpulan cerita hari ke-309 dalam Hikayat 1,001 Malam. Semasa kecil dahulu saya ada membaca cerita-cerita daripada hikayat tapi tak ingat (atau mungkin tak pernah dengar pun) tentang Ali Shar. Yang ingat cerita Ali Baba dan Sinbad.


Disebut pula bahawa ada yang tertulis pada batu-batu nesan ini serupa dengan apa yang terdapat dalam manuskrip Sufi oleh Al-Maqdisi (meninggal dunia tahun 1280H). Maaf. Yang ini pun saya tak tahu nak ulas.


Setelah itu baru cuba ditebak apakah asal usul batu nesan Aceh di Pagoh malah batu Aceh secara umum memandangkan terdapat tidak kurang 400 buah batu Aceh telah diketahui wujud di Semenanjung Malaysia. Dibandingkan dahulu dengan beberapa batu nesan terukir Khat cantik di Alam Melayu yang diketahui diimpot dari Cambay/Gujerat (utara pantai barat India). Kata Heba penggunaan ayat-ayat Al-Quran yang ditulis dalam seni khat cantik untuk menyatakan hal-hal berkaitan mati dan kehidupan yang bersifat sementara bukan sahaja terdapat pada batu nesan di Pagoh, Ia juga terdapat pada batu-batu Aceh lain malah menjadi antara ciri-ciri khas batu jenis ini.


Memang Gujerat antara wilayah yang rajin berdagang dengan Melaka.


Tetapi batu-batu nesan dari sana didapati terdiri daripada batu mar-mar. Berdasarkan ciri-ciri fizikal yang terdapat pada batu nesan makam Sultan Alauddin iaitu ia adalah daripada jenis batu pasir, lain langsung daripada batu mar-mar berserta gaya seni itu sendiri ia dipercayai memang berasal dari Aceh. Malah ada tercatat dalam sejarah kisah jelas seorang Sultan Aceh iaitu Sultan Iskandar Thani (memerintah 1636-1641) menghantar rombongan ke Pahang untuk mendirikan batu-batu nesan yang ditempa dan dibawa khas dari Aceh bagi menandakan makam kaum kerabat baginda. Untuk pengetahuan Iskandar Thani adalah anakanda seorang Sultan Pahang yang dibawa ke Aceh ketika kecil lalu dijadikan anak angkat Sultan Iskandar Muda (memerintah 1607-1636). Baginda kemudian dijadikan menantu sebelum diangkat sebagai pengganti atas takhta Aceh.


Disebut pula bagaimana tulisan-tulisan pada batu nesan itu berbentuk puisi dan syair. Oh, tentang makam-makam kaum kerabat Sultan Iskandar Thani di Pahang boleh rujuk artikel lama saya Berjalan ke Makam Chondong... Satu ulang-tayang filem di alam arwah?. Tentang batu Aceh memang asal buatan sana sila rujuk Perjalanan ke-7 di Aceh - Makam para Merah, punca batu nesan Aceh dan makam Hamzah Fansuri. Cuma sepengetahuan saya berdasarkan pembacaan terhadap kajian intensif dan menyeluruh batu nesan Aceh oleh Datuk Dr Othman Yatim juga interaksi dengan para pengkaji di Aceh ada dua tempat utama asal batu Aceh yang terkait dengan zaman. Yang awal adalah daripada Kesultanan Samudera-Pasai (berdiri tahun 1260an hingga 1521 Masihi) dengan pusatnya terletak 6 jam perjalanan darat dari ibu kota Aceh sekarang iaitu Banda Aceh. Yang kemudian adalah dari Kesultanan Aceh yang berpusat di Banda Aceh (naik tahun 1511).


Dibuat kesimpulan bahawa batu-batu nesan Aceh di Pagoh itu mengandungi ayat atau kata-kata berikut :-


- Kalimah Shahadah pada bahagian atas/kepala atau dalam teks (bawah)

- Ayat-ayat tentang kemangkatan : Ini adalah berkaitan mati, kehidupan yang sementara dan fana'. Ia dilihat oleh sarjana Melayu sebagai pendekatan Sufi terhadap hidup dan mati

- Ayat-ayat Al-Quran : Surah al-Qisas ayat 88, Ali Imran ayat 18, al-Hashr ayat 23, al-Rahman ayat 26 & 27, Taha ayat 55 juga ayat-ayat berkenaan mati, nama-nama Allah dan Ayatul Kursi

- Ada satu pepatah daripada Khalifah Ali ibn Abi Talib tetapi tiada hadis Nabi Muhammad SAW



Sedikit sebanyak sejarah Kesultanan Melaka dapat dilihat atau dibina kembali melalui epigrafi atau kajian tulisan pada batu-batu nesan ini. Melaluinya dapat dilihat perkara-perkara berikut (saya terjemahkan apa yang tertera dalam slaid kemudian tambah ulasan) :-


Kehadiran ajaran Sufi dalam kalangan penduduk dipanjangkan kepada para Sultan. 

Namun yang saya tahu adalah sebaliknya. Para raja atau sultan menerima ajaran Sufi daripada para pendakwah Islam terlebih dahulu. Selepas itu baru dipanjangkan kepada penduduk.


Bahasa yang digunakan begitu kaya sehingga harus ada gerakan penterjemahan daripada bahasa Arab (termasuk Parsi juga) ke dalam bahasa Melayu yang berlaku kerana arahan rasmi. 

Yang ini saya tahu memang telah dilakukan di Samudera-Pasai sebelum sampai ke Melaka. Malah berdasarkan apa yang saya tahu tentang sejarah Aceh gerakan ini sudah wujud seawal abad ke-9 Masihi lagi melalui para pemerintah Kesultanan Perlak yang dikatakan berdarah keturunan Nabi Muhammad SAW campur keturunan kerabat diraja Parsi daripada Dinasti Sassanid.


Sultan Mansur (1456-1477) diketahui pernah memerintahkan agar dilakukan terjemahan terhadap buku-buku daripada luar yang terima Qadi Abu Bakar. Mansur Shah merujuk pada sarjana dari Pasai tentang isu-isu keagamaan disebabkan kepakaran mereka. 

Yang ini jelas tertera dalam kitab Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu itu. Setiap kali ada masalah agama yang tidak dapat diselesaikan di Melaka, satu pertanyaan rasmi akan dihantar penuh adat istiadat ke Pasai bagi mendapatkan jawaban dan kata muktamad.


- Dalam tahun 1582 satu buku nahu (grammar) Arab-Parsi dengan terjemahan Melayu dimasukkan di celah-celah (inter lineal) telah ditulis oleh Abdul Jamal. Sekarang di Leiden.

Yang ini saya tak tahu langsung. Apapun kesimpulan saya adalah batu-batu nesan Aceh di makam Sultan Alauddin menunjukkan pendekatan Sufi dalam menangani hidup dan mati adalah pegangan raja-raja Melayu sekurang-kurangnya pada zaman itu.


Jumaat, Disember 06, 2019

Membina kekuatan Sufi dalam diri pemimpin - Suatu elemen penting dalam kenaikan empayar Uthmaniyyah

Salam hari Jumaat yang berkat. Merujuk pada artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Pengembaraan jauh mencari kebenaran yang memungkinkan sintesis pelbagai faham yang dipersembahkan jam 3.30 pagi semalam. Ketika menulis itu (ia dimulakan jam 8.30 Rabu malam Khamis) isteri mengingatkan ada majlis ilmu menarik akan berlangsung di Perpustakaan Tun Uda di Shah Alam petang Khamis. Ini ceritanya...


Ini adalah poster bagi majlis. Isteri yang melihatnya diletakkan seorang kawan di grup Whatsapp "Kelab Buku Merah Silu" begitu bersemangat mengingatkan. Saya sudah melihatnya lebih awal  tetapi tak pasti apakah hendak pergi. Fikir saya biarlah berehat di rumah sepanjang hari Khamis. 

Setelah menyiapkan artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Pengembaraan jauh mencari kebenaran yang memungkinkan sintesis pelbagai faham ada kerja dan pembacaan lagi perlu dibuat. Nanti hari Jumaat (hari ini) akan ke ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) untuk satu syarahan bersiri waktu malam. Lalu seperti bias saya selepas itu harus menulis tentangnya. Pagi Sabtu pula kami sudah merancang anak beranak hendak naik ke Bukit Fraser.

Kata isteri eloklah bawa anak-anak sekali ke Perpustakaan Tun Uda. Memang mereka suka pergi kerana bahagian kanak-kanaknya yang cantik, ada unsur-unsur tamat permainan dan rehat. Siap ada pokok buatan berdiri di atas semacam gundukan bukit kecil di mana orang ramai boleh bersandar malah berbaring rehat. Sementara mereka bermain dan baca buku saya boleh menghadiri majlis di bahagian lain. Kebetulan seorang anak remaja kami yang baru habis SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) di sekolah berasrama ada di rumah. Bolehlah dia menengok-nengokkan adik-adiknya yang masih bersekolah rendah.

Sebetulnya pagi Khamis jam 10 pagi juga ada majlis menarik di ISTAC. Ada syarahan tentang pembinaan kembali Bosnia-Herzegovina selepas perang oleh dutanya di Kuala Lumpur. Kalau dah alang-alang keluar biar ke situ dahulu baru ke perpustakaan di Shah Alam. Tapi kata isteri ini akan menyusahkan anak-anak. Sementara mengikut syarahan dalam bahasa Inggeris yang boleh memakan masa hingga 3 jam apa anak-anak hendak buat? Tak boleh fikir diri sendiri sahaja seronok mendengar syarahan...

Dan lagi saya sebenarnya kepenatan walau bersemangat. Menulis artikel Klasifikasi ilmu pengetahuan dalam Islam - Pengembaraan jauh mencari kebenaran yang memungkinkan sintesis pelbagai faham pun jam 3.30 pagi baru betul-betul siap. Ini setelah 7 jam menulis, sebelum itu 2 jam mengikuti syarahan yang memerlukan tumpuan dan daya keintelektuan tinggi untuk mena'akul segala maklumat. Tiba-tiba jam 10 pagi dah kena berada kembali di ISTAC 40 km dari rumah jika mahu mengikuti syarahan. Baik lupakan. Biar hari Khamis dikhaskan untuk majlis di perpustakaan lalu sampailah kami anak beranak ke sana selepas jam 2 petang.


Masuk sahaja ke ruang legar saya terus menyuruh anak remaja membawa adik-adiknya ke bahagian kanak-kanak di tingkat bawah. Saya terus berkejar ke tingkat 3 untuk majlis yang diberi nama "Forum Kebangkitan & Kejatuhan Empayar Uthmaniyyah : Suatu Iktibar & Pengajaran". Terus mengambil satu kerusi di barisan hadapan agar lebih mudah mena'akul maklumat.


Walaupun ada kalanya suka duduk jauh di belakang saya selalu memastikan dapat melihat orang yang berucap tanpa dihalang. Ketika gambar ini diambil sudah jam 2.17 petang. Kelihatan moderator, Dr Mansoureh Ebrahimi daripada UTM (Universiti Teknologi Malaysia) sedang memberikan pengenalan. Beliau yang nampaknya orang Turki bercakap dalam bahasa Inggeris.


Difahamkan majlis sudah beberapa minit bermula. Namun sempat saya mendengar sejarah ringkas bagaimana kerajaan Uthmaniyyah bermula penghujung abad ke-13 Masihi membawa kepada kenaikan dan zaman kegemilangan abad ke-15 hingga 16 sebelum jatuh awal abad ke-20. 


Jam 2.24 pembentang pertama, Profesor Madya Dr Zaki Hamzah daripada UPM (Universiti Putra Malaysia) diminta untuk memulakan perkongsian. Tajuk yang ingin dibawa adalah "Strategi Muhammad al-Fateh Semasa Pembukaan Istanbul". Tetapi berlaku masalah teknikal apabila slaid pembentangan tidak dapat dibuka kerana dibuat menggunakan software lain yang bukan kebiasaan ramai untuk pembentangan seperti halnya Power Point. 


Apabila masalah ini tetap tidak dapat diselesaikan selepas beberapa minit mencuba diminta pembentang kedua iaitu Profesor Dr Ensar Nisanci daripada Universiti Tekirdag Turki mengambil alih ruang. Tajuk bahasa Melayu yang diberikan adalah "Asas Kekuatan Kerajaan Turki Utsmaniyyah". Tetapi beliau bercakap sepenuhnya dalam bahasa Inggeris.

Bercakap tanpa slaid beliau melihat pada sistem pentadbiran dan sosio-politik terbuka sebagai sumber kekuatan kerajaan Utsmaniyyah. Bukan seperti yang sering disangka penduduk kerajaan bukanlah rata-rata Islam malah ramai penganut agama lain terutama Kristian. Begitu juga halnya di pusat pemerintahan kerajaan iaitu Istanbul yang terletak di barat Turki menyambungkan benua Asia dan benua Eropah. Ia adalah sebuah kota kosmopolitan seperti halnya Kuala Lumpur sekarang.

Kata Ensar ini adalah kesinambungan daripada hakikat sejarah bahawa kota tersebut yang nama lamanya adalah Constantinople adalah pusat Empayar Byzantium atau Rum Timur, kerajaan paling besar dan utama Kristian sebelum jatuh ke tangan Islam. Ia sudah lama mengandungi pelbagai jenis masyarakat walaupun paling utama adalah masyarakat Kristian. "Kerajaan Utsmaniyyah sebagai kerajaan Islam cuma mengubah sedikit perkara-perkara tertentu (tweak and twist here and there) tanpa terlalu mengacau struktur pemerintahan dan suasana sosio-politik asal. Terdapat begitu banyak kepelbagaian masyarakat dan komuniti pelbagai kepercayaan dan mereka semua diberi ruang untuk mentadbir diri secara autonomi".

Beliau menyebut ini sebagai sistem milad. Masyarakat boleh berdiri dan mentadbir kumpulan sendiri dalam perhatian kerajaan tanpa pemaksaan nilai-nilai agama Islam. Kerajaan bertindak sebagai pelindung dan atas perlindungan itu orang bukan Islam membayar jizyah (satu bentuk cukai menggantikan zakat bagi orang Islam). Apa yang terpakai di Istanbul turut diamalkan di kota-kota besar lain yang dahulunya adalah sebahagian daripada Empayar Byzantium. Masyarakat-masyarakat di jajahan jauh yang terdiri daripada penganut bermacam agama dan kepercayaan pun menerima layanan baik sebegitu. Tidak ada paksaan untuk menganut agama Islam, yang ada adalah dakwah.


Ensar tidak suka menyebut kerajaan Uthmaniyah (biar digunakan berbagai cara mengeja nama yang sama ya)  sebagai satu empayar walaupun memiliki jangkauan jajahan takluk yang sangat luas. Pada beliau perkataan empayar membawa konotasi pemaksaan dalam penjajahan sedangkan Uthmaniyah bersifat terbuka kepada pelbagai sudut faham. Beliau kemudian meminta dibuka peta dunia untuk menunjukkan sesuatu. Ditunjukkan Semenanjung Turki sebagai kepala 'burung helang' dengan mata-matanya di Istanbul. 

Satu sayap menjulur ke tenggara mewakili Semenanjung Arab, satu ke arah timur laut yang juga mewakili satu bahagian kemasyarakatan penting Uthmaniyah (wilayah Caucasus antara tasik-tasik besar Laut Hitam dan Laut Kaspian). Tapi ia kemudian harus berhadapan dengan 'singa' yang kepalanya adalah Semenanjung Iberia (mengandungi Portugis dan Sepanyol) di hujung barat benua Eropah. Belakang 'badannya' adalah Peranchis dan Jerman. 'Kaki-kakinya' adalah Semenanjung Itali dan Yunani.

'Menunggang' di atas 'singa' adalah Great Britan atau United Kingdom (yang diterajui England) di barat laut. Masuk zaman kejatuhan Uthmaniyah 'singa' ini membaham dan menghempap 'helang' lalu menekannya ke bawah sehingga tidak mampu lagi terbang. Untuk menyaksikan ia bangkit 'singa' harus ditahan daripada menghempap dan 'helang' dibiarkan kembali terbang.


Jam 3, pembentang ketiga Profesor Dr. Kamaruzzaman Yusof daripada UTM mula membawa  tajuk "Hubungan Turki Utsmaniyyah dengan Alam Melayu". Beliau yang juga bercakap tanpa slaid memulakan dengan menyatakan bahawa hubungan Tanah Arab dengan Alam Melayu sudah bermula melalui jalan dagang sejak abad ke-4 Masihi lagi. Maka itu apabila naiknya Islam dengan munculnya Nabi Muhammad SAW sebagai Rasulullah abad ke-7M tentunya Alam Melayu terkait sekali. Beliau percaya agama Islam sampai ke rantau sini selewatnya pada zaman khalifah Islam ke-3 iaitu Saidina Uthman ibnu Affan (644-656M). Hubungan ini berkesinambungan hingga Turki muncul sebagai kuasa besar yang membela Islam. Titik paling jelas adalah apabila Sultan Muhammad al-Fatih dapat menakluki kota Constantinople sehingga jatuh Empayar Rum Timur tahun 1453M.

Tetapi Kerajaan Turki Utsmaniyyah bukanlah pembela utama umat Islam waktu itu. Ia tidak pernah menganggap dirinya satu kekhalifahan, sekadar satu kesultanan sampailah suatu masa yang lebih lewat (lebih 60 tahun kemudian). Ini kerana masih wujud kerajaan Mamluk di Mesir yang mana masih ada lagi khalifah yang merupakan keturunan dan kesinambungan daripada kerajaan Kekhalifahan Abbasiyah iaitu khalifah Islam yang sah sebelum itu. Walaupun pusat kerajaan Abbasiyah iaitu Baghdad jatuh ke tangan Monggol tahun 1258M sehingga kerajaan pun secara efektiknya jatuh Mamluk dikatakan mengambil alih tugas apabila keturunan Abbasiyah dibawa ke Mesir untuk bertakhta walaupun lebih sebagai simbol.

Kata Kamaruzzaman kerajaan Mamluk (bermula 1250M iaitu selepas jatuh kerajaan Ayubid yang diasaskan oleh Salahuddin al-Ayubi tahun 1171M) tidak berani mengisytiharkan diri sebagai khalifah walaupun ia kerajaan Islam terkuat waktu itu kerana asal usul raja-rajanya daripada askar hamba abdi. Bila sudah ada keturunan Abbasiyah dalam jagaan mereka barulah ia dianggap sebagai satu kuasa kekhalifahan kesinambungan Abbasiyah. Oleh itu ia diharapkan untuk menjaga maslahat seluruh ummah. Namun ia dilihat gagal apabila pusat Kesultanan Melaka iaitu Kota Melaka yang sangat penting dalam dunia Islam jatuh ke tangan Portugis tahun 1511. Hal inilah yang membuat Utsmaniyyah mengalahkan Mamluk lalu mula mengambil alih takhta kekhalifahan tahun 1517.

Diceritakan juga tentang hubungan Aceh-Turki melalui bantuan ketenteraan untuk membebaskan  Kota Melaka daripada tangan Portugis. Ini berlaku pada abad ke-16 dan 17. Pada pertengahan abad ke-19 hubungan Turki dengan Alam Melayu dapat dilihat melalui lawatan Maharaja Abu Bakar (kemudian menjadi Sultan Johor) sehingga membawa balik 2 orang wanita Turki, seorang dikahwininya seorang dikahwinkan dengan adiknya. Daripada perkahwinan dengan adik dapat Profesor Diraja Ungku Aziz. 

Kemudian wanita tersebut berkahwin pula dengan seorang pembesar Melayu lalu dapat Dato' Onn (ayahanda kepada Tun Hussein Onn). Ini membawa kepada cucunya Dato Hishammuddin Hussein.  Akhir sekali wanita tersebut berkahwin dengan seorang Sayyid daripada keluarga al-Attas. Dapat Syed Naquib al-Attas (pengasas ISTAC) dan abangnya Syed Hussein yang juga merupakan seorang cendekiawan terkenal zaman sekarang (tetapi telah meninggal dunia tahun 207)

Hubungan pada awal abad ke-20 juga dapat dilihat melalui perjuangan Tok Janggut menentang Inggeris. Kata Kamaruzzaman ini mendapat sokongan melalui surat bertulis daripada Sultan Uthmaniyah yang sampai melalui beberapa pihak...


Jam 3.21 bermulalah pembentangan 'pertama' yang ditunda akibat masalah teknikal tadi. Setelah beberapa lama baru dapat diselesaikan masalah itu. Maka jadilah ia pembentangan 'ketiga'...


Pembentangan ini memerlukan sokongan slaid untuk jadi lebih efektif. Apabila slaid yang sudah lama disediakan dapat dipaparkan barulah ia boleh berjalan dengan baik.


Ini disebabkan penerangan melibatkan beberapa perkara teknikal tentang strategi perang. Tajuk pun "Strategi Muhammad al-Fateh Semasa Pembukaan Istanbul". Rupa-rupanya pembentang iaitu Profesor Madya Dr Zaki Hamzah yang merupakan timbalan dekan (hal ehwal pelajar & jaringan), Fakulti Perhutanan UPM adalah juga seorang Kolonel Bersekutu dalam Angkatan Pertahanan Awam Malaysia). Beliau turut memegang jawatan timbalan komandan Kor Siswa Siswi Pertahanan Awam. 


Hal tersebut sebenarnya diberitahu pada penghujung pembentangan. Patutlah dapat menerangkan taktik dan strategi perang dengan begitu tuntas. Dan ini memang memerlukan bantuan slaid untuk memberi hadirin dan umum faham...





Diterangkan juga tentang etika perang dalam Islam. Hal ini penting untuk difahami kerana sejarah dunia menunjukkan ramai pihak sanggup menggunakan apa sahaja cara untuk menang sehingga banyak melakukan perbuatan khianat yang berlawan dengan sifat-sifat orang bermaruah lagi percaya terhadap Tuhan.


Setelah diberi sedikit latar belakang strategi dan falsafah perang baru dilihat keadaan medan perang yang mahu diperkatakan iaitu kota Constantinople. Untuk pengetahuan ia adalah pusat empayar dunia Barat yang paling besar dan kuat ketika itu iaitu Empayar Byzantium, juga dikenali sebagai Rum Timur.


Lihat bagaimana kedudukannya sebelum berjaya ditakluki oleh Sultan Muhammad al-Fatih tahun 1453. Walaupun pada ketika itu kerajaan Uthmaniyah yang diasaskan tahun 1299 telah menjadi cukup besar dan kuat, dapat menelan wilayah demi wilayah Rum Timur sehingga cuma tinggal yang berwarna merah ia tetap sukar ditawan. Ia dapat bertahan walau sudah lebih 800 tahun cuba diasak oleh tentera Islam sejak sahabat Rasulullah SAW iaitu Abu Ayub al-Ansari cuba melakukan (tahun 669M).


Ini mendorong Sultan Muhammad al-Fatih (berumur 25 tahun sahaja ketika itu) untuk betul-betul mengkaji kenapa ia sukar hendak ditembusi. Lihat pada kedudukan geografi yang menyebabkan ia susah hendak diserang dari laut. Ada pula rantai besi direntang pada satu laluan menghalang (atau menghadkan) kapal keluar masuk.


Di bahagian darat (barat dalam peta) pula terentang tembok kukuh dengan 3 lapisan rintangan yang belum pernah dapat ditembusi oleh mana-mana pihak. Belum ada peluru meriam atau apa-apa bentuk senjata lempar dapat menjejaskan ia walau sedikit pun. Zaki mengibaratkan serangan seperti nyamuk menggigit pipi. Paling kuat kita cuma rasa tak selesa, gatal. Tapi tidak sesekali dapat memecahkan pipi.


Namun umat Islam sudah lama mendambakan untuk menakluki kota ini. Ia disebabkan hadis Nabi seperti tertera di atas...


Ayat Al-Quran yang berkenaan dirujuk dalam merangka strategi...


Rancangan diatur untuk meliputi semua kemungkinan.





Setelah beberapa lama disediakan angkatan besar yang memenuhi ciri-ciri tertentu seperti disebut dalam hadis Nabi. Sebelum serangan bermula risikan dekat telah dilakukan untuk betul-betul menilai kekuatan musuh dan bagaimana menghadapinya.


Antaranya adalah menghalang bantuan yang biasanya muncul daripada arah Laut Hitam di utara.


Risikan dekat telah dilakukan sehingga tahu lebar dan kedalaman parit di hadapan benteng darat kemudian jenis bahan yang digunakan untuk membina benteng dan ketebalannya. Ini harus melibatkan ilmu kimia kemudian fizik untuk menjangka dan menjana kekuatan yang perlu. Dengan itu dapat dicipta meriam besar yang pertama kali dalam dunia mampu menggegar dan memecahkan benteng kota Constantinople.


Menurut Zaki apa yang dibuat Muhammad al-Fatih menjadi contoh bagi membina kekuatan perang selepas itu.


Oh. Ini yang disebut tadi tentang perisikan untuk mengesan kekuatan lalu mencari cara-cara mengatasinya. Dipanjangkan mengenai sekatan terhadap bantuan dari arah utara. Kata Zaki dicipta peluru khas yang apabila ditembah dari meriam boleh melantun-lantun atas air untuk bergerak terus  ke hadapan sehingga sampai dan membinasakan kapal.


Dilakukan juga taktik kepungan untuk melemahkan kedudukan lawan.


Paling menarik mungkin adalah kejutan apabila 80 buah kapal perang diangkat melalui jalan darat untuk melepasi sekatan rentangan rantai besi pada permukaan air lalu masuk kembali ke air daripada arah yang tak disangka dalam tempoh 1 malam. Kata Zaki ini dilakukan dengan meletakkan roda lalu kapal dapat ditolak oleh tentera. Ada pula bantuan angin memudahkan. Ini berlaku setelah Sultan menunggu waktu tertentu angin bertiup ke arah yang menguntungkan.


Maka berlakulah kemenangan yang amat didambakan umat Islam.


Namun semuanya ditangani dengan penuh adab rasa bersyukur terhadap Allah SWT.


Sungguh raja dan tenteranya adalah sebaik-baik raja dan tentera seperti disabdakan Rasulullah SAW. Mereka tidak bermegah mahupun menindas musuh malah begitu lemah lembut terhadap mereka selepas menang.


Masuk sesi soal jawab beberapa orang bertanya. Saya mengambil kesempatan untuk bertanya kaitan pembinaan kerajaan Uthmaniyah dengan kerajaan-kerajaan Islam terdahulu terutama yang diterajui bangsa Turki. Ini memandangkan ia asalnya satu daerah kecil dalam apa yang dipanggil sebagai Sultanate of Rum (1075-1308) sedangkan kesultanan ini terbina selepas perpecahan Kesultanan Seljuk (1037-1194), kuasa ketenteraan paling besar di sebalik tegaknya Kekhalifahan Bani Abbasiyah pada zaman itu. Turut ditanya adalah pengaruh Sufi atau ilmu Tasawuf terhadap kerajaan Uthmaniyah dan kepimpinan memandangkan Turki sangat terkenal dengan tokoh Sufi, Maulana Jalaluddin Rumi (1207– 1273) sehingga ke hari ini. Saya lihat persoalan ini sangat patut diterangkan tetapi mungkin para pembentang terlepas pandang. Sedangkan Sultan Muhammad al-Fatih itu pun setahu saya mendapat bimbingan seorang guru Sufi bernama Sheikh Shamsuddin terutama dalam hal-hal penting seperti hendak menakluki Constantinople.

Maka diberitahulah bahawa iya, Sufi adalah elemen yang sangat penting dalam kepimpinan dan gerakan keIslaman Uthmaniyyah. Sehingga ada satu barisan hadapan pendakwah Sufi yang juga mampu berperang dihantar terlebih dahulu ke merata pelusuh rantau untuk berdakwah, baru disusuli angkatan perang (jika perlu). Malah setiap pemimpin Uthmaniyyah apa lagi anak-anak raja memang dihantar jauh daripada luar kawasan keselesaan istana seawal umur 8 tahun masuk ke madrasah khas yang dipimpin seorang Khawaja  (guru agama melebihi tahap ustaz) yang ada Irfan (erti mudah dalam bahasa Arab adalah kebijaksanaan, kesyukuran, pengetahuan. Tetapi erti mendalamnya terkait dengan perkataan Arif dan Ariffin iaitu orang yang betul-betul mengenali Allah SWT). Maka jelaslah dimensi Sufi sangat penting dalam membina kekuatan pemimpin yang mampu mencapai kemenangan di sisi manusia juga Islam.


Walaupun majlis ini diberi nama "Forum Kebangkitan & Kejatuhan Empayar Uthmaniyyah : Suatu Iktibar & Pengajaran" tidak begitu banyak disebut tentang kejatuhan kecuali sedikit ringkasan sejarah. Apabila ditanya tentang kejatuhan Ensar memberitahu ia berlaku akibat Uthmaniyah tidak tahu bagaimana hendak menangani perubahan zaman apabila kuasa-kuasa besar Eropah meningkat maju pantas (melalui perkara-perkara seperti revolusi industri yang bermula abad ke-17). Beliau melihat ini cuma berlaku secara luaran. Tetapi pada saya ada faktor-faktor dalaman seperti penyusupan ajen-ajen kuasa perbankan Yahudi dalam polisi kewangan Uthmaniyah yang menyebabkan ia mula terjerat. 

Cukuplah diakhiri artikel ini dengan gambar atas. Kelihatan moderator iaitu Mansoureh menunjukkan tempat asal usul bangsa Turki dekat kawasan Turkmenistan bawah Kazakhtan sana (dahulunya dalam U.S.S.R atau Soviet Union). Mereka asalnya cuma bangsa nomad yang lasak tetapi mula membina pengaruh politik apabila kekuatan perang mereka dijadikan tulang belakang oleh Kekhalifahan Abbasiyah. Ini seterusnya membawa ke penubuhan Kesultanan Seljuk. Selepas beberapa lama muncul Uthmaniyah di wilayah Turki sekarang yang asalnya bukan pun penempatan orang Turk.