Sabtu, Mac 09, 2019

Menerbitkan sistem pengajaran matematik dan sains yang bebas daripada belenggu pemikiran Barat

Semalam selepas masuk waktu Isyak, entah kenapa saya dilanda rasa penat yang amat sangat. Rasa tak larat hingga tidak mampu menunaikan solat lalu saya pun tidur awal. Masuk jam 4.44 pagi di mana saya selalu set jam untuk bangun bersahur (kalau hendak berpuasa pada siang hari itu) barulah menunaikan solat Isyak kemudian Tahajud. Namun rasa penat amat datang kembali lalu saya layan tidur lagi. Jam 11 pagi baru dapat betul-betul bangun lalu disibukkan pula dengan mengemas rumah, membasuh lantai luar, permaidani dan sebagainya sehingga jam 2.30.

Jam 3 saya harus melayan sejumlah tetamu yang datang untuk mendapatkan sedikit fakta sejarah tentang Alam Melayu sebelum naik kerajaan Srivijaya abad ke-7 Masihi. Syarikat mereka mahu membuat sesuatu melibatkan fakta yang diberikan. Untuk ini saya harus membawa sejarah manusia sejak zaman Nabi Adam AS membawa ke pergerakan manusia selepas banjir Nabi Nuh AS juga zaman Nabi Ibrahim AS. Secara rata saya mengupas isi daripada buku ke-11 saya "Nabi Adam dan Orang Melayu 60,000 Tahun Lalu" serta buku ke-12 "Benua Tua Melayu Sumber Peradaban Dunia" untuk memberikan latar belakang yang patut bagi keperluan mereka.

Jam 7 petang baru mereka bersedia untuk pergi. Masuk waktu Maghrib saya berbuka dahulu dengan secawan teh ais kaw yang dibeli semalam. Selesai wirid selepas solat tergerak untuk membaca Surah al-Baqarah sampailah ayat ke-93 lalu solat Isyak pula.Selepas itu baru betul-betul makan malam kemudian berehat. 

Artikel ini dimulakan jam 10 malam sebagai menyambung gerak penulisan yang sama dengan artikel Wadah Cendekia "Francis Light" - Menolak naratif pro-Barat yang menafikan keberadaan awal Melayu di Pulau Pinang (dipersembahkan petang semalam). Saya membuat pengenalan panjang lebar di atas ini kerana hendak memberitahu - Ikut rasa dan gerak sepatutnya artikel baru ini dipersembahkan malam semalam selepas Isyak. Tapi saya memang tak larat. Kemudian ditemuramah pula dekat 4 jam tentang fakta-fakta sejarah. Sekarang baru ada kesempatan...


Merujuk kepada artikel Pesta Buku Selangor 2019 dan aspirasi buku baru yang ditulis pagi semalam. Ada diberitahu pada pembukaan artikel bahawa ketika menulis itu saya juga perlu bersedia untuk hadir ke satu majlis ilmu di tempat saya belajar iaitu ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran Islam dan Dunia Melayu). Di atas adalah poster untuk majlis yang dimaksudkan. Saya menerima poster dan makluman tentangnya dekat jam 6 petang Khamis iaitu cuma 15 jam sebelum majlis dijadualkan berlangsung jam 9 pagi Jumaat 8 Mac 2019 semalam.


Sebelum menulis artikel Pesta Buku Selangor 2019 dan aspirasi buku baru gerak penulisan yang muncul ketika itu memerlukan saya menulis terlebih dahulu 3 buah artikel di blogspots SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) dan sebuah di BERPETUALANG KE ACEH. Sekitar jam 8.45 baru semuanya selesai lalu berkejarlah saya ke ISTAC 40 km dari rumah. Tengok-tengok jam teruk selepas tol Duta. Jam 9.37 baru sampai ke bilik di mana diadakan majlis...


Alhamdulillah ia baru sahaja dimulakan lantaran pemberi syarahan pun sampai lewat kerana ada hal. Sheikhul Kuliyyah ISTAC, Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar pun memberikan pengenalan. 


Kata beliau (duduk kanan) majlis dibuat secara tergesa-gesa dan ad hoc setelah Rektor UIAM (Universiti Islam Antarabangsa Malaysia) Profesor Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak memberitahu seorang tokoh matematik dari India bernama Dr Chandra Kant Raju akan berada di Kuala Lumpur. Terus diatur agar Chandra (duduk kiri) boleh memberikan satu syarahan di ISTAC. Punyalah tergesa-gesa sampai tajuk pun tak pasti. Main letak sahaja "The Unique Achievement of Islamic Mathematics" (Pencapaian Unik Matematik Islam) seperti kelihatan dalam poster.


Chandra boleh sahaja menangani topik tersebut malah banyak lagi topik melibatkan dunia matematik juga fizik . Tetapi beliau memilih untuk membawa tajuk dan persoalan yang berbunyi begini : "Is it possible to teach mathematics and science with a non-Western epistemology" - Adakah boleh mengajar matematik dan sains menggunakan epistemologi (teori ilmu pengetahuan) yang bukan keBaratan (terjemahan saya ini). Persoalan ditimbulkan kerana menurut beliau kita sudah terikut dan terikat dengan dogma pemikiran Barat yang sebenarnya diwarnai falsafah pemikiran Judeo-Christian. Ini merujuk kepada pengaruh agama Yahudi dan Kristian yang membentuk cara pemikiran Barat  sejak berkurun lampau. Walaupun kemudian mereka mendakwa menolak pengaruh agama dalam sains kerangka pemikiran falsafah tersebut terus memacu arah fikiran mereka sama ada sedar atau tidak...



Kata Chandra ini juga satu bentuk penjajahan fikiran terhadap dunia selain Barat.  Konsep-konsep yang dipelajari dalam ilmu matematik rasmi di mana-mana bahagian dunia sekarang semuanya dipengaruhi pemikiran Barat. Banyak perkara teknikal disebut beliau yang mana kalau saya ulas dan ulangi perlu disertakan penerangan panjang lebar tentang konsep-konsep berkenaan. Saya sebagai graduan matematik daripada University College of London (1991-1995) pun banyak sudah lupa perkara apatah lagi orang yang tidak memiliki latar belakang berkenaan, Nasib baik dapat juga sedikit sebanyak faham apa yang diperkatakan. 

Cukuplah disebut bahawa Chandra menyatakan disebabkan pemikiran Barat yang sebenarnya berasaskan falsafah keagamaan Judeo-Christian itulah banyak perkara yang sepatutnya mudah dijadikan susah. Di atas ditunjukkan sebahagian daripada jalan-jalan pembuktian untuk menunjukkan 1 + 1 =  2. Sepatutnya cukup jelas bukan bahawa 1 + 1 jawabannya adalah 2. Tapi kata Chandra kalau mengikut prinsip pembuktian rasmi matematik kena dimasukkan banyak konsep abstrak. Akibatnya untuk membuktikan bahawa 1 + 1 benar-benar bersamaan 2 kena tulis rangkaian pembuktian equations (persamaan) sehingga memakan 378 muka surat. Ini kedengaran seperti amat intelektual bagi sesetengah pihak tetapi tidakkah ia kerja sia-sia?


Menurut Chandra ada asas-asas matematik bukan Barat yang pernah digunakan oleh cerdik pandai dalam dunia Hindi purba juga pada zaman kegemilangan Islam yang sepatutnya diangkat sebagai kurikulum pembelajaran buat semua. Ini boleh membantu sesiapa sahaja menghadam pelajaran walaupun mereka datang daripada aliran sains sosial yang tidak pernah langsung terlibat dengan matematik dan sains.


Chandra yang seringkali mengambil pemikiran Imam al-Ghazali dan ajaran falsafah tinggi Buddha sebagai contoh falsafah pemikiran yang ulung memberitahu beliau sudah ada kurikulum sendiri yang boleh digunapakai. Dan ia sudah disahkan berjaya melalui beberapa kelas yang dijalankan beliau di USM, Universiti Sains Malaysia...


Dengan cara beliau sesiapa pun boleh diajar menyelesaikan masalah-masalah matematik dan sains peringkat tinggi. Kata Chandra sepatutnya pembelajaran matematik itu menyenangkan seperti mana boleh dikatakan sesiapa sahaja boleh menikmati muzik. Ini kerana menurut beliau pengetahuan semulajadi manusia yang dipercayai sesetengah ahli falsafah Yunani sebagai sudah wujud sejak peringkat roh lagi meletakkan matematik dan muzik pada aras sama sedia wujud dalam jiwa mana-mana manusia. Yang diperlukan adalah cara supaya apa sedia wujud terpendam dalam jiwa itu dapat diaktifkan menjadi kebolehan nyata.


Secara rata beliau memberitahu dengan sistem pembelajaran yang telah dirangkanya kita tidak perlu pergi terlalu tinggi sehingga hendak membuktikan 1 +1 = 2 pun perlu memakan 378 muka surat. Cukuplah dapat menyelesaikan masalah-masalah praktikal yang biasa digunakan dalam dunia nyata terutama dalam bidang kejuruteraan dan sebagainya. Sebetulnya banyak lagi perkara menarik terkeluar dalam syarahan diikuti sesi soal jawab. Boleh terkeluar nama orang-orang seperti Tomas Aquinas. Stephen Hawking dan Bertrand Russell (sila Google sendiri, ini nama-nama besar dalam dunia pemikiran Barat). 

Terkeluar konsep-konsep tertentu dalam ilmu fizik kuantum juga hal-hal seperti continuum, real number, infinitesimal, set theory, malah pemahaman tentang alam semulajadi yang melanggar kurikulum biasa sains yang dianuti seluruh dunia sekarang. Dibincangkan juga tentang sifat masa yang boleh disamakan seperti frames dalam roll filem. Sehingga seorang kawan lama sebaya yang hadir (iya, orang luar boleh menghadiri majlis-majlis ilmu di ISTAC) yang merupakant lulusan undang-undang dari London tetapi kini cuba menjadi seorang kartunis menyebut syarahan sebagai sebagai begini : "It's like a rock concert for the mind" - Ia seperti konsert rock untuk minda. Pendek kata berbagai ilmu dikongsikan seperti mencurah-curah. Tapi cukup sampai sini perkongsian daripada saya. Selamat malam dan wassalam...  :]



Tiada ulasan:

Catat Ulasan