Khamis, Mac 05, 2015

Perjalanan ke-7 di Aceh - Silaturrahim Daruddunia-Pedir, khususan Teungku Chik di Reubee Daeng Mansur...

Salam malam Jumaat. Masa untuk bercerita hari ke-5 perjalanan di Aceh 13-19 Feb. Bersambung daripada Perjalanan ke-7 di Aceh - Makam raja-raja dari Semenanjung Tanah Melayu dan beberapa makam lama.


Pagi Selasa 17 Februari 2015. Saya dan Agam keluar lagi berjalan-jalan. Turut bersama kali ini adalah Muammar juga Ustaz Mujib dan keluarga menaiki kereta keluar dari Banda Aceh menghala ke selatan. Kami mahu ke Pidie, sekitar 110 km ke tenggara Banda Aceh menyahut undangan daripada kawan-kawan di sana. 


Sambil berjalan saya membaca sebuah buku tentang sejarah Aceh yang dibawa oleh Muammar. Oh. Mujib memanggil perjalanan ini sebagai "Silaturrahim Daruddunya-Pedir". Daruddunya merujuk kepada istana utama Kesultanan Aceh di Banda Aceh dahulukala. Kiranya kami mewakili legasi istana kesultanan melawat Pidie yang suatu masa dahulu merupakan kerajaan tersendiri bernama Pedir, sebelum dimasukkan ke dalam Aceh Darussalam.






Kami masuk ke satu kawasan pendalaman.



Tengok-tengok saya dibawa ke sebuah kilang kayu. Di sebelahnya terdapat makam seorang Sultan Aceh yang sudah lama mahu diziarahi tetapi tidak terfikir pula untuk bertanya di manakah ia, yang saya tahu ia memang terletak dalam kawasan pendalaman ke selatan. Lihat artikel Makam (Tomb of) Sultan Alauddin Mahmud Shah di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).


Seterusnya kami ke masjid lama Indrapuri.


Selepas bersolat di dalam masjid sempat berposing dengan gaya ala-ala Ultraman/patung dewa Murugan di Batu Caves... :]


Kami masuk jalan kampung ke kawasan pendalaman lagi untuk menziarahi makam Teungku Chik di Tiro, makam Panglima Polem dan makam Sheikh Fairuz al-Baghdadi. Lihat artikel Visiting prominent tombs in rural Aceh Besar di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Selepas itu baru masuk jalan besar ke Pidie.



Menariknya, dalam perjalanan ini baru saya dapat melihat Gunung Seulawah yang menjadi satu macam ikon kerana selalunya boleh kelihatan tersergam indah daripada Banda Aceh . Tetapi sejak sampai ke Aceh dalam perjalanan ke-7 ini gunung tidak kelihatan akibat langit agak berjerebu. Dah masuk kawasan pendalaman sekitar makam Teungku Chik di Tiro baru ia kelihatan, itupun separuh, kerana puncak gunung asyik diliputi awan.



Pekan Saree di lereng Gunung Seulawah...


Turun daripada lereng iaitu di Padang Tiji kami masuk ke jalan kampung lagi.





Setelah beberapa lama sampailah ke rumah Ajeer, seorang kawan kami di Pidie. Di sini kami disambut dengan pelbagai juadah tempatan untuk mengisi perut yang kelaparan.


Selepas itu kami diiringi beberapa orang kawan lain dari Pidie pergi ke kawasan pendalaman bernama Reubee untuk melihat beberapa rumah tradisional lama.


Yang ini milik seorang bangsawan yang pernah menjadi raja daerah sini. Lihat Rumah (House of) Teungku Raja Husin, Reubee.


Selepas itu kami masuk ke rumah peninggalan seorang bangsawan lain yang berkaitan. Lihat Sebuah lagi rumah bangsawan di Reubee (Another house of noble in Reubee).



Namun paling utama bagi saya sendiri adalah ziarah ke makam seorang ulamak besar bernama Daeng Mansur yang hidup 400 tahun lalu.


Daripada beliaulah berpunca raja-raja Aceh berketurunan Bugis. Makam ini pertama kali saya sampai pada tarikh yang cantik iaitu 11.11.11. Lihat artikel lama Jejak "Berpetualang ke Aceh" : 3 x 11 dan jejak warisan Bugis Aceh


Keadaan di luar makam selepas selesai kami berziarah. Orang kampung seronok melihat orang luar datang.


Seterusnya kami pergi melawat rumah yang pernah menjadi tempat kediaman Daeng Mansur. Lihat Rumah (House of) Teungku Chik di Reubee.


Kami berkesempatan melihat pinggan yang dikatakan tinggalan beliau. Selain itu ada tongkat milik beliau tetapi kami dilarang mengambil gambar...



Tiada ulasan:

Catat Ulasan