Salam Jumaat lagi. Sampailah bab yang ditunggu-tunggu. Bersambung dari Borobudur tinggalan Nabi Sulaiman? - Membuka langkah pengamatan di Jogja....
Pagi Sabtu 27 September 2014. Saya melihat rumah penginapan dari luar.
Sejumlah peserta yang mahu melihat apa yang didakwa bukti-bukti Borobudur tinggalan Nabi Sulaiman dalam program yang dipanggil Jelajah Negeri Saba (JNS) menginap sama di sini lalu sudah sedia untuk memulakan program. Cuma kami harus tunggu beberapa orang lagi sampai dari Jakarta. Sementara itu biar diberi taklimat...
Penulis buku "Borobudur & Peninggalan Nabi Sulaiman", KH Fahmi Basya memulakan taklimat dengan mengaitkan Kaabah di Mekah dengan Candi Borobudur yang terletak 40 km dari kota Jogjakarta. Dia menunjukkan bagaimana garis lurus yang ditarik daripada titik tengah Kaabah hingga ke titik tengah Borobudur tepat melalui sudut di mana terdapat batu suci hitam yang dipanggil Hajar Aswad. Kata beliau program JNS sudah dimulakan sejak tahun 2009. Kami adalah kumpulan yang ke-42. Bermula kumpulan yang ke-41 ada ditambah satu lagi destinasi istimewa untuk dijelajah.
Hampir jam 10.15 pagi baru kami sedia untuk bergerak. Ikut program asal perjalanan harus bermula jam 9. Saya lihat 3 buah kereta MPV digunakan, setiap satu cukup selesa untuk membawa 7 orang dewasa. Saya dan hamba Allah yang menaja perjalanan saya dipanggil masuk ke dalam kereta yang sama dengan Pak Fahmi. Mungkin kerana kami orang Malaysia, yang lain semuanya Indonesia.
Rombongan bergerak ke barat membelah sisi utara pusat kota Jogja.
Kami terus ke barat keluar sempadan besar kota sebelum berubah arah masuk ke kawasan pendalaman, kampung-kampung dan sawah kemudian hutan mendaki bukit bukau hampir ke kemuncak. Sepanjang perjalanan Pak Fahmi tidak kering mulut bercerita tentang kajiannya yang mendakwa Borobudur adalah tinggalan Nabi Sulaiman. Malah daerah Jogja dikaitkan dengan makhluk perosak misteri Yakjuj dan Makjuj. Kata beliau, nama Jogjakarta berasal dari Yakjujakarta!
Sekitar jam 11.50 baru kami berhenti lalu dibawa ke sebuah rumah orang tempatan. Kami dijamu dengan juadah sebagai persediaan untuk membuat sedikit pendakian.
Timbul juga kerisauan hendak mendaki kerana sejak beberapa hari itu saya sering mengalami sakit-sakit belakang selain sakit urat di peha kiri.
Alhamdulillah, sampai juga ke tempat yang dituju. Kata Pak Fahmi di sinilah Raja Iskandar Zulkarnain yang ceritanya disebut di dalam Quran memasang halangan yang menutup makhluk perosak Yakjuj dan Makjuj. Beliau membayangkan makhluk ini kecil daripada manusia, suka merosakkan tanam-tanaman, sebab itu penduduk tempatan meminta bantuan Zulkarnain untuk menghadangnya. Saya pula merasakan inilah kaitannya dapat mengkhatamkan kitab Hikayat Iskandar Zulkarnain sebelum berlepas ke Jogja. Lihat Hikayat Iskandar Zulkarnain dan panggilan tak disangka ke Borobudur.
Katanya lagi pada bahagian seperti lubang itulah Zulkarnain menuang tembaga untuk menerbitkan penghadang. Dia membayangkan Yakjuj dan Makjuj itu datang dari dalam tanah. Bahagian tembaga sudah hilang meninggalkan lubang. Walaupun badan dan kaki sakit (saya tidak lagi mampu melompat-lompat sewenang-wenangnya seperti dahulu akibat patah berdekatan pergelangan kaki kiri sehingga harus dimasukkan besi) saya tidak dapat menahan desakan untuk memanjat memunculkan diri di tengah lubang... :]
Apapun kawasan ini memang ada sesuatu yang istimewa. Kata seorang pembantu Pak Fahmi sebidang tanah di belakang telah dibeli oleh orang Kristian Katholik kerana kelebihan yang dimiliki. Untuk gambar-gambar pendakian lihat artikel Batu Blencong, the place where Gog and Magog was subdued? di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.
Selepas berehat sambil menikmati juadah tengah hari di rumah tadi kami pun menghala ke Borobudur.
Singgah bersolat di masjid ini. Lihat artikel Masjid (Mosque of) al-Ashri, Bata Kembang Nanggulan di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).
Jam 3.26 baru sampai ke kaki Candi Borobudur. Kali ini saya berjaya masuk sebagai 'rakyat tempatan', tidak seperti pertama kali datang 2 tahun lalu di mana saya terpaksa membeli tiket antarabangsa yang harganya berkali-kali ganda mahal. Lihat artikel lama Pusing Pulau Jawa anak-beranak : Wali Hassani di Kebumen, Buddha di Borobudur dan Jawa Kejawen di Jogja....
Dahulu, saya dan keluarga terus menuju ke puncak candi kemudian melihat-lihat apa yang ada dari bawah ke atas. Lihat artikel-artikel lama berikut...
Kali ini saya mengikut rombongan bermula dari bawah kerana mahu meneliti ukiran/pahatan atau lebih tepat relif-relif yang katanya membuktikan Borobudur adalah tinggalan Nabi Sulaiman. Relif bermaksud hasil seni rupa pada dinding dan sebagainya tanpa mengira bagaimana ia dihasilkan, diukir, dipahat atau dibuat dengan teknik lain. Pak Fahmi memanggilnya sebagai tamatsil, kalau tak salah perkataan Arab.
Memandangkan begitu banyak gambar diambil agar nyata selok belok perjalanan dan apa yang dilihat untuk penelitian kemudian, bagaimana kami bergerak dari satu relif ke relif lain dan sebagainya, saya telah mengagih-agihkannya membentuk 5 buah artikel sokongan di blogspot BERPETUALANG KE ACEH. Di sini saya cuma akan tunjuk terus relif-relif terpilih misalnya ini.
Adapun struktur keseluruhan Borobodur itu boleh disamakan dengan piramid 12 tingkat. Dua tingkat pertama dari bawah lebih merupakan bangunan tapak tanpa apa-apa relif mahupun patung. Relif dan patung boleh didapati bermula pada sisi tingkat ke-3. Untuk melihatnya kami sebenarnya berdiri pada tapak tingkat ke-2 memandang dinding tingkat ke-3.
Di sini Pak Fahmi menunjukkan relif-relif pada tingkat tersebut. Oh, ada 5 tingkat di Borobudur yang penuh dengan relif, satu wilayah yang dipanggil sebagai Rupadhatu (alam rupa-rupa). Beliau mendakwa tingkat pertama Rupadhatu menunjukkan pelbagai bangsa seluruh dunia yang berada di bawah pemerintahan Nabi Sulaiman. Memang kelihatan relif menunjukkan cara pemakaian dan rupa paras manusia yang berbeza-beza.
Menariknya relif-relif ini membentuk formasi 1-3-1-1 iaitu relif satu orang diikuti 3 orang diikuti seorang dan kemudian seorang lagi. Kemudian formasi ini berulang-ulang, katanya sehingga cukup sekali pusing tingkat itu. Setakat yang dapat kami lihat begitulah keadaannya kecuali di satu tempat seperti ditunjukkan Pak Fahmi. Lihat artikel The 1-3-1-1 formation of Borobodur.
Adapun Boborudur memiliki 4 sisi yang kelihatan tepat menghadap timur, barat, utara dan selatan. Hal ini boleh disemak melalui gambar satelit pada Google Earth. Tadi kami naik dari sisi timur. Selepas itu bergerak lawan arah jam masuk ke sisi utara lalu mendaki ke tingkat dua Rupadhatu.
Di tingkat ini kami ditunjukkan relif manusia separuh burung. Kata pembantu kanan Pak Fahmi motif burung ini juga boleh ditemui pada dinding-dinding bangunan lama kebudayaan purba lain, misalnya pada piramid kaum Maya di Amerika Tengah. Manusia burung dianggap mewakili satu ketamadunan tinggi yang mengajar manusia untuk jadi lebih maju. Kalau tak salah di tingkat ini juga ditunjukkan relif-relif yang didakwa merujuk kepada burung hud-hud yang diceritakan di dalam kitab suci Al-Quran.
Ada satu berbentuk 3D tersembul keluar dari bahagian atas dinding seperti burung merpati bertenggek di atas batu, Satu lagi menggambarkan burung meninjau orang dari celahan menara lalu dikatakan burung hud-hud melihat aktiviti orang di negeri Saba sebelum membawa laporan kepada Nabi Sulaiman. Sayangnya saya terlupa untuk mengambil gambar dua bahagian ini. Ini kerana saya sibuk membuat penelitian sendiri sambil mengambil beberapa sudut bangunan sehingga sering tertinggal rombongan yang nampaknya menurut sahaja apa yang ditunjukkan Pak Fahmi dan para pembantunya.
Saya cuma merapati kembali rombongan apabila sampai pada relif yang didakwa menunjukkan Ratu Balqis menyingsing kain ketika masuk ke istana Nabi Sulaiman kerana menyangkakan lantainya yang licin berkilat adalah air. Di bahagian ini juga ada relif yang katanya menunjukkan Balqis sedang mandi, ada kapal penuh orang yang katanya merujuk pada peristiwa Nabi Nuh ketika banjir besar. Lihat From manbirds to Ratu Balqis, the Queen of Sheba.
Bergambar sebentar bersama Pak Fahmi di bawah relif "Ratu Balqis". Saya ada melontarkan beberapa pertanyaan dalam keadaan aman.
Kemudian beliau membawa kami ke satu bahagian di mana ada relif yang katanya menunjukkan peristiwa Nabi Yunus ditelan ikan. Laluan adalah seperti tadi bergerak lawan arah jam lalu menghampiri pula sisi barat. Lihat Fascination without explanation and Jonah's fish.
Di sisi barat itu kami naik lagi setingkat masuk ke tingkat atau lebih tepat, aras ketiga dan tengah Rupadhatu, satu kawasan yang mungkin paling penting dalam skema penceritaan JNS (Jelajah Negeri Saba).
Kali ini kami dibawa berjalan arah jam menghampiri kembali sisi utara. Relif yang kelihatan didakwa menunjukkan Nabi Daud (tengah) sedang menyerahkan kuasa kepada Nabi Sulaiman (kanan).
Di bawah "Nabi Daud" kelihatan seorang khadam dengan peti yang didakwa Tabut, lambang kekuasaan kerajaan Bani Israel. Maka penyerahan peti melambangkan pewarisan takhta...
Selepas itu baru kami kembali berjalan melawan arah jam menghampiri bahagian tengah sisi barat. Lihat David, Solomon and Tabut, the Ark of Covenant. Sampailah ke relif yang didakwa menunjukkan peti Tabut diangkut. Lambang kebesaran kerajaan Bani Israel ini dikatakan membantu mereka mencapai kemenangan dalam peperangan demi peperangan sehingga ia hilang, Akibatnya Bani Israel kehilangan negara dijajah orang lalu berpecah belah jadi hamba dan sebagainya selama beberapa beberapa abad.
Hebatnya mitos tentang Tabut ini sehingga boleh timbul filem terkenal "Indiana Jones and Raiders of the Lost Ark" lakonan Harrison Ford tahun 1981. Filem menceritakan bagaimana tentera Jerman zaman Hitler sekitar tahun 1940, era Perang Dunia Kedua 1940 mahu mencari Tabut yang disebut Barat sebagai Ark of the Covenant demi meningkatkan kuasa. Pencarian dilakukan berlumba dengan pakar arkeologi Indiana Jone lakonan Ford. Secara rata semuanya berlaku di Timur Tengah, dari Mesir membawa ke Jordan.
Kini nampaknya sudah timbul mitos yang jauh lebih hebat. Borobudur didakwa peninggalan Nabi Sulaiman, peti Tabut pula dikatakan berada di Pulau Jawa. Hal ini akan dinyatakan lebih panjang lebar apabila membuat artikel khas ulasan dan analisis nanti. Buat masa ini biar saya sekadar menceritakan apa yang berlaku dalam perjalanan, apa yang didakwa Pak Fahmi dan orang-orangnya sambil kami dibawa melihat relif-relif.
Relif seterusnya (di atas) dikatakan menunjukkan Nabi Sulaiman (kiri) sedang dihadap orang. Pada tangannya kelihatan sebatang tongkat pendek. Kata Pak Fahmi ini menunjukkan Nabi Sulaiman ketika mengawasi pembinaan Borobudur. Dengan menggunakan dalil ayat-ayat Al-Quran di mana ada diceritakan Nabi Sulaiman membina patung-patung dan piring-piring besar kaitan lanjut dibuat dengan Borobudur. Ia bukan sahaja dikatakan binaan jin atas perintah baginda malah binaan terakhir Sulaiman!
Dakwaan dibuat berdasarkan cerita baginda pernah mengawasi pembinaan satu bangunan dalam keadaan bertongkat (saya sudah lupa apakah ayat Quran menyebut baginda berdiri ataupun duduk). Yang pasti memang bertongkat malah Sulaiman wafat ketika bertongkat sehingga jin-jin tidak menyedari hal ini lalu meneruskan kerja, Bila anai-anai memakan tongkat sehingga reput dan patah baru jasad baginda rebah, Baru jin tahu Sulaiman sudah wafat lalu meninggalkan kerja sehingga ada bahagian yang tak berapa siap. Kata Pak Fahmi relif ini membayangkan keadaan baginda wafat bertongkat.
Perjalanan disambung lawan arah jam lalu naik lagi satu tingkat daripada tangga di sisi selatan candi.
Kami dibawa ke satu bahagian, menghadap matahari jatuh kalau tak salah ingat. Relif seterusnya didakwa satu macam jentera yang susah hendak dibayangkan boleh wujud pada zaman purba. Kata Pak Fahmi ia jentera yang sangat dasyat. Dibina oleh Nabi Daud lebarnya sahaja dah 13 km. 'Buktinya' kata beliau ada kesan tinggalan jentera bergerak di dalam laut di selatan Pulau Jawa yang memanjang menghala ke timur. Ini boleh dilihat melalui gambar satelit pada Google Earth.
Saya pun bertanya bagaimana beliau pasti apa yang dilihat di laut itu adalah tinggalan buatan jentera, bukan hakisan semulajadi air atau sebagainya? Beliau bertanya balik bagaimana kamu kenal isteri kamu? Bila lihat sudah tahu kan ini orangnya? Begitulah juga beliau mendapat tahu hal jentera dan kesannya itu. Lihat The monster machine called Saabighaat.
Selepas itu kami naik terus melepasi aras ke-5 Rupadhatu (jentera tadi di aras 4) untuk ke bahagian atas tanpa relif yang dipanggil Aruphadatu (Alam tanpa rupa). Di sini terdapat binaan-binaan seperti loceng yang dipanggil Stupa, biasanya dikaitkan dengan agama Buddha. Malah selama ini memang pun Candi Borobudur dikatakan binaan berunsur Buddha, segala yang ada melambangkan kosmologi iaitu rupa bentuk alam baik yang nyata mahupun alam ghaib malah akhirat mengikut kepercayaan Buddha. Apabila timbul Pak Fahmi dengan kajian-kajiannya baru ramai mula terfikir mungkin benar ia tinggalan Nabi Sulaiman yang diketahui hidup jauh lebih awal daripada Buddha, setahu saya sekitar 400 tahun lebih awal.
Bahagian Arupadhatu ini memiliki 3 aras lingkaran bulatan yang semakin mengecil ke dalam. Menyebut ayat Quran yang berkaitan, Pak Fahmi mendakwa seluruh bahagian ini berasal daripada satu bangunan di Istana Ratu Balqis yang dipindahkan oleh seorang yang tahu kitab dalam sekelip mata! Adapun setiap lingkaran memilik sejumlah Stupa yang ada patung manusia duduk bermeditasi di dalamnya, patung yang selama ini dikatakan melambangkan Buddha dalam beberapa posisi. Tetapi Pak Fahmi pula mengatakan semua patung melambangkan pelayan di syurga, orang-orang sana yang disebut Quran dengan panggilan Wildan juga Ghilman menjadi khadam manusia yang mendapat ganjaran baik kerana menurut perintah Allah SWT.
Semua Stupa menutup rupa paras patung di dalamnya kecuali pada 2 tempat. Dalam bukunya Pak Fahmi ada membuat kira-kira menggunakan jumlah ayat pada surah-surah Al-Quran yang tertentu lalu posisi 2 Stupa terbuka dapat dipadankan dengan ayat yang mengandungi perkataan Wildan juga Ghilman (pelayan yang sedikit tua).
Paling menarik adalah sebuah Stupa pada lingkaran teratas, satu-satunya Stupa yang tiada patung di dalamnya. Ayat-ayat Quran juga digunakan untuk memadankan posisi.
Kata Pak Fahmi Stupa ini kosong kerana di dalamnya Nabi Sulaiman duduk memerhatikan pembinaan Borobudur oleh para jin sehingga baginda wafat! Oh, saya lupa nak memberitahu beliau mendakwa Sulaiman adalah satu-satunya Nabi dan Rasul yang berdarah Jawa. Alasannya, baginda adalah satu-satunya Nabi yang memiliki nama Su di hadapan, sama seperti Sukarno dan Suharto yang menjadi presiden pertama dan kedua Indonesia juga Susilo (Bambang Susilo) yang menjadi presiden sekarang. Lihat Servants from heaven and Solomon's last stand?.
Beliau menambah Nabi Daud memiliki begitu ramai isteri dan ibu Nabi Sulaiman berbangsa Jawa. Ibu itu pula dikatakan anak kepada Thalut yang pernah menjadi raja Bani Israel sebelum Nabi Daud. Malah Thalut sendiri dikatakan orang Jawa, sebab itu para pemuka Bani Israel susah hendak menerima Thalut sebagai raja kerana orang luar. Sebab itu peti Tabut dibawa oleh malaikat, bukan manusia, Kata Pak Fahmi ini kerana harus meliputi jarak jauh, saya sudah lupa apakah katanya dibawa ke Pulau Jawa atau dari sana.
Malah Pak Fahmi mendakwa seluruh Rupadhatu iaitu 5 tingkat Candi Borobudur itu dibuat untuk meniru isi kitab Zabur yang diturunkan kepada Nabi Daud. Katanya Zabur diturunkan dalam bentuk lukisan atau ilustrasi, bukannya tulisan. Lalu ia ditiru jin pada dinding Borobudur atas perintah Nabi Sulaiman, Ia dibuat agar dapat diabadikan menjadi pedoman dan pengajaran bagi generasi akan datang.
Beliau menambah Nabi Daud memiliki begitu ramai isteri dan ibu Nabi Sulaiman berbangsa Jawa. Ibu itu pula dikatakan anak kepada Thalut yang pernah menjadi raja Bani Israel sebelum Nabi Daud. Malah Thalut sendiri dikatakan orang Jawa, sebab itu para pemuka Bani Israel susah hendak menerima Thalut sebagai raja kerana orang luar. Sebab itu peti Tabut dibawa oleh malaikat, bukan manusia, Kata Pak Fahmi ini kerana harus meliputi jarak jauh, saya sudah lupa apakah katanya dibawa ke Pulau Jawa atau dari sana.
Malah Pak Fahmi mendakwa seluruh Rupadhatu iaitu 5 tingkat Candi Borobudur itu dibuat untuk meniru isi kitab Zabur yang diturunkan kepada Nabi Daud. Katanya Zabur diturunkan dalam bentuk lukisan atau ilustrasi, bukannya tulisan. Lalu ia ditiru jin pada dinding Borobudur atas perintah Nabi Sulaiman, Ia dibuat agar dapat diabadikan menjadi pedoman dan pengajaran bagi generasi akan datang.
Dengan itu cukuplah penelitian di Candi Borobudur. Jam 5.40 petang iaitu hampir Maghrib di sebelah sini, kami check-in di sebuah rumah peranginan dan penginapan berdekatan.
Malam itu kami dibawa ke pusat Solomon Centre (badan yang didirikan Pak Fahmi) untuk mendengar lagi taklimat. Letaknya di luar pagar Kompleks Candi Borobudur. Ada cerita menarik tetapi biarlah dikupas dalam artikel khas ulasan dan analisis nanti.
Kembali ke rumah penginapan ada pula pertunjukan wayang kulit. Saya dan anak Malaysia yang menaja pun layan sehingga hampir tengah malam.
Gambar close up jadi begini pula bila dimuatnaik. Biarkanlah. Saya malas dah nak pening-pening kepala membetulkannya. Hendak menyiapkan artikel ini berserta artikel-artikel sokongannya pun memakan masa dari pagi Jumaat hingga ke tengah hari Sabtu. Cuma penanda waktu pada artikel sahaja mengatakan ia mula dipaparkan 6.29 petang Jumaat 10 Oktober 2014. Walhal ketika itu baru letak gambar, selepas siap artikel-artikel sokongan di blogspot BERPETUALANG KE ACEH dan SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART) baru artikel ini boleh dimulakan. Cukup.