Rabu, Februari 02, 2011

Mencari jejak Merong - Melihat 'masyid' ke Hatyai

OK. Setelah 11 hari penceritaan siri "Mencari jejak Merong" ini 'dipergendalakan' (saja testing perkataan baru konon...) mari kita sambung. Jika artikel sebelumnya dalam siri iaitu Mencari jejak Merong - Pokok besar, Alor Setar dan surau tepi kubur dibuat pada 22 Januari 2011 bersamaan 22/01/11 artikel ini pula dibuat hari ini 2 Februari 2011 bersamaan 02/02/11. Kalau dihilangkan kosong tarikh pertama tadi jadi 22111, kedua pula 2211. Kena sangatlah tu disambung hari ini yang kebetulan 11 hari kemudian...

Awal pagi Sabtu 28 Ogos 2010, sangat awal pagi iaitu sebelum Subuh, selepas makan sahur, kami meninggalkan surau tempat kami tidur di luar Alor Setar lalu menghala lagi ke utara.


Nak pergi mana agak-agak tu? Ala... dah tak suspense. Kan ada sebut pada tajuk? Takkan tak geti baca kot?


Tapi nak pergi ke Hatyai yang terletak di Thailand melalui Kedah mesti pergi dahulu ke Bukit Kayu Hitam kan? Di situlah kami singgah dahulu di masjid menyambung tidur sedikit sebelum bersolat Subuh...


Selepas itu kami berehat lagi sedikit menunggu waktu siang. Kami mahu perjalanan seterusnya dibuat dalam keadaan terang supaya dapat melihat pemandangan.


Selepas jam 8:30, baru kami bersedia untuk memasuki Thailand.


Pergilah ke sempadan...



Menariknya kami dapat masuk ke Thailand tanpa diperiksa imigresyen negara itu. Hampir-hampir sahaja saya mahu meneruskan perjalanan jika tidak ditegur isteri... dengan paspot tidak bercop kecuali oleh imigresyen Malaysia takut nanti timbul masalah apabila hendak keluar nanti.

Selepas meletakkan kereta kami turun berpatah balik ke pos imigresyen. Lihat artikel Around the national border at Bukit Kayu Hitam di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Alhamdulillah. Secara rasminya kami pun menjejakkan kaki ke Thailand. Saya cuma pernah beberapa kali sahaja masuk ke negara itu sedangkan ini adalah kali pertama buat anak dan isteri.


Seingat saya masa kecil dahulu bapa pernah membawa setakat masuk ke sempadan. Semasa masih berkhidmat sebagai wartawan di akbar The New Strait Times baru saya betul-betul masuk apabila berada di Phuket selama seminggu atau lebih gitu (mungkin 10 hari, saya dah tak berapa ingat). Ketika itu saya ditugaskan untuk meliputi acara Asian X-Games tahun 2000. Saya pun pergi membawa isteri lama. Hmm... mewah juga kami ketika itu. Dengan duit belanja US$2000 kami menginap di hotel paling mewah di pulau peranginan terkenal itu sambil menyewa motosikal besar sepanjang tempoh untuk ke sana ke mari termasuk berjalan pusing pulau rasanya 2-3 kali juga.



Lawatan kedua dibuat dalam keadaan saya sering mengembara seorang diri tanpa ada kerja atau harta selain selalu tidur merata. Kalau tak salah ingatan ini berlaku pertengahan 2004, beberapa bulan setelah membuat perjalanan ke Aceh yang kemudian membentuk latar-belakang siri novel "Berpetualang ke Aceh" (terbit 2006-2007). Ini berlaku selepas pertamakali menziarahi makam Tok Kenali dan bermalam di masjidnya di Kubang Kerian, Kota Bahru. Mungkin atas berkat wali Allah itu saya kemudian berbaik semula dengan seorang teman lalu dibawa mengikut rombongan produksi drama bermalam di Golok, Thailand walaupun tidak membawa paspot. Lihat artikel Sedikit cerita berkaitan Tok Kenali yang dibuat lebih 4 tahun lalu.


Lawatan ketiga pula dibuat pertengahan tahun lepas apabila menaiki keretapi ke Hatyai untuk projek buku. Lihat artikel Projek buku keretapi : Ipoh ke Hatyai.... Lihat juga buku yang terhasil di Akhirnya... keretapi pun menuju destinasi.


Sejak itu saya berazam akan membawa anak dan isteri ke Hatyai. Perjalanan ke utara bulan Ramadhan dibuat untuk ini, selain untuk menunaikan beberapa hajat termasuk membuat ziarah terbaru ke makam Sultan Muzaffar Shah I Kedah yang disebut sesetengah pihak sebagai orang yang sama dengan watak legenda Merong Mahawangsa.


Saya juga berazam mahu membuat lawatan dengan kereta sendiri kerana mahu melihat 'masyid-masyid' yang ada sepanjang perjalanan. Kenapa disebut 'masyid'? Nanti anda lihat sendiri...


Yang pasti 'masyid-masyid' menjadi simbol selatan Thailand dahulu adalah milik kerajaan Islam, kerajaan yang turut dikaitkan dengan keberadaan Merong Mahawangsa. Menariknya keluar sahaja dari 'masyid' pertama yang ditemui, meter kereta menunjukkan nombor ini... ia mungkin cuma bermakna saya telah memandu sejauh 555.8 km sejak meninggalkan rumah awal pagi Jumaat. Tapi saya percaya akan timbul makna lain. Lagipun memang saya suka melihat nombor 555...


Siapa sangka salah satu makna yang tersirat cuma akan tercetus apabila mahu membuat artikel terbaru siri hari ini. Seperti biasa, artikel-artikel sokongan perlu dibuat terlebih dahulu di blogspots saya yang lain dan apabila menceritakan tentang 'masyid' tadi ternyata ia menjadi artikel ke 500 di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Lebih menarik ia menjadi artikel ke 5 yang diketengahkan di blogspot itu untuk siri ini. Kalau campur jadi 505. Tinggal ada sesuatu yang membentuk nombor 50 untuk mencukupkan jumlah 555. Hmm. Apapun lihat artikel tersebut, Masjid (Mosque of) Darul Iman, selatan (southern) Thailand.

Oh, gambar di atas diambil ketika mengampiri bandar Sadao. Kelihatan papantanda menunjukkan di situ terdapat simpang untuk ke Padang Besar, Perlis, satu lagi pintu masuk utama ke selatan Thailand.


Mungkin sebab itu di hujung utara bandar Sadao terdapat papantanda "Welcome to Thailand"...



Mungkin kerana kata-kata aluan 'welcome' juga terdapat di Padang Besar tetapi untuk orang yang masuk dari sana sahaja, begitu juga di Bukit Kayu Hitam. Tapi di Sadao keduanya bertemu maka 'welcome' disebut lagi untuk semua. Oh. Baru teringat. Di Sadao saya ada terlihat lagi papantanda ke 'masyid' lalu cuba mencarinya. Lihat The town of Sadao. Setelah beberapa minit baru terjumpa 'masyid'. Lihat Masjid (Mosque of) Jamiul Islam, Sadao.


Satu perkara yang menarik apabila berjalan di Thailand adalah kelibat penumpang naik beramai-ramai secara terbuka di atas kenderaan.


Sebagai sebuah negara yang agama rasminya adalah Buddha, tentu juga boleh kelihatan wat-wat kecil dan besar...



Namun hakikatnya selatan Thailand tetap asalnya milik Islam. Tidak lama kemudian terjumpa satu lagi 'masyid'...



Kali ini ia terletak betul-betul di tepi jalan. Tetapi saya perlu menyeberang. Lihat Masjid (Mosque of) Muhibben, utara (north of) Sadao.


Masjid itu terletak kira-kira 10 minit perjalanan sebelum sampai ke simpang menuju ke Patani atau Pattani. Saya tak tahu apakah ada petunjuk mahu disampaikan tentang masjid itu. Ketika mahu meletakkan linknya dalam artikel tentang masjid selepas itu ia hilang sendiri bersama kod htmlnya sekali.

Perkara ini berlaku banyak kali sehinggalah saya membuat keputusan mencipta link baru. Apa yang berlaku serupa dengan kes gambar lama beberapa buah masjid di Muar dahulu. Lihat artikel Tolong pecah misteri masjid-masjid Muar ini... yang dibuat tahun lepas.


Kira-kira 20 minit kemudian kelihatan sebuah lagi 'masyid', kali ini betul-betul di kiri jalan...



Sebelum ini saya sengaja tidak menunjukkan gambar mana-mana 'masyid' kerana mahu pembaca masuk ke links yang diberikan. Sekarang anda dapat melihatkan kenapa saya asyik sebut 'masyid'? Seronok juga sebut macam ni walaupun orang Thailand sendiri tak panggil 'masyid', mereka tetap sebut 'masjid'...

Teringat tahun lepas apabila saya bertanya kepada seorang Thai bukan Islam di Hatyai di manakah terdapat masjid terdekat. Dia seolah pening sebentar sebelum bertanya kembali kat saya... "masajid"? Masajid dah pulak... dah lah masa kecik-kecik dulu bebudak kat kampung selalu sebut "semejid"... heh! :]


Lebih kurang 10 minit dari 'masyid' tadi sampailah kami ke simpang ke Phattalung.


Simpang yang memerlukan kita naik masuk ke jejantas ini juga menandakan sempadan luar bandaraya Hatyai.


Perjalanan diteruskan menghala ke pusat.






Oh. Ini adalah surat saman yang diperolehi sebelum memasuki jejantas utama ke Hatyai. Apa yang berlaku adalah terdapat satu road block di mana polis dan askar (ke polis askar? Kat Thailand nampak macam serupa je) membuat pemeriksaan di mana banyak kereta dengan plet Malaysia ditahan. Surat dan paspot pun diperiksa, nasib baik saya tak jalan terus apabila mendapati dapat masuk ke Thailand tanpa diperiksa lebih awal tadi. Tapi rupanya saya terlupa satu benda. Mereka yang membawa kenderaan sendiri harus membeli insurans sementara di sempadan, sedangkan selepas mengecop paspot dan mengisytiharkan kereta saya ada bertanya jika ada apa-apa lagi diperlukan sebelum masuk lebih jauh ke dalam. Jawab pihak imigresyen "OK" je. Entah apa yang sebenarnya OK, saya pun tak tahu. Dah tu itik bercakap dengan ayam...


Apa nak buat? Dah kena bayar saman 500 Baht bersamaan RM51 gitu. Tak apalah. Anggaplah ini harga yang perlu dibayar untuk satu pengalaman.


Al-Rasyid melihat ke luar tingkap. Sekurang-kurangnya sampai juga kami ke Hatyai menaiki kenderaan sendiri dengan selamat...


Tanpa memiliki peta saya cuma mengharapkan bangunan-bangunan tinggi sebagai penanda arah untuk ke pusat bandaraya.


Sasaran saya adalah membawa anak dan isteri melihat tempat-tempat yang telah dijejaki dahulu apabila sampai ke Hatyai dengan keretapi. Cerita akan disambung selepas tamat cuti Hari Raya Cina. Sementara itu lihat dahulu apa yang sudah disajikan di First time in Hatyai with the family. Oh, kepada semua... kalau tak menyambut hari-raya pun saya ucapkan selamat bercuti panjang... kira panjang le tu dari Rabu sampai ke Ahad. Empat hari tu woiii, macam-macam boleh buat! :]



p/s: Tadi selepas artikel ini selesai dan mula dipaparkan baru saya tersedar telah membuat sejumlah 1976 artikel di blogspots saya (campur jumlah di ketiga-tiga blogspots). Ini membuat saya ingin menyemak apakah artikel yang ke 1970, tahun kelahiran saya. Ternyata ia adalah Masjid (Mosque of) Darul Iman, selatan (southern) Thailand, artikel 'masyid' yang ada unsur 555, 500 dan 5 tadi. Hmm...



Isnin, Januari 31, 2011

Meredah hujan dari Tanjung Sepat ke Jugra dan Kelang - Mengenang nasib Sultan Musa


Dua hari lepas saya telah membuka blogspot ini lalu kelihatan nombor di atas pada kaunter. Takdalah banyak mana, bukan seperti berjuta-juta pengunjung di blogspots popular. Tapi ia nombor cantik dan saya suka letaknya sebagai pembuka kata-kata.

------------

Assalamualaikum semua. Sebelum kita sambung penceritaan siri "Mencari jejak Merong" esok ke lusa ke thulat ke biar dilepaskan sesuatu pada hari ini hari terakhir bulan Januari. Cantik ni tarikh hari ini, 31 Januari 2011 bersamaan 31/01/11. Boleh jadi 31111 (31/1/11), boleh juga ditulis 1/31/11 kerana ada juga orang suka menulis tarikh dahulu sebelum bulan. Dah jadi faktor 131 iaitu nombor home sweet home saya...

Apapun, dengan jadinya hari ini hari terakhir bulan Januari dapatlah ditutup file gambar untuk bulan ini. Maka itu kiranya cerita ini boleh disambung dengan artikel Mencari makna di sebalik Januari yang santai? yang dibuat 6 hari lalu. Mari... :]



Sabtu malam Ahad kami sekeluarga meninggalkan rumah di Bandar Tasik Puteri dengan mengambil jalan belakang tembus ke Meru. Sampai di satu bahagian bandar Kelang trafik bergerak perlahan...



Rupa-rupanya orang meletak tebu di kira-kanan jalan. Bersedia untuk menyambut pesta pongal (sebutannya berbunyi "ponggel") rupanya. Eh, pongal tu hapa? Saya pun tak tahu. Yang saya tahu melihat pada pokok tebu di kiri kanan, teringat kata pepatah menanam tebu di tepi bibir gitu. Agaknya sebab tu puak depa ni banyak jadik lawyer kot? Apakah ada kena-mengena dengan harga gula naik 20 sen per kilogram?

Hmm. Hari tu puak diaorang juga yang banyak pecah kelapa kat Batu Caves. Apa kena-mengena pulak dengan harga santan naik. Heh!


Maaf ya. Kata-kata tadi bukanlah bersifat perkauman, cuma kata-kata gurauan sahaja. Standard la wo brother... takkan semua benda pun nak dipolitikkan sampai jadi sensitif sangat? Kat India pun masih sibuk pandang rendah kat Pariah. Kat sini paling banyak Pariah datang sampai ramai jugak yang dapat hidup senang. Tapi masih tak boleh terima realiti yang tok nenek-moyang diaorang ni ramai datang berhijrah ke Tanah Melayu masa zaman British dulu sebab kat negara sendiri, kaum mereka sendiri pun pandang rendah dan diaorang susah nak cari makan! Bukan kita yang pandang rendah tapi kaum sendiri yang buat gitu. Itulah hakikatnya kenapa ramai berhijrah ke sini. Dah tu sensitif pulak bila sebut perkataan Pariah kat novel Interlok, akai ada ke? (Ish... melalut pulak aku).

Berbalik pada cerita. Kami sampai ke ke kampung isteri di Tanjung Sepat tengah malam. Esoknya pagi kami bersiap-siap untuk keluar lagi. Kelihatan Al-Rasyid sedang bermain-main dengan sepupu-sepupunya...


Kami mahu mengiringi pengantin ke majlis kahwin. Rujuk artikel tahun lepas Al-Rasyid berhari-raya : Pernikahan yang dipercepatkan. Masa tu nikah, ni kira majlis persandingan le...



Langit sedang mendung, hari sedang hujan. Sejak awal pagi lagi begitulah keadaannya.


Apapun majlis berjalan lancar. Cuma slacknya saya pulak kena jadi pengapit. Adus... masa bujang-bujang dulu tak pernah pun orang suruh, tiba-tiba dah umur 40, dah 2 kali kawin ni kena pulak jadi pengapit. Sabo aje le, hehe. Kelihatan Al-Rasyid dengan seorang anak saudaranya yang lebih tua. Lihat artikel A brother-in-law's wedding function di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Dari rumah pengantin di luar bandar Banting sudah tidak begitu jauh untuk ke Jugra.


Singgah dahulu di masjid untuk mengambil gambar. Lihat artikel Masjid di kaki Bukit Jugra (Mosque at the foot of Jugra hill) di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART).




Kemudian baru pegi ziarah makam...


Makam Sultan keempat Selangor, Sultan Abdul Samad.


Memang pun kalau dah lalu dekat-dekat kami akan ziarah. Kiranya inilah kali pertama untuk tahun 2011...


Walaupun sudah berbelas kali rasanya pergi ke Jugra dan Bukit Jugra, baru kali ini saya tergerak untuk memanjat tangga yang terletak di tepi belakang masjid tadi. Apa ada di atas? Yang pasti ada banyak anjing jadi pak guard. Lihat The stairs up Bukit (hill of) Jugra.



Lagi satu, bila dah dekat-dekat sini rasa perlu singgah gak kat satu bahagian lain Jugra.


Lihat Istana Bandar. Oleh kerana gambar diambil dari tepi tingkap baru kelihatan bagaimana hujan yang masih tak henti-henti sebenarnya boleh menghalang pandangan...


Lainlah kalau ambil dari cermin depan. Boleh tunggu wiper kasi clear itu cermin (apa da aku cakap macamni hari ni? Apakah aku sudah dipongalkan?) lepas tu tangkap gambar sebelum bintik-bintik hujan menutup kembali pemandangan. Kelihatan di atas Masjid Alaeddin...


Cukuplah lalu dengan kereta sebagai syarat. Kami mahu berkejar ke tempat-tempat tertentu di bandar diraja Kelang (saya lagi suka ejaan ini berbanding Klang).


Lalu di tepian istana.


Hmm. Sebut nama Kelang, teringat pula watak raja Bugis abad ke 18 yang dikenali sebagai La Madukelleng. Siapakah orang ini? Insyaallah satu hari nanti saya akan bercerita panjang lebar tentang raja besar Bugis yang pernah giat menentang Belanda ini, raja yang menurut cerita dari belah sana jauh lebih tinggi tarafnya daripada 5 Daeng bersaudara (Daeng Parani, Daeng Merewah, Daeng Menambon, Daeng Chelak dan Daeng Kemasi) yang sering disebut dalam sejarah Tanah Melayu. Buat masa ini baca sahaja cerita yang ada di sini.



Menuju ke destinasi seterusnya.







Kalau tak salah ingatan ini baru kali kedua saya ke masjid ini.


Letaknya di hadapan Kolej Islam Kelang.



Apakah istimewanya masjid ini? Satu ia adalah masjid diraja. Kedua, ia memiliki rekabentuk yang sangat unik. Sambil itu teringat sebuah blogspot yang pernah begitu popular satu masa dahulu memaparkan gambar masjid ini sambil menyebutnya sebagai Istana Alam Syah. Kata mereka inilah tempat duduk Sultan Mahmud Melaka pertengahan abad ke 17 iaitu 350 tahun lalu. Walhal Istana Alam Syah adalah yang telah ditunjukkan pada gambar sebelumnya. Dan ia dibina tahun 1905, masjid pula 1932. Lihat Masjid (Mosque of) Sultan Suleiman, Kelang.


Di sebelah masjid pula terdapat makam diraja.


Inilah kali pertama saya juga keluarga berziarah ke sini. Kiranya ini melengkapkan ziarah ke setiap makam Sultan Selangor kerana sebelum itu kami cuma pernah pergi ke makam Sultan pertama hingga ke-empat. Baru saya tahu bagaimana rupanya makam seorang Sultan Selangor tertentu berbanding yang lain. Lihat makam kecil berbanding apa yang ada di belakang. Walhal ia milik Sultan Musa Ghiatuddin yang pernah memerintah Selangor 1942-1945.



Bukan sahaja itu. Nama baginda disebut sebagai Tengku Musa sahaja. Walhal bagindalah yang sepatutnya menaiki takhta apabila Sultan kelima Selangor, Sultan Alaeddin Sulaiman yang merupakan Sultan pertama Selangor bersemayam di Kelang mangkat 1938. Lihat cerita yang ada di sini. Walaupun baginda dapat menaiki takhta dengan sokongan Jepun hakikatnya baginda tetap orang yang lebih layak. Sultan Musa bukan sahaja anak sulung Sultan Alaeddin, baginda berdarah gahara (ibu berdarah raja) malah Sultan Alaeddin sendiri mahukan baginda menggantikannya.



Namun British atau pihak Inggeris yang berkuasa lama di Tanah Melayu mahu mengangkat adindanya Sultan Hisamuddin Alam Shah sebagai raja. Lihatlah makam baginda yang menjulang tinggi di kiri melebihi makam ayahanda sendiri di sebelah kanan. Lihat Makam diraja (Royal mausoleum of) Selangor, Kelang. Walhal Sultan Hisamuddin bukan sahaja beribukan orang kebanyakan, baginda memiliki seorang lagi kekanda iaitu Tengku Badar yang sama ibu.

Perkara yang sama pernah berlaku kepada Sultan Ali di Terengganu. Baginda juga pernah menaiki takhta semasa zaman pemerintahan Jepun tetapi cuma disebut sebagai Tengku Ali sahaja pada makamnya. Lihat bahagian akhir artikel Makam diraja Terengganu di Masjid Abidin (Terengganu royal mausoleum at the Abidin mosque). Mungkin ini berlaku kerana takut ada keturunan baginda mahu menuntut takhta nanti? Mungkin atas sebab serupa Sultan Musa di Selangor cuma disebut sebagai Tengku Musa walaupun baginda dikatakan tidak meninggalkan keturunan?



Begitulah yang berlaku di Tanah Melayu dengan campurtangan Inggeris. Tidak keterlaluan jika disebut semua raja-raja yang bertakhta kini berasal dari keturunan yang kurang afdhal. Ada lagi waris yang lebih layak namun diperkecilkan kedudukan. Namun untuk mengatakan seseorang itu lebih layak menaiki takhta pun bukan senang. Misalnya jika ada keturunan Sultan Musa (jika ada pun keturunan) mengatakan dia patut merajai Selangor sekarang, bagaimana pula keturunan beberapa orang anak Sultan ketiga Selangor, Sultan Muhammad Shah yang dipinggirkan apabila menantu baginda Sultan Abdul Samad diangkat menjadi Sultan keempat? Sultan Musa pula adalah cicit Sultan Abdul Samad, bermakna ada keturunan lain yang lebih layak...

Kita ambil lagi contoh iaitu di Perak, negeri kelahiran ayahanda saya. Kalau melihat pada kedudukan pewaris takhta sekarang, kaum kerabat almarhum Sultan Idris II sering mempersoalkan bagaimana ia kelihatan dimonopoli anak-beranak Sultan sekarang iaitu Sultan Azlan Shah. Ada yang menambah Sultan Azlan bukan sahaja beribukan orang kebanyakan, baginda sebenarnya cuma anak angkat Sultan! Namun pihak lain boleh menambah, kenapa mesti disibukkan anak cucu Sultan Idris sebagai pengganti yang lebih afdhal konon. Sedangkan kalau mengikut cerita lama, ayahanda Sultan Idris iaitu Sultan Alang Iskandar tidak patut menaiki takhta hampir 100 tahun lalu malah ayahanda kepada Sultan Alang Iskandar iaitu Sultan Idris I yang membuka Bukit Chandan pun cuma dapat menaiki takhta kerana pandai mengikut kehendak Inggeris. Bagaimana pula waris belah Teluk Intan? Mana pergi anak cucu Sultan Abdullah Muhammad Shah?

Kalau cara pemikiran sebegini diteruskan kita akan terjumpa banyak lagi jurai ke atas yang sebenarnya lebih layak menaiki takhta. Cerita sebegini takkan habis punya. Kalau kita kembali kepada Sultan pertama Perak Sultan Muzaffar Shah I 500 tahun lalu pun kita akan mendapati sepatutnya selepas Sultan kedua iaitu Sultan Mansur Shah takhta dipegang oleh keturunan Sultan Alauddin Mansur yang dirajakan di Aceh. Kalau kita kembali kepada cerita zaman Melaka pula kita akan mendapati adanya Sultan Ahmad, kekanda Sultan Muzaffar yang diperintah bunuh oleh ayahandanya sendiri Sultan Mahmud Melaka. Apakah Sultan Ahmad tidak meninggalkan keturunan? Bagaimana pula keturunan Sultan Munawar Shah yang merupakan kekanda kepada Sultan Mahmud tetapi disisih daripada takhta Melaka akibat permainan politik sesetengah pembesar yang menyokong kaum kerabat Bendahara?

Nasihat saya kepada mereka-mereka yang merasakan diri layak menjadi raja tak kiralah di negeri atau negara mana... buat sahaja kerja seorang raja iaitu membela nasib kaum dan tanah-airnya tanpa perlu memegang takhta. Kalau betul anda memiliki sifat-sifat seorang raja anda sepatutnya berbesar hati... tidak perlu menuntut itu ini atau bersusah-payah cuba mengumpulkan keris atau apa-apa alat kebesaran untuk menuntut hak konon kecuali menjadi insan yang adil terus membela yang kerdil. Kepada pihak lain yang berniat mahu menderhaka terhadap raja-raja sekarang atas alasan mereka bukan keturunan yang paling afdhal pula, nasihat saya pula curahkan kesetiaan kepada institusi diraja sebagai lambang dan payung kedaulatan orang Melayu dan Islam. Saidina Ali tetap menyokong kekhalifahan Saidina Abu Bakar. Umar dan Uthman walaupun ramai sudi menyokong baginda atas alasan baginda lebih layak memimpin ummah selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW. Jangan kerana marahkan nyamuk kelambu mahu dibakar langsung....

Di atas adalah gambar selepas meninggalkan makam. Kami masuk ke pusat bandar Kelang kerana ada lagi gambar yang mahu saya ambil.


Salah-satunya ialah gambar Masjid India Kelang. Ketika ini saya sudah berjalan kaki hingga ke tengah jambatan. Kereta di letakkan jauh ke satu bahagian, isteri dan anak menunggu sahaja untuk saya menyelesaikan apa yang patut. Lihat Masjid India (Indian mosque), Kelang.


Tu lah saya sanggup meredah hujan dan segala macam dugaan apabila terasa patut menyajikan sesuatu... dalam kes ini pemandangan Sungai Kelang dari tengah bandar Kelang. Lihat Going through the rain for a good look at the river in mid-town Kelang.



Kalau ikutkan perjalanan mahu diteruskan ke Kuala Selangor, naik ke Bukit Melawati ziarah makam tiga orang Sultan paling awal Selangor yang ada di sana. Kiranya bolehlah mencukupkan perjalanan jadi ziarah setiap makam Sultan yang ada di negeri bertuah ini. Tapi ketika mahu keluar dari Kelang pun dah jam 6 petang dan hujan masih tak henti-henti. Jadi cukuplah ini untuk bulan Januari. Kiranya hujung minggu inilah kami jalan paling jauh sejak kembali dari Pantai Timur 4 minggu lalu. Untuk makluman ini adalah artikel ke 800 di blogspot ini.