Rabu, September 22, 2010

Al-Rasyid berhari-raya : Menghidupkan tradisi keluarga di Muar

Kembali pada suasana hari raya. Bersambung dari artikel Al-Rasyid berhari-raya : Mula di Tanjung Sepat....

Sabtu 11 September 2010 saya, isteri dan anak kecil kami Al-Rasyid berada di rumah ibubapa saya di Muar.


Sambutan hari raya kami di situ bermula agak hambar. Ini disebabkan ramai ahli keluarga belum muncul kerana menyambut hari raya pertama di tempat lain, misalnya saya di rumah keluarga isteri di Tanjung Sepat, Selangor, adik perempuan saya, adik paling bongsu pula di rumah keluarga suami di Johor Bahru.

Saya, isteri dan anak cuma muncul selepas sampai ke Muar jam 2 pagi. Adik perempuan dan keluarga pula selepas Zuhur. Selepas mendapat sedikit rehat, saya dan isteri lebih sibuk mengemas rumah. Maklumlah ibu bapa saya cuma tinggal berdua, banyak yang tak sempat disiapkan ketika itu. Nasib baik adik perempuan ada, juga adik lelaki kedua. Dapat juga menyiapkan kerja sebelum kami keluar beraya kemudian singgah melihat monyet di Tanjung. Lihat artikel A Raya family outing with the monkeys in Tanjung, Muar di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.

Seterusnya kami pergi makan di bahagian lain Tanjung di mana terdapat kepala keretapi lama ini. Lihat Al-Rasyid and the old Muar railway.


Keadaan bandar Muar yang lengang musim raya. Nasib baik apek jual air tebu di satu sudut bandar tetap berniaga, apek tempat saya suka minum air tebu sejak zaman kanak-kanak lebih 30 tahun lalu. Bayangkan, air tebunya masih dijual dengan harga segelas besar 60 sen. Seingat saya itu adalah harga yang sama tidak kurang 15 tahun lalu!



Oh. Sekali lagi biar disebut hari raya di Muar kali ini bermula agak hambar kerana seperti disebut awal tadi ramai ahli keluarga belum kembali. Kemudian ibu saya menambah, ramai tidak akan kembali kerana merasakan lebih elok bertemu sahaja di Lembah Kelang untuk majlis perkahwinan seorang sepupu saya hari raya ke 8 hingga ke 10.

Saya terus mengeluh mendengarkan ini. Maklumlah saya telah membawa balik sebuah gitar semi-akustik, sebuah gitar elektrik dan sebuah amplifier gitar untuk digunakan dalam persembahan keluarga sedangkan ibu kata kali ini ia tak jadi. Telah menjadi tradisi keluarga kami sejak 10 tahun lalu atau lebih untuk berkumpul beramai-ramai pada malam awal bulan raya di mana anak-anak kecil hingga ke dewasa harus membuat persembahan seperti nyanyian, lakonan, persembahan silat dan sebagainya untuk mendapatkan ang pow...

Alhamdulillah, tanpa disangka petang itu muncul sejumlah ahli keluarga iaitu adik-beradik ibu, anak dan cucu. Walaupun jumlah mereka kurang 1/3 dari keluarga besar kami, ia sudah cukup untuk meneruskan acara tradisi. Cuma persediaan sedikit kelam-kabut kerana tidak menyangka mereka akan muncul. Malam itu juga kami harus membersihkan lantai dan menyediakan sistem alat pembesar suara agar majlis dapat berjalan lancar. Lihat video klip di bawah. Untuk makluman ini adalah artikel ke 737 di blogspot ini.





2 ulasan:

  1. TAHNIAH....besar pengorbanan saudara MS dan isteri..walaupun letih masih sempat mengemas rumah ibu bapa di kampung...tiga beradik..

    BalasPadam
  2. TAHNIAH....besar pengorbanan saudara MS dan isteri..walaupun letih masih sempat mengemas rumah ibu bapa di kampung...tiga beradik..

    BalasPadam