Ahad, April 25, 2010

Maulidur Rasul di Aceh : Kembali ke Banda Aceh, singgah ke Masjid Raya Baiturrahman

Sekarang sampailah kita ke penghujung cerita. Sebenarnya sepanjang perjalanan ke Aceh untuk menyambut Maulidur Rasul di Perlak ini banyak lagi terjadi perkara menarik tetapi saya pula terasa malas hendak bercerita, misalnya tentang cahaya-cahaya misteri yang terbit di makam Sultan Malikus Salih lalu berjaya dirakamkan jurukamera Kak Ann.

Dalam perjalanan kembali ke Banda Aceh selepas menziarahi makam sang Sultan pula, satu sekatan jalanraya telah menyebabkan kereta kami terpisah dari konvoi. Kemudian telah berlaku silap komunikasi lalu di kala semua ahli konvoi yang lain dapat menikmati sarapan awal pagi di pekan Saree, kami pula menunggu di sebuah masjid sunyi beberapa kilometer di hadapan. Yang menarik, apabila saya dan Haji Muzafar tertanya-tanya bilakah masuk waktu Subuh, seekor cicak besar mengeluarkan bunyi yang agak menakutkan seolah-olah menandakan waktu azan. Di ketika kami berdua sahaja yang ada dalam masjid mahu memulakan solat Subuh berjemaah, muncul seorang lelaki yang agak misteri lalu sudi menjadi imam... dan kemudian dia mengaku datang dari wilayah sekitar makam Sultan Malikus Salih, sebelum menghilang menaiki van katanya untuk ke Banda Aceh.

Apapun lihat klip-klip video yang ada. Klip pertama memaparkan apa yang berlaku setelah masuk waktu siang hari Ahad, hari kami kembali ke Malaysia. Klip kedua pula adalah lawatan singkat ke Masjid Raya Baiturrahman, dalam keadaan terkejar-kejar kerana perlu berada di lapangan terbang sejurus kemudian. Apabila membuat klip ini baru saya tersedar saya tidak merakamkan gambar yang dapat menunjukkan bentuk Masjid Baiturrahman dari luar. Tak mengapa. Untuk itu, anda boleh melihat artikel-artikel lama Masjid Raya (Main mosque of) Baiturrahman, Aceh dan Bersolat Jumaat di Masjid Baitur Rahman.... Sekian...






Tiada ulasan:

Catat Ulasan