tag:blogger.com,1999:blog-37524755.post3179082561187396412..comments2024-03-21T21:13:25.939+08:00Comments on CATATAN SI MERAH SILU: Wang Fiat dan Keruntuhan Ekonomi Orang MelayuRadzi Sapieehttp://www.blogger.com/profile/07561947015813731596noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-37524755.post-57428238741066413232013-07-26T23:43:30.658+08:002013-07-26T23:43:30.658+08:00Entah...Entah...Radzi Sapieehttps://www.blogger.com/profile/07561947015813731596noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37524755.post-6743025304365086142013-07-26T11:57:13.358+08:002013-07-26T11:57:13.358+08:00apa hang merapu radzie sapie..apa hang merapu radzie sapie..Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37524755.post-24377131938000617052013-07-11T23:26:52.257+08:002013-07-11T23:26:52.257+08:00bank pusat otai punya, dia boleh cetak duit anytim...bank pusat otai punya, dia boleh cetak duit anytime tanpa guna rizab berkanun pun.. Itu pun kena ikut perkembangan ekonomi. kalau silap teknik, jadilah Weimar Jerman zaman tok nenek perang dunia dulu dan Zimbabwe zaman millenia ni.. hehe dollar USD tak ada backup apa pun tetapi sekarang ini semenjak tahun lepas (2012) "mencetak" duit baru atas angin sebanyak USD 85 BILLION SEBULAN. Kalau Malaysia buat macam tu, esok nak beli telur sebiji pun mungkin nilai RM 1,000,000.00 (sebut: RM satu Juta) kot sebab jadi inflasi melampau. <br /><br />Kenapa USD survive walaupun mereka cetak wang bagai nak gila? Kerana pemimpin-pemimpin Arab penguasa telaga-telaga minyak terbesar di dunia telah lama ditipu sejak tahun 1973 lagi. Penguasa Amerika telah pergi ke Arab Saudi dan menawarkan perlindungan dari serangan musuh-musuhnya dan beberapa kelebihan lagi diberi dengan syarat mudah iaitu hanya menggunakan US Dollar dalam transaksi menjual minyak. Jadi bila Arab Saudi setuju (Fatwa Tahun 1973 antara lain untuk menyokong tindakan kerajaan arab saudi ini) maka semua transaksi dagangan minyak dunia menggunakan US Dollar maka demand terhadap US Dollar sentiasa ada dan stabil. Itulah kebodohan? (atau pengkhiatan?) terbesar keatas umat Islam.<br /><br />saya bukan nak rendahkan sesiapa pun kerana saya juga tidak tinggi tetapi saya benci apabila sesuatu yang jelas salah dan merugikan ummat Islam dikata benar dan mengikut syariat. untuk pengetahuan tuan, terdapat gerakan yang sangat kuat melawan sistem kapitalis sekarang, antaranya dari gerakan murabitun sedunia yang telah menyebarkan luaskan keburukan sistem dajjal aka sistem rizab ini dan selainnya tetapi apakan daya suara mereka terlalu kecil untuk melawan dunia. di malaysia, golongan ini sedang giat untuk mengumpulkan mufti-mufti dan memberi penerangan. seorang mufti berkata "saya tidak tahu tentang ini (maksudnya Dirham)". masalah juga timbul apabila ada sanak saudara terdekat para mufti menjadi penasihat-penasihat kepada bank-bank Islam...<br /><br /><br />mengenai zakat fitrah, saya membawa beras yang saya makan kepada amil yang akan menyampaikan kepada golongan yang berhak kerana saya tidak tahu siapa yang berhak yang ada dikawasan saya. kadar segantang baghdad pun masih tidak disepakati berapa kilo..<br /><br />di kedah, segantang baghdad = 3.063kg<br />di selangor, segantang baghdad = 2.70kg<br />di johor, segantang baghdad = 2.60kg<br /><br />dilain-lain negeri/ negara sila semak dengan pusat urus zakat masing2...<br /><br />dua tahun lepas saya menyukat dengan betul satu gantang yang jika ditimbang bersamaan 3.++kg (maaf saya tak ingat). tetapi pada tahun lepas, saya fikir apa yang saya nak berkira sangat dengan Tuhan sedangkan Dia Memberi, Memberi dan terus Memberi.. jadi saya genapkan zakat+sedekah saya untuk satu kepala = 5kg atau bersamaan dengan satu kampit kecil (5kg) beras yang saya makan (mudah kerana di pasaran ada beras siap dijual dengan kampit kecil bersaiz 5kg). <br /><br />bila tuan tanya satu gantang berapa kilo, teringat kata guru, satu cupak itu adalah satu cupak kedua telapak tangan Nabi SAW yang mulia yang diisi penuh. maka empat (atau 3 lebih, maaf saya tak ingat) kedua telapak tangan Nabi bersamaan dengan satu gantang dan itulah kadar zakat fitrahnya.<br /><br />sukat tak sama dengan timbang. sukat dalam hal ini mengikut isipadu yang boleh diisi manakala timbang menentukan beratnya. setiap jenis beras berlainan mempunyai ketumpatan yang berbeza-beza jadi tak hairanlah jika satu gantang yang sama tetapi mempunyai beberapa timbangan berat.<br /><br />Tidaklah saya lebih tahu dari tuan, semoga tuan dan keluarga dirahmati Allah selalu.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37524755.post-64589131559582366662013-07-11T23:20:38.580+08:002013-07-11T23:20:38.580+08:00tuan bertanya soalan teknikal tentang itu sedangka...tuan bertanya soalan teknikal tentang itu sedangkan saya hanya tahu sedikit sahaja. jadi saya bawakan tulisan prof ahamed di blog beliau kerana beliau lebih layak.<br /><br />"The word ‘fractional reserve’ refers to the fraction from total deposits that banks must keep as reserve. This reserve ratio is determined and used by the central bank as one tool of monetary policy for controlling the money supply in the economy. The Bank Negara Malaysia, for example, imposes this reserve requirement on commercial banks as the Statutory Reserve Requirement (SRR). This reserve requirement determines the amount of money that commercial banks can create (The total = deposit ÷ SRR). The smaller the reserve requirement is, the more the money that can be created."<br /><br />http://www.ahamedkameel.com/archives/332<br /><br />SRR=SR=Rizab Berkanun di Malaysia.<br /><br />saya tidak tahu kadar rizab SRR yang ditetapkan oleh bank negara malaysia ketika ini kerana sudah hilang minat nak mengikuti perkembangan mereka tetapi sebagai catatan saya, kadar rizab sebelum ini adalah seperti berikut (sila cross check dengan BNM jika nak kepastian):<br /><br />semenjak september 2009, rizabnya ialah 1% sahaja<br />bermula 1 april 2011, rizabnya dinaikkan kepada 2%<br />bermula 16 Mei 2011, kadarnya dinaikkan kepada 3%<br />dan terakhir pada catatan saya, bermula 16 Julai 2011 rizabnya dinaikkan kepada 4%<br /><br />dahulu, apabila saya mengira mengikut kiraan Prof Ahamed dengan rizab 1%, saya amat terkejut dengan jumlah wang yang boleh dihasilkan oleh bank...cubalah tuan baca tulisan penuh link itu dan cuba kira berapa RM 1 juta boleh hasilkan dengan rizab 1% menggunakan cara kiraan Prof Ahamed.<br /><br />bank Islam, terpalit atau tidak dengan rizab berkanun, mari kita fikir situasi dibawah.<br /><br />1. Apabila kita simpan deposit di bank-bank Islam, adakah kita boleh mengambil wang kita pada bila-bila masa? Jawapannya tentu boleh, abaikan had jumlah pengeluaran harian bagi akaun tertentu.<br /><br />2. Bila wang kita berada di bank, apa yang pihak bank lakukan ke atas wang kita? Beri pinjam kepada orang lain yang dengannya kita juga mendapat keuntungan melalui "mudharabah" atau apa-apa saja?<br /><br />A. Jika bank memberi pinjam wang kita, perkara No 1 tak mungkin boleh dilakukan kerana wang telah berada pada tangan orang lain yang meminjam.<br /><br />B. Jika bank memberi pinjam menggunakan modal mereka sendiri tanpa menggunakan deposit orang ramai, maka apa perlu mereka memberi keuntungan ketas pendeposit mereka sedangkan mereka pula menanggung risiko menjaga duit pendeposit mereka. Ramai orang menyangka bank-bank melabur di sektor lain selain perbankan tetapi apa buktinya?<br /><br />C. Bank menggunakan kaedah rizab berkanun untuk memberi pinjaman kepada orang yang hendak meminjam dengan cagaran rizab para pendeposit dari orang ramai. Dengan ini, perkara No 1 dapat dilakukan (dengan syarat semua pendeposit tidak mengeluarkan wang secara serentak pada satu-satu masa) dan bank mendapat keuntungan yang besar dari apa yang mereka sebut "Profit" ke atas pinjaman-pinjaman (atas nama pembiayaan) yang dikeluarkan.<br /><br />jadi anatara A, B dan C yang mana jawapannya...Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37524755.post-1895245167826466712013-07-11T19:05:57.002+08:002013-07-11T19:05:57.002+08:00Wassalam, terima kasih tuan atas penerangan panjan...Wassalam, terima kasih tuan atas penerangan panjang lebar ini. Cuma saya rasa harus mendapat pencerahan. Saudara sebut rizab berkanun adalah fractional reserve sedangkan saya dapati ia adalah statutory reserve, deposit wang wajib yang harus diletakkan setiap bank konvensyional dalam simpanan bank pusat.<br /><br />Saya tak tahu apakah terjemahan fractional reserve dalam bahasa Melayu. Kalau ikut bahasa, fraction tu pecahan. Apakah rezab pecahan? Apapun maksudnya lain daripada rezab berkanun. Yang saya faham fractional reserve ni, adalah bagaimana peratusan duit simpanan atau duit daripada deposit orang ramai/syarikat2 ke bank diurus. Kebiasaan sekarang 10 peratus disimpang, 90 peratus boleh dijadikan pinjaman, loaned out. Dari sinilah jadi hal seterusnya. Sebuah bank (kononnya) menyimpan 10 peratus, 90 peratus dikeluarkan tapi boleh masuk balik dalam akuan sendiri balik dimana 90 peratus daripada 90 peratus itu dikeluarkan kemudian ulang balik proses. Jadilah ia 90% + 81% + 72.9% dan berterusannya apabila dicampur kesemuanya jadi 1000% bersamaan 10 kali ganda nilai asal. Inilah caranya duit baru dicipta melalui loan dalam fractional reserve banking, setahu saya le.<br /><br />Apapun, apabila setiap bank kena letak rezab berkanun di bank pusat maka ia akan terkait juga. Saya tak tahu samada Bank Islam sendiri mengamalkan fractional reserve banking. Tapi kalau dah letak statutory reserve kat bank pusat memang terpalit sama le sebab statury reserve tu pula akan digandakan melalui fractional reserve banking untuk bank pusat mengeluarkan duit.<br /><br />Mengenai zakat beras tu boleh saya tanya saudara buat bagaimana? Apakah dengan membawa segantang satu kepala itu kepada amil sedia atau terus ke pusat zakat? Atau saudara cari ke rumah anak yatim, atau cari sendiri orang miskin?<br /><br />Oh. Satu gantang Baghdad tu berapa kilo ya?Radzi Sapieehttps://www.blogger.com/profile/07561947015813731596noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-37524755.post-88153951066814852282013-07-11T10:21:45.414+08:002013-07-11T10:21:45.414+08:00salamun 'alayk
jika nak kembalikan ekonomi se...salamun 'alayk<br /><br />jika nak kembalikan ekonomi sebenar berbanding ekonomi ilusi sekarang, tidak dapat tidak perlu hapuskan keseluruhan sistem bank dan perbankan termasuk bank pusat dan diganti dengan sekurang-kurangkan sistem pada kerajaan Turki Uthmaniyyah sebelum zaman Tanzimat.<br /><br />kembar rapat kepada sistem wang fiat iaitu sistem demokrasi juga perlu dihapuskan dari muka bumi, barulah sistem ekonomi sebenar akan kembali tertegak.<br /><br />tetapi masalahnya, berani ke kerajaan buat? sistem wang fiat merupakan support/ sokongan yang terkuat dalam demokrasi. jika tiada duit, kerajaan boleh mencipta wang baru melalui terbitan bon yang dipanggil sukuk dan juga melalui rizab berkanun (fractional reserve). wang panas/baru ini boleh diedarkan kepada rakyat dalam bentuk bonus 1.5x bulan, BRIM, dan lain-lain supaya rakyat suka dan terus mengundi kerajaan sediaada. sanggup ke kerajaan? oh ya, sebenarnyanya sistem perbankan lebih berkuasa dari kerajaan jadi apa peluang kerajaan nak menghadapi perbankan antarabangsa?<br /><br />lebih menyedihkan, the so called "ulama-ulama" memberi fatwa harus dan halal keatas wang fiat dan perbankan Islam sedangkan perbankan Islam juga mengamalkan rizab berkanun. ulama ini bukan sahaja memberi fatwa harus dan halal tetapi mereka juga menjadi tulang belakang dan tunjang kepada perbankan Islam serta seluruh produknya dengan menjadi penasihat dan mendapat habuan berpuluh-puluh ribu dari bank setiap bulan. apabila ditanya tentang sistem rizab berkanun ini, terloponglah mereka tidak faham dan yang lucunya ada yang membawakan kefahaman sistem rizab ini mengikut kefahaman mereka sendiri yang tidak sejalan dengan penerangan dalam The Modern Money Mechanic yang dikeluarkan sebagai panduan oleh pencipta sistem rizab ini sendiri. kemudian syok sendiri dan keluarkan fatwa. jika fakta sudah silap dan syok sendiri, bagaimana fatwa boleh betul? kemudian ada pula ulama tradisional yang mendapat pelbagai gelar yang hebat-hebat apabila ditanya tentang sistem ini mereka juga tidak faham. buktinya mereka masih mengatakan wang fiat sekarang masih disandarkan dengan emas sedangkan sejak dari tahun 1971, wang kertas dan emas sudah tiada apa-apa ikatan lagi. Maka kefahaman mereka ketinggalan selama 42 tahun ke belakang tetapi tetap mahu mengeluarkan fatwa untuk zaman sekarang, 42 tahun selepas wang tidak disandar lagi kepada emas atau perak, relevan ke? mereka menjadikan kertas sebagai Nuqud sedangkan Emas dan Perak adalah Nuqud yang asal. <br /><br />oleh kerana fatwa oleh al kabair as su'udiyah pada tahun 1973 yang menjadikan wang fiat sebagai Nuqud (sedangkan mereka tidak habis mengkaji lagi tentang sistem wang fiat), dan fatwa susulan pada tahun 1985 dan 1986 (juga tidak sempurna kajian tentang sistem ini), maka seluruh umat Islam sedunia terjebak didalam fitnah riba yang besar ini. <br /><br />bukan itu sahaja, hukum-hukum berkaitan zakat keseluruhannya, qirad, dan sebagainya semua habis rosak disebabkan menjadikan wang fiat sebagai nuqud.<br /><br />atas alasan apa mereka menetapkan nisab harta simpanan senilai 20 Dinar/ 85gram emas sedangkan emas dan wang kertas sudah 42 tahun sudah tidak apa apa ikatan. Mengapa mereka tidak menetapkan nisab harta simpanan senilai 200 Dirham/ 595gram perak? dahulu sebelum era wang fiat bagi umat Islam, emas dan perak itulah simpanan. fulus tidak dikenakan zakat. jika sekarang mengapa mereka mengatakan wang fiat itu Nuqud dan bukan Fulus lalu menjadikan satu hukum baharu iaitu zakat simpanan. sedangkan emas dan perak itulah simpanan.<br /><br /><br />InsyaAllah pada Ramadhan kali ini, saya akan mengeluarkan zakat fitrah berbentuk beras mengikut kualiti yang saya makan, sebanyak segantang Baghdad dan lebih, kepada setiap seorang untuk saya, isteri dan anak-anak dan saya menyeru tuan merah silu juga mengeluarkan zakat dalam bentuk asal yang telah ditetapkan dan menyebarkan kepada orang ramai supaya kita kembali kepada sistem yang baginda Nabi SAW ajarkan.<br /><br />jikalah tiada Rahmah dan Kasih Sayang Allah, pastilah kita sudah hancur binasa.Anonymousnoreply@blogger.com