Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Isnin, November 11, 2019

Kesucian dan kekotoran dalam sejarah spiritual Mekah : Muhammad dan kemenangan tamadun monoteistik

Salam hari Isnin malam Selasa 15 Rabiulawal. Ada perkongsian daripada 3 hari lalu iaitu 12 Rabiuawal, hari kelahiran junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW.


Merujuk pada artikel Spiritualiti Islam dalam Dunia Melayu - Dia yang Zahir Dia juga yang Batin yang dipersembahkan pada petang Jumaat 25 Oktober iaitu hampir 3 minggu lalu. Artikel adalah tentang majlis ilmu yang dihadiri di ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam) pada petang Khamis sebelumnya. Sejak tarikh tersebut baru Jumaat malam Sabtu 8 November 2019 bersamaan malam 12 Rabiulawal saya bertandang lagi ke ISTAC. Ia adalah untuk menghadiri satu siri syarahan yang sudah masuk edisi ke-9.


Siri syarahan yang diadakan sekali setiap dua minggu, Jumaat malam Sabtu ini memiliki tajuk besar "The Eternal Messages of Islam and Its Civilisation". Dalam artikel tentang edisi pertama yang dipersembahkan hampir 4 bulan lalu saya telah menterjemahkannya sebagai "Pesan  Abadi Islam dan Tamadunnya". Sejak dimulakan selepas pertengahan Julai 2019 saya baru berkesempatan menghadiri 3 edisi sahaja. Lihat artikel-artikel berikut :-






Campur yang terbaru iaitu ke-9 pada 3 hari lalu ia adalah ke-4 dihadiri. Tajuk kecilnya "The Sacred and the Profane in Mecca's Spiritual History : Muhammand and the Triumph of Monothesitic Civilisation" boleh diterjemahkan sebagai "Kesucian dan Kekotoran dalam Sejarah Spiritual Mekah : Muhammad dan Kemenangan Tamadun Monoteistik"


Pensyarah iaitu Sheikhul Kuliyyah ISTAC, Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar memulakan dengan menerangkan apa itu "sacred". Ia boleh disamakan dengan perkataan Inggeris "holy" yang mana kedua-duanya membawa maksud suci terutama daripada segi keagamaan dan keTuhanan. Cuma daripada segi penggunaan ada sedikit beza. Menurut faham saya "sacred" itu bukan sekadar membawa maksud suci tetapi sesuatu yang diangkat tinggi sehingga dikeramatkan dalam erti kata dikaitkan dengan hal-hal keTuhanan. Tetapi dalam bahasa mudah biar digunakan perkataan "suci" sebagai terjemahan terus daripada "sacred". Itulah yang saya temui di Internet.

Kata Osman kesucian sebenar tidak boleh berlawanan dengan keTauhidan (dia menyebut perkataan Inggeris "divine unity"). Adalah menjadi misi junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW untuk membersihkan Mekah daripada 360 patung berhala yang menjadi sembahan orang Arab Jahiliyyah (pada zaman baginda diutuskan lebih 1,400 tahun lalu). Tuhan adalah suci, punca segala kesucian tambah Osman. Salah satu nama Tuhan iaitu Al-Quddus menyatakanNya sebagai Yang Maha Suci.. Kata Osman, guru beliau Seyyed Hossein Nasr pernah menulis sebuah buku bertajuk  "Knowledge and the Sacred" ("Ilmu Pengetahuan dan Yang Suci") lalu menerangkan semua benda adalah suci. Dalam hal ini Allah SWT sebagai kewujudan yang mutlak (absolute) tidak bertepi (infinite) dirujuk.

Ada lain-lain nama Allah SWT yang berkait dengan Yang Suci. Malah sebetulnya semua nama seperti disebut dalam Asma ul-Husna, nama-nama yang indah adalah suci. Menggunakan kerangka pemikiran dan faham di mana semua ciptaan merupakan pengzahiran daripada ayat-ayat Allah seluruh bumi boleh dikatakan suci. Sebab itu umat Islam boleh menunaikan solat di mana-mana sahaja, bukan setakat di dalam kuil seperti berlaku pada sesetengah agama . Namun ada tempat yang terlebih suci berbanding yang lain seperti halnya Mekah.


Namun sesuatu yang suci boleh dirosakkan oleh perbuatan manusia seperti pernah berlaku di sana. Ka'abah didirikan oleh Nabi Ibrahim AS dan anaknya Nabi Ismail AS dengan penuh kesucian. Tetapi ia kemudian menjadi tempat penyembahan berhala. Maka masuklah kita pada perkataan "profane" yang terdapat pada tajuk kecil syarahan. Secara mudah ia adalah lawan bagi "sacred".  

Daripada segi etimologi atau penggunaan dan asal-usul ia berasal daripada perkataan bahasa Latin "profanus". "prof" membawa makna "sebelumnya atau luar daripada". "fanu" adalah "kuil (tempat ibadat)". Maka "profanus" bermakna sebelumnya atau luar daripada "kuil". Ia menjadi perkataan bahasa Inggeris "profane" yang membawa maksud tidak suci, tidak ada kena mengena dengan agama (itu yang disebut sebagai di luar kuil). Lagi satu makna adalah tidak diperkenalkan dengan makna-makna mendalam sesuatu perkara. Apapun terjemahan mudah yang ditemui di Internet menyebut "profane" sebagai "kotor".  Biar kita ambil yang itu...


Secara rata apa yang mahu dinyatakan adalah Mekah bermula sebagai satu tempat suci. Sesetengah ulamak percaya manusia pertama iaitu Nabi Adam AS dicipta menggunakan tanah liat yang diambil dari bumi Mekah untuk dijadikan jasadnya. Apabila diturunkan ke muka bumi baginda dikatakan mendirikan rumah ibadah pertama di suatu tempat bernama Bakka dan ini ada dinyatakan di dalam Al-Quran. Secara rata ulamak percaya Bakka tidak lain adalah nama lama bagi Mekah. 

Ada yang menambah ia merujuk secara khas kepada kawasan yang mengandungi Ka'abah bersama kawasan sekeliling yang mengandungi Masjidil Haram, bukan keseluruhan Mekah yang kita ketahui sekarang. Apapun Mekah pernah menjadi tempat suci sejak zaman Nabi Adam AS. Kemudian berlaku sesuatu sehingga rumah ibadah awal itu hilang (Osman tidak menyatakan atas sebab apa) sebelum Nabi Ibrahim AS dan anaknya Nabi Ismail AS mendirikan Ka'abah di tapak yang sama. Ketika itu ia masih suci. Tetapi entah pada zaman bila kesucian itu dicemari "kekotoran" (profaneness) apabila Ka'abah dipenuhkan dengan berhala.

Daripada segi Tauhid iaitu mengesakan Tuhan yang Satu, Nabi Muhammad SAW membawa ajaran Islam yang sama. Ini merujuk pada makna Islam itu sendiri iaitu "penyerahan" (submission) kepada hukum dan perintah Allah SWT. Yang berbeza cuma Syariah atau cara perlaksanaan menurut tempat dan zaman. Agama Tauhid yang mengesakan Tuhan yang satu ini juga disebut sebagai monoteisme - penyembahan satu Tuhan. Kedatangan Nabi Muhammad SAW membawa versi Islam yang terakhir dan paling lengkap untuk umat akhir zaman. Baginda melengkapkan satu pusingan 124,000 Nabi yang pernah diutuskan ke muka bumi sejak Nabi Adam AS. Misi baginda mengIslamkan Mekah dan menghancurkan berhala adalah kemenangan bagi tamadun monoteistik iaitu tamaduan yang berdiri atas konsep monoteisme.


Tiada ulasan: