Manakan dapat sagu kalau tidak dipecahkan ruyungnya?
Manakan dapat mutiara yang berkerlipan jika takut menyelam ke lautan dalam.
Dalam diri setiap manusia, ada seketul daging.
Jika baik ia, maka baiklah seluruh jiwa manusia itu.
Jika buruk ia, buruklah juga manusia itu...
Seketul daging itu adalah hati,
mari kita lapangkan dada dan belajar mengIKHLASkan hati.
Perjalanan seribu batu bermula dengan satu langkah.
Marilah meneroka dunia pemikiran hamba.
Silakan

Video klip yang tertera boleh dianggap sebagai pembukaan kepada dunia pemikiran dan kesukaan hamba...







-------------------------


-------------------------



Segala yang dipaparkan menggambarkan pemikiran penulis yang turut terserap di dalam setiap penulisan buku dan artikel. Lihat Cara-cara mendapatkan buku tulisan Merah Silu @ Radzi Sapiee. Di atas adalah satu klip video selama hampir setengah jam yang merupakan demo pilot episode yang mahu digunakan untuk mencadangkan satu siri pengembaraan menyusuri sejarah Melayu Islam sekeliling Nusantara untuk siaran televisyen. Entah mengapa ia menemui masalah. Kemudian penulis diberitahu konsepnya diciplak sebuah stesyen televisyen. Lihat Kembara Sejarah Islam Nusantara : The original material...



Ini adalah klip video ulasan buku ketujuh saya "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" berserta temuramah yang dibuat siaran langsung di Selamat Pagi Malaysia, RTM1. Lihat Siaran langsung ulasan buku "Jejak keluarga Yakin : Satu sketsa sejarah" dan temu ramah di Selamat Pagi Malaysia.



Penulis juga pernah diminta membuat pembentangan mengenai siri buku "Berpetualang ke Aceh" di Masjid Sultan Salahuddin iaitu masjid negeri Selangor di Shah Alam. Lihat Buku "Berpetualang" dan himpunan ulamak Nusantara yang diketuai ulamak Aceh


-------------------------



Siri novel "Berpetualang ke Aceh" boleh didapati dalam bentuk e-book. Masuk http://www.e-sentral.com/, klik kategori novel am dan taip perkataan "Aceh" pada kotak carian. Atau terus klik Buku 1,Buku 2 dan Buku 3.





Gambar ketika menghadiri satu majlis ilmu, diambil oleh sebuah akhbar harian. Lihat Menghiasi Kosmo Alam Melayu...



Penerbitan trilogi novel "Berpetualang ke Aceh" juga membawa penulis untuk terlibat dengan banyak majlis ilmu. Rujuk kumpulan links artikel di bawah tajuk "Siri Refleksi Sejarah", pada bahagian paling bawah kiri blogspot, . Penulis juga agak aktif dalam aktiviti-aktiviti kedaulatan Melayu dan Islam, dapat menganjurkan majlis-majlis sendiri di merata Semenanjung Malaysia membawa ke luar negara di Aceh. Lihat blogspot Himpunan Kedaulatan Melayu Islam Akhir Zaman (HIKMAH).


Ketika menulis perenggan ini 4 Mei 2015 penulis sedang berusaha untuk mengembangkan isi 3 buku dalam siri "Berpetualang ke Aceh" menjadi 6 buku yang akan membentuk siri baru dipanggil "Siri Pengembaraan Merah Silu". Sebuah syarikat penerbitan telah bersetuju untuk menerbitkan siri lama itu kembali dalam bentuk yang lebih segar - Setiap buku asal dipecah menjadi 2 buku baru yang ditambah maklumat, gambar dan peta berwarna-warni.Pertengahan September 2015 buku pertama siri baru pun selamat diterbitkan. Seminggu lebih kemudian penulis berpeluang bercakap tentangnya secara siaran langsung dalam televisyen lalu membawa wakil penerbit bersama. Lihat video di bawah :-





Awal tahun 2015 turut menyaksikan penulis diambil menjadi penyelidik dan hos satu siri dokumentari yang dipanggil "Daulah Melayu". Projek 13 episod sepanjang sejam setiap satu ini mahu mengenengahkan formula untuk mengembalikan kekuatan bangsa Melayu. Insyaallah projek iakan membawa penulis untuk mengembara ke merata di Malaysia dan Indonesia juga ke beberapa negara dan tempat di Eropah termasuk ke kota London, tempat penulis mengambil ijazah matematik 1991-1995. Siri dokumentari ini dijangka siap untuk tayangan televisyen dalam tempoh 2 tahun.


Pada 13 Mei 2023 buku ke 13 + 1 penulis (pertama setelah yang ke-13 terbit tahun 2019 lalu mula memberikan tumpuan pada pengajian pascasiswazah di ISTAC iaitu Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam di Bukit Tunku, Kuala Lumpur), Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin & Orang Kaya Arsyad telah dilancarkan oleh sejarawan ulung negara, Profesor Emeritus Datuk Dr Abdullah Zakaria Ghazali di rumah penulis. Lihat Majlis pelancaran buku dan rumah terbuka raya 2023 - Melestarikan semangat perjuangan. Beliau yang bertanggungjawab memberikan kata-kata aluan dalam buku turut menjadi pembicara dalam diskusi yang diadakan di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2023 (berlangsung 26 Mei hingga 4 Jun). Lihat Bicara buku Laksamana Raja Mahkota Muhammad Amin di PBAKL 2023. Diskusi ini terakam dalam video atas diikuti video bawah...



Isnin, April 20, 2009

Pesta buku dan siri "Berpetualang ke Aceh"

Dalam artikel Buku "Rumah Azan" dan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 di PWTC saya ada menyebut tentang pelancaran buku "Rumah Azan" bersama 200 buku terbitan 22 syarikat penerbit yang mendapat dana dari Dewan Bahasa dan Pustaka. Anggaplah ini sambungan cerita... mari! :]




OK. Sepatutnya saya hadir majlis Dewan Bahasa itu kerana "Rumah Azan" adalah hasil penulisan merangkap buku terbaru saya. Sebaliknya akibat hal-hal lain saya sampai lewat, setelah acara pelancaran itu tamat. Yang tinggal cuma "sisa-sisa" majlis pelancaran yang sedang "dibersihkan" untuk acara lain.


Nasib baik saya masih sempat untuk menghadiri satu lagi majlis di mana saya juga dijemput iaitu majlis pelancaran siri buku "Chick-Lit" berbahasa Melayu di bawah usahasama syarikat Karnadya dengan penerbit luar negara, Harlequin. Untuk pengetahuan Harlequin adalah pengeluar siri-siri buku di bawah jenama Mills and Boon yang cukup terkenal serata dunia. Walaupun buku yang dipaparkan adalah jenis buku-buku cinta romantik yang bukan citarasa saya, sekurang-kurangnya majlis itu memberi peluang untuk saya berkenalan dengan presiden Dewan Perniagaan Melayu Malaysia iaitu Syed Ali yang dijemput sebagai tetamu utama.

Oh, isteri saya turut ikut hadir. Sejurus selepas majlis, saya membawa isteri ke gerai Karnadya di dewan bersebelahan untuk sama-sama menelaah dengan lebih teliti isi buku "Rumah Azan". Kami meminjam meja di gerai berhadapan yang kurang sibuk lalu mula melihat lebih dekat segala isi yang tertera... maklumlah, sedikit-sebanyak ia telah disunting pihak lain selepas saya menyelesaikan bahagian kerja penulisan. Jadi nak tengok le sesuai ke suntingan yang dibuat. Kalau ada salah-silap pun bukan dapat diperbetulkan lagi kecuali untuk cetakan seterusnya tapi kami tetap nak melihatnya juga. Biasa le tu...

Apapun kami diberitahu, walaupun buku "Rumah Azan" baru dilancarkan selepas jam 2 petang, beberapa buah buku sudah berjaya dijual, mungkin kerana pembaca mahu mengambil kesempatan untuk membeli pada harga tawaran RM75 berbanding harga pasaran RM108 yang dicadangkan. Selepas membelek-belek buku hampir ke penghujung, tiba-tiba terlihat Syed Ali berserta beberapa orang penting yang terlibat dalam pelancaran buku "Chick-Lit" Karnadya sedang berlegar-legar di gerai syarikat itu.

Terus saya ternampak Syed Ali sedang memegang dengan minat buku pertama saya "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti". Teringat pesan An-Nur lebih 3 tahun lalu bahawa saya harus berhubung dengan Syed Ali yang ketika itu presiden Dewan Perniagaan Melayu Johor untuk mengingatkan mereka yang ada kena-mengena tentang amanah Ahlul Bait. Insyaallah perkara ini akan saya sebut sedikit dalam cerita tentang An-Nur yang akan datang.

Cerita An-Nur setakat ini baru sampai ke penjelasan tentang status sebenar Nur (saudara dua pupu An-Nur) seperti tertera dalam artikel Cerita An-Nur - cerita sebenar Nur dan kaitan dengan banyak perkara... . Selepas itu baru boleh diceritakan perjalanan naik keretapi ke Segamat untuk berjumpa ibu-bapa An-Nur di mana gadis itu menyebut tentang amanah Ahlul Bait dalam keadaan dia seperti kesurupan.

Lupa nak bagitahu. Sebelum pergi ke majlis pelancaran buku "Chick-Lit" saya telah terlebih dahulu singgah di gerai itu untuk tumpang meletakkan sejumlah buku siri "Berpetualang ke Aceh", buat sementara sahaja. Fikir saya, sebaik sahaja majlis tamat, saya dan isteri akan mencari lokasi yang sesuai untuk menjual buku-buku itu secara direct.

Sebaliknya seorang kakitangan utama Karnadya mencadangkan agar saya meninggalkan sahaja sejumlah buku di gerai itu untuk mereka tolong menjualnya. Elok juga itu. Tak sangka pula tidak lama kemudian muncul Syed Ali yang kelihatan begitu berminat membelek-beleknya.

Melihat itu, saya rasa elok juga kalau dihadiahkan satu set kepadanya. Saya terus menuju ke gerai Karnadya dan ketika itu juga kakitangan Karnadya memperkenalkan saya sebagai penulis buku. Saya pula secara spontan menyuakan buku "Rumah Azan" kepada Syed Ali lalu menyebut: "Buku-buku tu ('Berpetualang ke Aceh') saya tulis dan terbit sendiri. Yang ini ('Rumah Azan') saya tulis dengan penerbitan Karnadya".

Syed Ali terus menyatakan dia mahu senaskah buku "Rumah Azan". Baru le pembantunya menyebut mereka sudah memiliki senaskah kerana itulah buku yang dihadiahkan sebagai cenderamata kepadanya selepas tamat majlis pelancaran tadi.

Saya pun menghadiahkan satu set buku "Berpetualang ke Aceh". Kata saya, ia mengenai Ahlul Bait. Terus Syed Ali tersenyum dan bertanya: "Ada cerita pasal Al-Shahab tak?" Mungkin kerana pengerusi syarikat Karnadya, Dr Syed Mansur, suami kepada Kak Aina Emir adalah dari keluarga Sayyid Al - Shahab. Sedangkan kalau tak salah saya Syed Ali dari keluarga Al- Attas Johor.

Jawab saya tidak. "Dah banyak sangat buku bercerita pasal keluarga Ba' Alawi sedangkan apa yang diceritakan dalam buku ini adalah tentang Ahlul Bait yang datang lebih awal. Misalnya anak cucu keturunan Sheikh Abdul Qadir al-Jilani yang tidak diketahui ramai!"

Syed Ali tersenyum lagi: "Sultanul Awliya Sheikh Abdul Qadir al-Jilani..." tambahnya.

Dia bertanya pula: "Sheikh Abdul Qadir tu Al-Hassani ke Al-Husseini?"

Jawab saya "bapa dia Al-Hassani, mak dia Al-Husseini" .

Kemudian saya berlalu pergi. Tak sempat sebenarnya menelaah buku "Rumah Azan" sehingga tamat kerana naskah yang disuakan kepada Syed Ali tadi telah diberi pembantunya kepada orang Karnadya dan terus diletakkan pada tempat pameran. Nak buat macamana... saya pun belum dapat naskah peribadi saya. Apa yang sempat disiapkan oleh pihak pencetak terlalu sedikit untuk dibahagi-bahagi, cukuplah untuk membuat sedikit jualan awal sebagai pengenalan akibat buku itu sebenarnya baru sangat masuk dalam kilang. Itupun harus terkejar-kejar untuk disiapkan sempena pesta buku...





Saya pun mengambil baki buku "Berpetualang ke Aceh" yang ditumpangkan di gerai. Sebenarnya sebelum majlis pelancaran buku "Chick-Lit" saya telah mengenal-pasti tempat yang sesuai untuk menjual siri buku tulisan saya itu. Seketika itu juga orang-orang Karnadya termasuk Kak Aina Emir menegur: "Mahu pergi mana tu? Gunakanlah meja yang ada di sini!"

Meja yang dimaksudkan adalah meja istimewa Kak Aina untuk bertemu dengan peminat novel-novelnya. Meja itulah tempatnya menurunkan tanda-tangan selain bergambar dengan peminat.
Saya segan dan tidak mahu mengacau. Saya rasa lebih elok mengambil ruangan sendiri.

Di atas adalah gambar gerai ad-hoc yang kami dirikan kemudian. Cantik kan? Rasanya jauh lebih elok daripada gerai ad-hoc yang kami dirikan semasa perhimpunan terbaru Umno kurang sebulan lalu. Sila lihat artikel Promosi siri "Berpetualang ke Aceh" di PWTC sempena perhimpunan UMNO 2009 .


Kebetulan gerai ini didirikan di hadapan salah satu dewan utama PWTC dan malam nanti dewan itu akan menyaksikan satu majlis besar yang dihadiri Sultan Kedah. Selepas Maghrib kelihatan ruangan berdekatan mula sibuk dengan mereka-mereka yang bersedia menyambut sultan.

Saya dan isteri pula sekadar meneruskan acara perniagaan dan promosi buku kami secara ad-hoc. Alhamdulillah terjual juga sejumlah buku serta DVD "Sekitar Perjanjian Pangkor 1874" sebelum sultan muncul dan kami kemudian pun menutup gerai. Lagipun gerai-gerai buku lain semuanya sudah ditutup sekitar jam 8 malam sedangkan kami terus bertahan sehingga selepas jam 8.30 malam.

Di sini ingin dibuat pengumuman. Biar dimulakan dahulu dengan apa yang sudah ditulis di dalam artikel Buku "Rumah Azan" dan Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2009 di PWTC hari Sabtu...

Untuk sesiapa yang berminat untuk mendapatkan siri buku "Berpetualang ke Aceh", insyaallah saya akan hadir membawa sejumlah naskah dan mula menjualnya secara ad hoc selepas majlis di mana-mana tempat yang dirasakan sesuai dan tidak terlalu sesak. Selain itu, anda boleh mendapatkannya di gerai Crescent News dan Fajar Pakeer.

OK. Saya tak pasti apakah tawaran harga buku yang dibuat di gerai Crescent News dan Fajar Pakeer. Tetapi saya pasti seperti di kebanyakan gerai di pesta buku, ia menawarkan sekurang-kurangnya 10 peratus potongan harga kalau tidak pun 20 peratus ke atas.

Maka di sini saya ingin memberitahu. Sempena pesta buku ini, saya telah memutuskan untuk memberi diskaun sekitar 20 peratus terus berkuat-kuasa siang tadi untuk menjadikan harga-harga berikut:-

Buku satu "Berpetualang ke Aceh: Mencari Diri dan Erti". Harga asal RM24.90, harga pesta buku RM20.

Buku dua "Berpetualang ke Aceh: Membela Syiar yang Asal". Harga asal RM24.90, harga pesta buku RM20.

Buku ketiga "Berpetualang ke Aceh: Sirih Pulang ke Gagang?". Harga asal RM27.90, harga pesta buku RM22.

DVD "Sekitar Perjanjian Pangkor 1874". Harga asal RM15, harga pesta RM12 .

Untuk satu set buku seharusnya ia menjadi RM62 (RM20 + RM20 + RM22) tetapi tawaran ditambah untuk menjadi RM60.

Untuk satu set buku bersama DVD pula seharusnya menjadi RM74 (RM62 + RM12) tetapi tawaran tambahan menjadikannya cuma RM70, satu diskaun yang amat besar berbanding harga asal RM92.70 (RM24.90 + RM24.90 +RM27.90 + RM15)

Dimaklumkan juga esok Selasa saya tidak akan berniaga kerana mahu menumpukan masa untuk menyiapkan satu kerja. Insyaallah hari Rabu selepas Zuhur baru saya muncul begitu juga hari-hari seterusnya pada pesta buku yang akan berlangsung hingga Ahad nanti.

Dimaklumkannya juga, disebabkan saya mendirikan gerai secara ad-hoc, saya mungkin berubah-ubah lokasi mengikut rasa dan keadaan. Harap maklum. Tetapi jika anda mahukan sesuatu yang pasti, silalah ke gerai Karnadya di dewan bawah pesta buku iaitu Dewan Hussein Onn. Anda boleh membeli siri buku "Berpetualang ke Aceh" dengan harga tawaran di atas di tadi, cuma DVD sahaja yang tiada pada mereka. Tetapi anda boleh mendapatkan buku "Rumah Azan" di sana dan ini tiada pada saya. Sekian! :]




1 ulasan:

jazrul berkata...

saya pernah pergi kedia tu

malaysia seo