Jumaat, Januari 03, 2020

Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Antara minyak enjin bocor meleleh dengan bandar raya Ipoh

Salam Jumaat pertama tahun 2020. Sekadar berkongsi satu rasa yang menyenangkan sebelum bergerak pada penceritaan utama kali ini. Biar dicopy paste satu post yang diletakkan di Facebook sekitar jam 1 pagi tadi...


MOTIVASI DIRI BAGI MENYIAPKAN TESIS TAHUN 2020

Alhamdulillah. Setelah beberapa bulan menyimpan PDF buku "An Introduction to Islamic Cosmological Doctrines" oleh Seyyed Hossein Nasr (S.H.Nasr) baru malam ini, malam Jumaat pertama tahun 2020 saya betul2 mula membaca dan menelaahnya. Untuk pengetahuan buku yang terbitan pertamanya dikeluarkan tahun 1964 (saya baca revised edition tahun 1978) adalah berdasarkan tesis PhD S.H.Nasr di University of Harvard tahun 1958. Ketika itu intelektual besar Islam yang berasal dari Iran ini sedang berumur 25 tahun (lahir tahun 1933). Beliau asalnya berkecimpung dalam bidang sains (sarjana muda Fizik daripada Massachusetts Institute of Technology tahun 1954 diikuti sarjana atau Masters dalam bidang geologi dan geofizik tahun 1956) sebelum beralih ke bidang falsafah sains diikuti falsafah agama Islam dan Sufi.

S.H. Nasr kemudian menjadi guru kepada Sheikhul Qulliyah ISTAC (Institut Antarabangsa Pemikiran dan Dunia Islam), Profesor Ulung Datuk Dr Osman Bakar. Osman mendapat PhD dalam bidang falsafah agama di bawah seliaan S.H. Nasr sekitar tahun 1988. Saya pula kini sedang membuat tesis sarjana di bawah Osman di ISTAC bermula September 2018. Cuma saya sedang diganggu masalah hilang rentak penulisan dan writer's block. Semoga kejayaan menelaah dengan teliti dan menghadam 49 muka surat terawal daripada keseluruhan 346 muka surat buku malam ini membuka jalan untuk kepala dan jiwa jadi lapang lalu terang benderang bagi menyiapkan tesis. Doakan saya berjaya ya... :]


--------------


Itu adalah pada jam 1 pagi. Tidak lama kemudian tergerak untuk menyambung pembacaan sehingga selesai satu bab merangkap 21 muka surat lagi. Tadi pagi pula dapat menyambung 15 muka surat lagi. Petang nanti harus ke ISTAC untuk berjumpa Prof. Osman bagi membincangkan tesis juga sesuatu tentang tariqat. Nah. Baru boleh masuk pada penceritaan utama. Bersambung daripada artikel Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Manusia merancang Allah SWT jua menentukan.


Telah diceritakan dalam artikel 2 hari lalu itu bahawa kereta kami mengalami kerosakan sehingga harus diangkut ke luar tol plaza Gopeng. Jam 6 pagi Selasa 17 Disember 2019 mekanik kami yang sanggup datang dari Rawang berjaya mengenal pasti masalah lalu menunjukkannya kepada saya. Rupa-rupanya oil seal bagi minyak enjin yang terletak di bahagian enjin belakang tayar kanan hadapan bocor teruk. Ditunjukkan bagaimana minyak baru yang dimasukkan  boleh keluar meleleh-leleh apabila pedal minyak ditekan.

Patutlah cermin belakang ada lapisan melekit-lekit penuh dari bawah sampai ke atas. Rupa-rupanya akibat minyak bocor keluar jadi halus ditiup angin melekat. Dan rupa-rupanya saya telah meneruskan pemanduan dalam keadaan minyak enjin dah habis keluar sebelum kereta mati tersadai di KM305.5 Lebuh Raya PLUS. Tetapi menurut mekanik saya bernasib baik kerana beliau telah membuka enjin bahagian atas dan beberapa tempat lalu tidak kelihatan masalah lain malah enjin masih boleh berjalan.

Cuma oil seal itu tidak dapat digantikan di situ kerana ada skru ketat yang cuma dapat dibuka menggunakan peralatan bengkel. Untuk itu kereta harus ditarik kembali ke Rawang. Tapi nak dapatkan lori angkut atau tarik kereta bukannya senang. Walaupun ada yang dapat dihubungi setelah beberapa lama mencuba siang nanti baru dapat datang.


Dekat jam 12 tengah hari iaitu baru muncul lori tarik kereta lalu memulakan kerja. Ini adalah selepas hampir 10 jam kami 6 anak beranak harus berehat di surau tol.


Sambil kereta mula ditarik dengan kami anak beranak semua duduk di dalam boleh kelihatan bukit yang mengandungi Gua Tempurung.





Di sebalik bukit inilah di Lebuh Raya PLUS kereta kami mati lalu tersadai jam 12.30 tengah malam. Hati ini mengatakan ada sebab tertentu kenapa kereta boleh mati di situ. Ia mungkin melibatkan hal ghaib...


Kereta ditarik ke arah utara melepasi pekan lama Gopeng, bukan ke arah selatan menuju ke Rawang.


Kami telah membuat keputusan tidak mahu berpatah balik lebih 150 km ke bengkel biasa kami dekat Sungai Choh, Rawang. Sebaliknya kami menuju ke bengkel milik seorang anak Melayu di kawasan perindustrian Gopeng yang nombornya dapat dicari oleh mekanik kami berdasarkan senarai BMF (Buy Muslim First)...


Kami telah lebih awal memberitahu apakah masalah kereta kepada mekanik Melayu Gopeng melalui telefon. Menurut beliau kalau benar masalahnya cuma oil seal bocor, koyak atau rosak insyaallah boleh diselesaikan hari itu juga. Cuma harus mengambil masa kerana kerja yang perlu dibuat hampir sama seperti menukar timing belt (yang baru kami lakukan beberapa hari sebelum keluar mengembara ini. Rujuk balik cerita berkenaan dalam Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Manusia merancang Allah SWT jua menentukan). Tak apa kata saya. Buatlah kerja. Kami boleh keluar berjalan-jalan.


Daripada bengkel kami berjalan kaki ke jalan besar iaitu jalan lama Kuala Lumpur Ipoh. Dapat menaiki bas 15 km ke pusat bandar raya Ipoh.



Dapatlah berjalan-jalan di ibu negeri Perak. Sebetulnya dalam hati memang ada tersemat rasa untuk singgah. Tetapi disebabkan mahu mengejar jadual, ini tidak dimasukkan dalam rancangan perjalanan...





Pekena hidang "Nasi Ganja" yang terkenal. Inilah antara sebab ada tersemat dalam hati mahu singgah ke Ipoh walau tiada dalam rancangan perjalanan.


Lepaslah juga suatu hajat yang sudah berbulan tersimpan. Kali terakhir saya singgah di Ipoh tak sempat makan kerana sibuk dengan urusan kerja walhal memang nak. Rujuk ceritanya melalui artikel kompilasi  Komplikasi cerita "Membawa semangat Aceh ke Perak".


Dari kedai makan "Nasi Ganja" sudah dekat ke satu bangunan ikonik Ipoh iaitu Masjid Panglima Kinta...


Kami pun ke sana untuk bersolat dan beriktikaf, sempat bertemu seorang kawan daripada kaum kerabat Panglima Kinta yang juga ada kena mengena dengan kaum kerabat saya daripada keluarga Laksamana Raja Mahkota Perak.






Hmm. Kebetulan ketika menulis ini saya sedang memakai seluar dan baju yang sama. Set pakaian sama ada dipakai beberapa kali dalam perjalanan Krabi dan selatan Thailand ini. Adapun saya menyambung penulisan ini selepas kembali daripada solat Jumaat bersama-sama anak-anak kemudian ke sekolah agama. Penulisan dimulakan sekitar jam 12.45 selepas mengambil mereka daripada sekolah pagi...



Sekitar jam 5.45 petang baru kami meninggalkan masjid dengan menaiki kereta Grab. Ketika itu baru turun hujan renyai.


Sampai kembali ke bengkel di kawasan perindustrian Gopeng di selatan Ipoh mekanik masih berusaha untuk menyiapkan kereta. Kesihan dia harus berkerja keseorangan kerana pekerjanya bercuti. Namun dia tetap berusaha untuk menyelesaikan perkara...


Jam 10 malam baru kereta dapat dipandu keluar meninggalkan bengkel. Dapatkah kami kembali mengejar jadual yang sudah lebih 24 jam terlewat? Kalau ikut rancangan asal pada waktu ini kami harus sudah puas melihatkan kesan-kesan sejarah orang Melayu di Satun, dahulunya wilayah Setul milik Kedah sebelum menjadi sebahagian daripada wilayah selatan Thailand. Pada waktu ini kami harus sedang berehat sama ada di hotel, mungkin sahaja sebuah masjid dalam perjalanan dari Satun menuju ke destinasi utama kami iaitu Krabi. 

Tetapi Satun masih terletak lebih 360 km ke utara, apa lagi Krabi lebih 270 km lagi jauh. Dan keadaan kereta sebenarnya tidak sebaik yang kami mahu. Jadi bagaimanakah ini? Bilik hotel di Krabi sudah ditempah dan dibayar untuk dimasuki esoknya petang Rabu 18 Disember. Sempatkah kami mengejar waktu? Sedangkan menurut Google Map perlu memandu hampir 9 jam tanpa henti untuk sampai ke sana...



Rabu, Januari 01, 2020

Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Manusia merancang Allah SWT jua menentukan

Rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan selamat tahun baru 2020 walaupun pada ketika ayat ini ditulis sudah jam 9.49 malam - sudah hampir 22 jam kita memasuki tarikh 1 Januari 2020 lalu cuma 2 jam lebih sahaja lagi akan masuk tarikh 2 Januari. Merujuk pada artikel Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Satu pengenalan setelah selamat dilakukan yang dipersembahkan Jumaat lalu. Ingin saya berkongsi cerita hari pertama perjalanan yang berkenaan.


Isnin malam Selasa 16 Disember 2019 iaitu 16 hari lalu. Saya dan keluarga bersedia untuk memulakan perjalanan baru ke Thailand dengan menaiki kereta sendiri. Rekod pada kamera menunjukkan gambar atas ini diambil pada jam 9.16 malam. Ketika itu semua barangan yang hendak dibawa sudah dimasukkan ke dalam kereta. Tinggal 2-3 perkara mahu dilakukan sebelum berlepas.  


Jam 9.21 baru kereta bergerak meninggalkan rumah. Adapun dalam artikel Perjalanan Krabi dan selatan Thailand Disember 2019 - Satu pengenalan setelah selamat dilakukan ada disebut 2 perjalanan terdahulu ke Thailand yang telah dilakukan dengan kereta sama iaitu pada penghujung tahun 2017 diikuti awal tahun 2018. Sebelum itu kami pernah masuk hingga ke Hatyai dengan kereta kecil hampir penghujung tahun 2010. Saya pergi bersama isteri dan anak kecil berumur tak sampai setahun...


Sekadar mahu mengingatkan berapa kali saya sudah masuk ke negara "Gajah Putih" itu. Biar dibuat senarai seperti berikut :-


1.  Kali pertama dibawa bapa melintas sempadan sama ada di Padang Besar atau Bukit Kayu Hitam (tak ingat yang mana) semasa zaman kanak-kanak dengan berjalan kaki selepas meletakkan kereta. Ini adalah sekitar tahun 1980an. Dahulu saya tak anggap ia sebagai lawatan pertama kerana cuma masuk setakat melepasi sempadan sahaja. Tetapi apabila difikirkan balik hakikatnya kami tetap sudah masuk ke dalam negara Thailand.

2. Kali kedua semasa masih berkhidmat sebagai wartawan akhbar The New Strait Times (1996-2001). Saya pergi ke Phuket selama lebih seminggu ditemani isteri lama dengan pesawat untuk meliputi acara Asian X-Games tahun 2000. 

3. Kali ketiga dengan kereta mengikut satu rombongan produksi drama yang sedang membuat penggambaran di negeri Kelantan, kalau tak salah ingatan pada pertengahan 2004. Kami menginap satu malam di Golok atau Sungai Kolok. 

4. Kali keempat pertengahan tahun 2010 apabila menaiki kereta api ke Hatyai untuk satu projek buku. Lihat artikel Projek buku keretapi : Ipoh ke Hatyai.... Itu adalah kali pertama saya menjejakkan kaki ke kota tersebut.

5. Kali kelima dengan memandu kereta Kenari sendiri hampir penghujung tahun 2010. Ini yang disebut di bawah gambar sebelum ini. Ia adalah kali pertama bersama isteri kini. Turut bersama adalah anak kami Rasyid yang sedang berusia 10 bulan setengah. Lihat artikel Mencari jejak Merong - Melihat 'masyid' ke Hatyai diikuti Mencari jejak Merong - Dari Hatyai ke Perlis Indera Kayangan...

6. Kali keenam adalah dengan menyeberang Sungai Golok dari Rantau Panjang, Kelantan penghujung tahun 2010. Ketika itu Rasyid sudah berumur setahun lebih. Dua orang anak isteri daripada perkahwinan terdahulu ikut sekali. Lihat Menjejak kegemilangan lama Pantai Timur : Sekitar Rantau Panjang, Masjid Beijing dan Golok di selatan Thailand.

7. Kali ketujuh adalah dengan mengikut satu rombongan menaiki van ke Patani awal tahun 2017. Kemudian menyambung berjalan sendiri dengan menaiki kenderaan awam. Lihat Misi jejak Aceh-Langkasuka - The compilation.

8. Kelapan dengan memandu kereta Kia Carens sendiri sehingga melepasi Bangkok sampai ke Ayuthayya penghujung tahun 2018. Perjalanan yang disertai saya, isteri, 2 orang anak kecil dan 2 orang kawan ini meliputi banyak lokasi sehingga mencapai jarak pemanduan lebih 4,000 km. Lihat Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - The Compilation.

9. Kesembilan dengan memandu kereta sama 4 beranak ke Patani melalui Durian Burung di Kedah awal tahun 2018. Lihat Jejak Wasilah Patani - The compilation.

10.  Kesepuluh dalam perjalanan kembali daripada pusing Cambodia penghujung tahun 2018. Kami 4 beranak ke negara tersebut dengan menaiki pesawat. Kembali ke Malaysia melalui jalan darat merentasi Thailand. Lihat Jejak empayar Funan dan kerajaan-kerajaan berkaitan - The compilation.


Tu dia. Bila dah buat senarai sebegitu baru tersedar dah 10 kali rupanya saya menjejakkan kaki ke Thailand, 5 kali bersama isteri kini, sekali bersama isteri dahulu. Ini lebih banyak daripada perjalanan saya ke Aceh yang sudah 9 kali, 7 kali bersama isteri. Perjalanan terbaru yang dimulakan malam hari 16 Disember 2019 akan menjadi perjalanan saya ke-11 ke Thailand, kali ke-6 bersama isteri. Kali ini 2 anak isteri daripada perkahwinan terdahulu juga dibawa sekali menjadikan jumlah kami 6 beranak dalam satu kereta. Seorang sekarang berumur 19 tahun sedang belajar di kolej, seorang baru lepas menduduki peperiksaan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia). Untuk itu kami harus bergerak dahulu lebih 20 km ke arah selatan dan barat untuk mengambil di rumah ayah mereka. Selepas itu baru masuk kembali ke lebuh raya menghala ke utara.


Kalau ikutkan rancangan artikel untuk cerita hari pertama perjalanan ini adalah lebih pada mengenangkan perjalanan-perjalanan terdahulu sambil kami bergerak lancar ke arah utara. Ini kerana bukan ada yang nampak sangat dalam perjalanan malam. Esok siang nanti lain cerita dan artikel. Tengok-tengok sampai pada KM305.5 Lebuh Raya PLUS berlaku sesuatu...


Kereta mati enjin dalam perjalanan mendaki bukit di satu kawasan yang kemudian dikenalpasti sebagai tepian Gua Tempurung. Walhal ia baru sahaja 2 hari diambil daripada bengkel selepas menukar timing belt juga minyak hitam dan dibuat lain-lain kerja sebagai persediaan untuk membuat perjalanan jauh yang dijangka melepasi jarak pemanduan lebih 2,000 km. Ketika gambar ini diambil sudah jam 12.36 pagi Selasa 17 Disember. Sebelum itu bunyi enjin kereta jadi kasar semacam kemudian semakin teruk...


Ini bermula sebelum sampai ke perhentian rehat Tapah lalu kami berhenti sebentar untuk melihat apakah masalah. Tapi saya tak perasan apa kebendanya. Perjalanan diteruskan dengan harapan ia cuma masalah sementara yang akan hilang dengan sendirinya. Tengok-tengok kereta boleh tersadai. Nasib baik kebetulan ada orang tengah nak buat kerja penyelenggaraan jalan lalu mengatur kon sehingga melindungi laluan...











Dipendekkan cerita kami dapat menghubungi pihak PLUS untuk mendapatkan bantuan. Jam 1.45 lori angkat kereta pun sampai.





Inilah kali pertama saya merasa naik kereta sendiri diangkut kerana masalah.


Pihak PLUS memberikan perkhidmatan percuma menarik hingga keluar plaza tol terdekat iaitu di Gopeng lebih kurang 9-10 km perjalanan. Kereta diletakkan ke tepi jam 2.10.


Saya cuba menghubungi mekanik kami di Rawang untuk bertanyakan masalah. Beliau menyatakan komitmen sanggup datang untuk melihat lebih dekat.


Sementara itu apa kami anak beranak boleh buat kecuali menunggu dan berehat di surau tol? Nasib baik mereka semua redha. Tidak ada seorang pun merungut.


Jam 4 pagi mekanik kami sampai dengan alatan yang patut lalu memulakan pemeriksaan. Kalau ikut rancangan, pada waktu ini kami anak beranak sudah selamat berehat di surau kaki Gunung Jerai dekat Guar Chempedak di Kedah. Rancangnya selepas matahari naik baru disambung perjalanan supaya dapat melihat pemandangan sebelum masuk ke selatan Thailand melalui Wang Kelian di Perlis. Cadangnya mahu melihat kesan-kesan sejarah orang Melayu di Satun yang dahulunya merupakan wilayah Setul milik Kedah sebelum bergerak ke destinasi utama kami iaitu Krabi sekitar 280 km ke utara sempadan.


Sesungguhnya antara 8 pintu masuk darat ke Thailand cuma laluan ini belum pernah saya gunakan. Lain-lain pintu masuk darat iaitu Padang Besar di Perlis, Bukit Kayu Hitam dan Durian Burung di Kedah, Pengkalan Hulu di Perak, Bukit Bunga, Rantau Panjang dan Pengkalan Kubur di Kelantan semua saya dah sampai (Bukit Bunga dekat Jeli isteri belum lalu). Tetapi begitulah kita manusia boleh merancang Allah SWT jua menentukan. Namun tetap juga besar harapan kami agar masalah kereta dapat diselesaikan lalu perjalanan diteruskan menurut laluan yang dirancang walau sudah lari tempoh masanya. Insyaallah masih boleh dikejar...