Isnin, Januari 08, 2018

Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Panggilan tersirat kerajaan Reman-Patani

Salam semua. Merujuk kepada artikel Tentang backlog penulisan dan usaha buku baru... yang dipersembahkan Selasa 2 Januari lalu. Ada disebut tentang dua buah buku melibatkan penyelerasan masa peristiwa-peristiwa menurut kitab berbanding menurut sains sedang sibuk diusahakan. Sukacita dimaklumkan malam semalam saya telah berjaya menyiapkan suntingan terakhir kedua-dua buku. Yang tinggal kini adalah untuk mendapatkan nombor ISBN, reka bentuk kulit buku dan apabila cukup modal (saya telah membuka pre-order secara rasmi sejak Jumaat baru ini) boleh masuk kilang cetak. Oleh itu bolehlah kita meneruskan perkongsian cerita tentang perjalanan ke Thailand 12-23 Disember lalu. Bersambung daripada artikel Sejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Mukadimah Hulu Perak dan kerajaan Melayu Reman.


Pagi Rabu 13 Disember 2017, hari kedua perjalanan. Kami telah meninggalkan Masjid Jamek Grik lalu mengisi minyak  kereta penuh di bandar Grik.


Kami meninggalkan masjiid ketika azan Subuh berkumandang. Ini kerana tidak mahu menunggu lagi setengah jam sebelum solat berjemaah bermula. Sebaliknya kamik terus bergerak dan bergerak lagi ke hadapan. Niat kami nampak masjid di sebelah kiri iaitu tidak perlu menyeberang jalan ke kanan di situlah kami akan berjemaah. Alhamdulillah sempat masuk saf sebaik sahaja iqamat di Masjid Kampung Plang.


Apa yang tidak kami sedari ketika itu adalah sudah tersalah jalan. Rancangan kami adalah masuk ke selatan Thailand melalui pintu sempadan di Rantau Panjang/Golok Tapi tau-tau je dah 7 km nak sampai ke Pengkalan Hulu...


Nak patah balik ada gak dekat 40 km sebelum menemui simpang ke Jeli dan Rantau Panjang. Nampaknya kami terlepas pandang kerana sibuk hendak mencari masjid di sebelah kiri. Tak sedar bahawa jalan ke Rantau Panjang itu berpecah di sebelah kanan sejurus selepas meninggalkan Gerik. Alang-alang dah begitu jauh berjalan elok diteruskan aje le ke Pengkalan Hulu. Lagipun saya tidak pernah masuk Thailand ikut belah situ.  Isteri dan anak-anak pun tak pernah...


Sampai di Kampung Ayer Panas sekitar 4 km sebelum pintu sempadan rehat sebentar di masjid ini. Lihat artikel Masjid (Mosque of) Kampung Ayer Panas, Pengkalan Hulu di blogspot SENI LAMA MELAYU (MALAY OLDEN ART). Sebetulnya masuk melalui Pengkalan Hulu ada dalam rancangan. Tapi itu kalau masih berlaku banjir di Kelantan dan Narathiwat yang turut melanda Rantau Panjang seperti diberitakan pada awal bulan Disember. 



Kalau ikut perkembangan semasa kami bertolak pertengahan bulan tu dah surut banjir. Cuma takut akan muncul gelombang kedua nanti. Apa pun kami anggap dah Allah SWT atur begini. Terasa seperti ada panggilan daripada kerajaan Reman supaya kami mengambil laluan Pengkalan Hulu. Rujuk cerita berkenaan pada bahagian akhir artikel Jejak Langkasuka-Siam Lama-Srivijaya - Mukadimah Hulu Perak dan kerajaan Melayu Reman.


Mungkin juga satu hikmah kami masuk melalui Pengkalan Hulu adalah tak perlu berebut dengan kenderaan lain. Relaks tenang sambil kami mendapatkan pelepasan imigresyen dan kastam juga dokumen yang perlu untuk membawa kereta sendiri masuk ke negara orang. Kami juga dapat masuk ke Thailand lebih awal. Kalau ikut Rantau Panjang mungkin sejam lebih lagi baru sampai disebabkan perjalanannya 175 km dari Gerik. Sedangkan pintu sempadan di Pengkalan Hulu cuma 50 km daripada tempat sama. 


Selesai urusan di sempadan kami menuju ke bandar Betong. Nampak satu kedai jual insurans sudah dibuka (ketika itu jam 8.50 waktu tempatan, lewat sejam berbanding Malaysia) terus singgah untuk mendapatkan insurans. Setiap kereta luar wajib membeli insurans kereta tempatan untuk berjalan-jalan di Thailand. Kami ambil untuk sebulan. Pernah kami terlupa membeli insurans ketika pertama kali masuk ke Thailad dengan kereta sendiri menuju ke Hatyai melalui Bukit Kayu Hitam hampir penghujung tahun 2010. Dah tak pasal-pasal kena saman bayar denda dalam RM51. Lihat artikel lama Mencari jejak Merong - Melihat 'masyid' ke Hatyai.

Seterusnya kami masuk ke bandar terdekat iaitu Betong. Lihat artikel Quick look at the town of Betong, Thailand di blogspot BERPETUALANG KE ACEH.


Selain mahu melihat bagaimana rupa bandar kami mahu mencari SIM card Thailand untuk kegunaan sepanjang berada di sana,. Alhamdulillah jumpa yang cukup murah. Boleh pakai unlimited data atau tanpa had selama 7 hari. Ini penting untuk memastikan kami dapat menggunakan program Google Map bagi membantu mendapatkan panduan laluan perjalanan juga membuat rujukan tentang tempat-tempat melalui Internet.


Keluar dari Betong menghala utara ke Yala terlihat masjid ini. Ia adalah masjid pertama di Thailand yang kami nampak sejak masuk melalui Pengkalan Hulu. Saya pun singgah untuk mengambil gambar. Lihat Masjid jamek (Main mosque of) Al-Khoyree, Jarakpatai, Betong.



Pada papan kenyataan masjid terpampang gambar seorang pendakwah muda Malaysia. Kebetulan beliau ada dalam friendlist Facebook saya dan kami pun pernah berjumpa. Nampaknya dia biasa masuk ke selatan Thailand...


Sementara saya ke masjid isteri dan anak-anak layan makan bersama dua orang kawan yang ikut sama. Lepas puas ambik gambar baru saya join...


Perjalanan ke Yala diteruskan jam 10.43. Dari Betong ke situ memakan jarak 130 km dan jalannya berliku-liku. Lihat artikel  The road to Yala.



Laluan berliku-liku kerana melalui banjaran gunung yang bersambung dengan Banjaran Titiwangsa di Semenanjung Malaysia. Kami kemudian mengambil satu bahagian jalan yang lebih berliku-liku supaya dapat menyusuri tepian tasik buatan yang agak besar sejauh mungkin. Setelah beberapa lama baru kelihatan sebuah pondok dengan kedudukan memberikan pemandangan cantik tasik lalu kami pun berehat lama.  Lihat The lake at Ban Lang national park.

Pagi tadi ketika menyediakan artikel sokongan berkenaan baru saya tahu ia terbentuk daripada aliran Sungai Patani. Keadaan ini sama sepertimana Tasik Banding yang terletak dalam perjalanan Gerik ke Jeli/Rantau Panjang itu terbentuk akibat Sungai Perak diempang. Kalau asalnya saya memang berniat mahu singgah waktu pagi di Tasik Banding ia sudah bertukar menjadi persinggahan di tasik selatan Thailand yang namanya saya lihat dalam Google Map adalah Ban Lang.


Bila dah tahu ia adalah Sungai Patani lalu bila disemak lagi ternyata kawasan Betong itu sendiri adalah hulu Sungai Patani merangkap Hulu Patani terasa perjalanan melalui Pengkalan Hulu itu berkali-kali ganda bermakna dan berkat. Bayangkan masuk lalu Hulu Perak ke Hulu Patani. Memang tujuan asal perjalanan dibuat pun adalah memenuhi hajat isteri agar saya membawa beliau dan anak-anak ke Patani. Sesungguhnya wilayah yang pernah dikenali sebagai Reman ini memang milik kerajaan Patani. Dan apabila disemak semua laluan ke Patani daripada rumah saya di Rawang, Selangor ternyata laluan Yala paling dekat. Kalau ikut pintu sempadan Bukit Kayu Hitam jaraknya adalah 595km, kalau lalu Rantau Panjang 630 km Lalu Pengkalan Hulu pula 517  km. Cuma kena ambil jalan berliku-liku 130 km hingga ke Yala.


Dari pintu sempadan bandar Patani terletak 175 km. Dari Yala cuma 47 km gitu lagi ke utara. Tapi kami harus bergerak lebih jauh apabila menuju ke Narathiwat di timur. Ini disebabkan tempat utama yang mahu kami ziarahi hari itu terletak ke arah sana. Dalam perjalanan itu naik satu bukit lalu rehat sebentar di tepian air terjun kecil. Lihat .Hilltop stop besides Yala-Narathiwat road.



Tempat utama tersebut adalah Masjid Wadi Hussein di Telok Manok. Lihat artikel Masjid (Mosque of) Wadi Hussein. Telok Manok, Walaupun dari arah Yala ia terletak menjauhi kembali Patani ternyata masih lebih dekat mengambil lalun Pengkalan Hulu-Betong-Yala berbanding laluan Rantau Panjang/Golok ke Narathiwat. Dari Gerik laluan Yala sampai ke masjid jaraknya 227 km, laluan Rantau Panjang jaraknya 276 km! Dekat 50 km beza tu. Bila dah balik rumah dan betul-betul semak baru nampak...



Baru tersedar betapa berkatnya kami boleh tersilap laluan waktu Subuh pagi itu sehingga terlepas simpang/jalan ke Rantau Panjang. Sekali lagi ini berlaku kerana niat akan berhenti di masjid sebelah kiri untuk menunaikan solat Subuh kerana tidak perlu menyeberang jalan kalau masjid di belah kanan. Apa pun masjid ini memiliki kedudukan yang sangat penting. Biar diletakkan tulisan berkenaan oleh almarhum Ustaz Wan Muhammad Saghir. Ia pernah keluar dalam akbar Utusan Malaysia lebih 11 tahun lalu...



ARKIB : 25/12/2006

Wan Husein As-Sanawi Al-Fathani Hafiz pendiri Masjid Teluk Manok

MASJID Teluk Manok di Patani, Thailand.


AKHIR-akhir ini berlaku perubahan besar dalam pelbagai jurusan pendidikan Islam di dunia Melayu, termasuk mula bercambah di tempat-tempat pendidikan menghafaz al-Quran. Banyak suara-suara sumbang yang hanya mengetahui dunia kini atau pergelutan di persekitarannya saja, lalu menuduh bahawa pendidikan Islam zaman dulu tidak menekankan penghafalan al-Quran dan hadis.
Saya berani memastikan pandangan yang sedemikian adalah satu pandangan yang sangat keliru. Sebagai contoh bahawa ilmu menghafaz al-Quran dan hadis berjalan sejak lama di dunia Melayu. Wan Husein al-Fathani adalah salah seorang daripada ulama silam yang hafaz al-Quran 30 puluh juzuk dan beribu-ribu hadis Nabi s.a.w. Beliau adalah moyang saudara kepada Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani. Ini bererti Wan Husein as-Sanawi al-Fathani lebih jauh mendahului Syeikh Wan Daud bin Abdullah al-Fathani.
Wan Husein as-Sanawi adalah adik- beradik dengan Syeikh Wan Senik al-Karisiqi (Kerisik), Syeikh Wan Muhammad Shalih al-Fathani (datuk nenek Syeikh Ahmad al-Fathani) dan lain-lain. Walaupun pada mulanya ada orang meragukannya, termasuk saya sendiri, kerana terdapat pertikaian pendapat dengan salasilah keluarga besar ini dengan yang ditulis oleh Haji Nik Ishak Tikat, Kelantan, yang berasal dari Datuk Nik Mahmud, Perdana Menteri Paduka Raja Kelantan. Namun, setelah saya menemui tiga salasilah yang lebih tua daripada salasilah yang tersebut, insya-Allah telah saya tahqiqkan dan hanya segelintir daripadanya disebutkan dalam artikel ini.
Pertikaian salasilah antara satu dengan yang lainnya tidak saya bicarakan di sini, kerana telah saya tulis dalam kertas kerja berjudul ‘Majlis Tazkirah Tokoh dan Ulama Islam Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani’ dan lain-lain terdahulu daripada ini.
*Asal-usul
Wan Husein as-Sanawi juga digelar Tok Masjid adalah termasuk salah seorang keturunan penyebar Islam yang awal datang ke dunia Melayu. Nama lengkapnya ialah Al-Allamah Al-Hafiz Wan Husein as-Sanawi al-Fathani bin Ali. Ali disebut juga Sultan Qanbul/Qunbul bin Manshur al-Laqihi. Manshur al-Laqihi nama yang sebenarnya ialah Saiyid Ahmad Samman al-Aidrus bin Saiyid Hakim.
Saiyid Hakim digelar orang Saiyid Kuning bin Saiyid Husein. Saiyid Husein digelar Sultan Pak Tani (maksudnya Sultan Patani). Ali@Sultan Qanbul/Qunbul dan terdapat beberapa nama selain ini, diriwayatkan bahawa wafat di Campa tahun 1467 M dan jenazahnya dikebumikan di Kampung Garak Ruwain (Binjai Lima).
Dalam sebuah salasilah disebutkan bahawa daripada Wan Husein as-Sanawi dan adik- beradiknya adalah datuk nenek golongan ‘Wan’ dan ‘Nik’ di Patani, Kelantan, Terengganu dan tempat-tempat lainnya. Yang dimaksudkan dengan ‘as-Sanawi’ yang terdapat pada hujung nama Wan Husein ialah beliau berasal dari kampung dinamakan Kampung Sena.
Kampung Sena itu sangat besar dan luas, sekarang di dalamnya terdiri dari beberapa buah kampung, di antaranya; Sena Janjar, Bendang Daya, Tok Diwa, dan lain-lain.
Kampung Sena dibuka oleh datuk nenek keluarga ini ketika mereka mula-mula sampai dalam kerajaan Langkasuka yang ketika itu nama Patani belum dikenal sama sekali. Dari kampung tersebutlah asal-usul perkembangan Islam di Patani dan selanjutnya keluarga tersebut turut aktif menyebarkan Islam ke seluruh dunia Melayu bersama-sama dengan keturunan-keturunan penyebar Islam yang datang dari Tanah Arab lainnya.
Adik-beradik Wan Husein as-Sanawi al-Fathani yang saya catat dari pelbagai sumber, sama ada yang disepakati mahu pun yang masih pertikaian pendapat adalah sebagai berikut:
1. Wan Abdullah atau Sultan Umdatuddin atau Wan Abu atau Wan Bo Teri Teri atau Wan Bo saja. Beliau adalah Sultan Cam/Champa, tahun 1471 M - 1478 M.
2. Wan Husein as-Sanawi, yang diriwayatkan dalam artikel ini.
3. Wan Demali @ Wan Mali @ Wan Alimuddin. Terdapat sebuah salasilah yang menyebut bahawa beliaulah Laksamana Bentan.
4. Wan Hasan, beliau menyebarkan Islam di Bangkok.
5. Wan Jamal.
6. Wan Biru, adik-beradik yang perempuan.
7. Wan Senik adik-beradik dengan Wan Husein, sudah sahih kerana disebut oleh Syeikh Muhammad Nur bin Syeikh Nik Mat Kecik al-Fathani dalam sebuah salasilah, dikukuhkan dengan salasilah keluarga Teluk Manok dan catatan-catatan lain yang ada pada saya.
Dari nombor 1 sampai nombor 7 disebut oleh Pak De Duku. Pak De Duku, nama lengkapnya ialah Haji Abdul Hamid bin Abdul Qadir bin Yunus bin Abdur Rahman bin Wan Husein as-Sanawi al-Fathani, adalah keturunan yang kelima ulama yang diriwayatkan ini.
Saya memperoleh banyak maklumat daripada beliau. Sejak tahun 1978 hingga 1991 saya berulang-ulang kali ke rumah Pak De Duku (Haji Abdul Hamid) di Teluk Manok kerana mencatat banyak perkara tentang keluarga yang diriwayatkan ini.
8. Syeikh Wan Muhammad Shalih al-Laqihi, saya adalah keturunan yang kelapan ulama ini, iaitu melalui jalur Syeikh Ahmad al-Fathani.
9. Maulana Abu Ishaq.
*Riwayat
Wan Husein as-Sanawi selain hafaz al-Quran 30 juzuk, sangat banyak hadis dan pelbagai jenis matan ilmu-ilmu Islam beliau juga berpengalaman dalam banyak bidang. Ilmu yang ada dalam sekujur tubuhnya bukanlah bersifat beku dan mati, tetapi adalah ilmu yang bersifat hidup sesuai dengan pergerakan fizikal tubuhnya.
Ilmu-ilmu yang dikuasai oleh Wan Husein as-Sanawi adalah seimbang dengan pengalamannya yang luas. Beliau berpengalaman dalam hidup cara berkhalwat, bersunyi diri tekun beribadat, juga berpengalaman dalam pengembaraan ke pelbagai penjuru bumi sejagat.
Wan Husein as-Sanawi pernah mengembara di pulau Jawa, pernah mengajar beberapa tahun di pulau Madura. Diriwayatkan juga bahawa beliau dan adik beradiknya bergaul mesra dengan masyarakat di pulau Sumbawa, sehingga ada pendapat yang menyebut Wan Husein as-Sanawi adalah berasal dari keturunan Arab yang telah lama datang ke pulau Sumbawa.
Dari pulau Sumbawa, pengembaraan keluarga tersebut termasuk Wan Husein as-Sanawi sendiri, meneruskan pengembaraan mereka ke negeri Cam atau Campa. Kerajaan Islam Cam itu adalah diasaskan oleh datuk nenek mereka yang berasal dari negeri Arab.
Setelah melalui proses yang lama melalui pantai-pantai dalam negeri India, persinggahan dan tempat tinggal terakhir mereka ialah dalam kerajaan Langkasuka. Proses yang lama pula setelah mereka membaur dengan masyarakat Melayu Langkasuka, maka terbentuklah Daulah Islam Fathani Darus Salam atau bagi umum mengenal sebutan Patani saja.
Dari Patani itulah mereka mengembara ke utara dengan maksud menyebarkan Islam di negeri China tetapi sebelum sampai ke negeri China mereka telah berhasil pula membentuk satu kerajaan Islam-Melayu yang dikenali dengan Kerajaan Cam.
Cita-cita mulai dari datuk nenek Wan Husein as-Sanawi untuk menyebarkan Islam ke negeri China berjalan terus sampailah ke zaman beliau. Bukan hanya itu saja, dari keturunan mereka juga telah menyebarkan Islam di Filipina, Brunei Darussalam dan akhirnya di Jawa. Beberapa orang di antara Wali Songo (Wali Sembilan) yang terkenal di Jawa adalah dari keluarga besar yang diriwayatkan ini.
*Masjid Teluk Manok
Semua riwayat adalah penting dicatat, namun hampir-hampir tidak ada orang yang tahu tentang peranan Wan Husein as-Sanawi dalam peranannya di dunia Melayu sejagat. Tidaklah berkelebihan kalau saya sebutkan di sini bahawa Wan Husein as-Sanawi ada peranan yang tersendiri dalam penyebaran Islam di dunia Melayu dan beliau juga ada peranan dalam pemerintahan Patani dan kerajaan Cam.
Setelah pengembaraan yang begitu jauh pada mulanya beliau menetap di Kampung Sena, tempat asal datuk neneknya, namun setelah adik- beradiknya bermuafakat maka mereka membahagi tugasan. Syeikh Wan Senik ditugaskan di Kerisik. Sebab itulah pada hujung nama beliau dalam salasilah ditulis al-Karisiqi.
Wan Husein as-Sanawi diberi tugas di Teluk Manok. Kampung yang beliau buka itu masih dikekalkan namanya sampai sekarang. Di Wadi Husein, Teluk Manok tersebutlah terdapat sebuah masjid yang digolongkan di antara salah sebuah masjid tua di Patani yang mempunyai kesan-kesan sejarah yang dikaitkan dengan Wan Husein al-Hafiz as-Sanawi, tokoh besar dunia Melayu serta yang masih terselubung dalam sekian banyak lembaran tulisan sejarah yang diseleweng dan dipalsukan oleh pihak-pihak tertentu.
Tentang tahun didirikan Masjid Teluk Manok itu, berbagai-bagai pendapat yang diberikan orang. Riwayat yang popular menjadi percakapan masyarakat ialah didirikan sejak 300 atau 400 tahun yang lalu. Saya datang menyelidik masjid itu berkali-kali sejak 1978 dan yang terakhir sekali pada Sabtu, 25 Mei 1991 M, pada waktu itulah saya terbaca di atas pintu masjid terdapat tahun 1266 H, bererti bersamaan dengan 1850 M.
Tidak terdapat sesuatu keterangan yang dimaksudkan dengan catatan 1266 H itu. Kemungkinan yang dimaksudkan adalah ketika memperbaiki masjid itu ataupun ketika menulis khat-khat indah yang terdapat di persekitaran tarikh di atas pintu itu. Jika kita hitung menurut tahun hijrah 1266 H itu hingga sekarang 1427 H bererti hanya 161 tahun saja. Ini adalah tidak sesuai dengan sejarah hidup Wan Husein as-Sanawi yang diperkirakan memang sudah lebih dari 300 tahun yang lalu.
Tarikh tersebut juga sangat jauh jaraknya dengan beberapa pendapat yang menyebut bahawa masjid tersebut didirikan pada 1619 M, pendapat lain 1621 M dan yang lain pula pada 1635 M. Tahun-tahun yang disebutkan ini, walaupun terjadi pertikaian pendapat, namun lebih menepati untuk dipegangi sebagai tahun berdirinya masjid itu jika dibandingkan pada 1266 H/1850 M yang tidak jelas maksudnya itu.
*Keturunan
Pertama sekali saya dengar cerita bahawa salasilah yang sangat penting tentang susur galur ulama Patani yang ada hubungannya dengan Teluk Manok diserahkan oleh Haji Ibrahim bin Daud bin Muhammad Shalih bin Abdullah bin Tengku Mahmud kepada Raja Perak. Yang menceritakan ialah Haji Abdul Hamid (Pak De Duku). Sungguhpun salasilah yang asli tidak saya peroleh tetapi saya sempat mencatat melalui Pak De Duku sejak 1978 M. Saya mencatatnya secara sedikit-sedikit, iaitu setiap kali pergi ke Teluk Manok hinggalah 1991 M.
Selain Pak De Duku, saya sempat pula menyalin salasilah tersebut tetapi bukan dari yang asli melainkan daripada salinan yang telah dijalankan oleh keluarga ini.
Pada beberapa tempat saya bandingkan pula dengan kitab-kitab yang dikarang oleh keturunan Wan Husein as-Sanawi, sebahagiannya menggunakan nama lengkap hingga sampai ke peringkat datuk.
Dalam catatan saya Wan Husein memperoleh enam orang anak iaitu; 1. Muhammad Shalih @ Tok Ci Gedung, makamnya di Jeringa. 2. Abdullah @ Tok Ci Teluk Manok. 3. Abdus Shamad. 4. Abdul Karim @ Tok Ci Bukit Bunga, beliau ini seorang hafiz, makamnya di Bukit Bunga, Jeringa. 5. Abdur Rahman, makamnya di Teluk Manok. 6. Fathimah.
Sehingga artikel ini ditulis, masih ramai keturunan mereka yang menjadi ulama ataupun tokoh penting dan bertebaran di pelbagai tempat.

Kami mengambil masa hampir satu setengah jam untuk mengecap aura istimewa masjid. Saya dan anak-anak siap mandi lagi di tali air sebelah.  Ini adalah gambar saya mencecahkan kaki ke dalam air di teluk berhadapan bandar Patani. Di situ ada tanah sempit menjulur keluar sejauh 20 km dan kami pergi sampai ke hujung untuk melihat pemandangan matahari terbenam. Lihat artikel Rushing to Tanjung Budi diikuti .Sunset over the bay of Patani.


Malam itu kami singgah bersolat di Masjid Kampung Dato' Panjang. Letaknya di bahagian tengah tanah terjulur 20 km. Saya pertama kali sampai hampir setahun lalu dengan menaiki bot dari pengkalan timur bandar Patani. Lihat artikel lama Misi jejak Aceh-Langkasuka : Lawatan lapangan ke makam-makam dan petunjuk Dato' Panjang.


Dalam kegelapan malam itu kami juga menziarahi makam Dato'Panjang tidak jauh dari masjid dan makam raja-raja Patani yang baru saya tahu terletak sangat dekat dengan makam Dato' Panjang.


Selepas itu baru menuju ke bandar Patani lalu singgah di Masjid Krisek yang sangat terkenal itu. Rujuk artikel lama  Misi jejak Aceh-Langkasuka : Masjid Kerisek, makam Sheikh Abdul Samad dan kota atas bukit Singgora untuk cerita tentangnya...


Masuk ke bandar Patani kami terus mencari masjid utama yang dikenali sebagai Patani Central Mosque.


Dalam perjalanan pertama saya ke Patani awal tahun lalu kami tidak masuk langsung ke kawasan bandar, kali ini baru melihat masjid yang terletak dalam bandar dan sekitarnya...


Cuma sayang ketika itu sudah lewat malam dan masjid sudah tutup. Cukuplah dapat melihat daripada luar sebelum melihat bahagian lain bandar Patani...


Ahad, Januari 07, 2018

"Ekspresi Seni Kontemporari Berasaskan Manuskrip Melayu" di Galeri Petronas, KLCC

Satu cerita selingan sebelum saya menyambung cerita perjalanan di Thailand 12-23 Disember insyaallah esok lusa.


Petang semalam Sabtu 6 Januari 2018 saya dan isteri membawa anak-anak ke KLCC.


Selepas anak-anak puas mandi dan bermain di taman rekreasi berdekatan baru kami masuk ke dalam bangunan. Terus ke Galeri Petronas di tingkat atas kompleks membeli-belah, tengok-tengok ada pameran bertajuk "Ekspresi Seni Kontemporari Berasaskan Manuskrip Melayu".


Nampak macam menarik ni...


Sedikit penerangan tentang pameran...


Mula-mula ada semacam kelambu kain perca yang saya tak tahu apa...


Cuma rasa selesa macam main pondok-pondok kat rumah.


Saya bukanlah kaki seni sangat. Tapi tahu juga menghargai ukiran kayu yang kelihatan.


Yang ini nampak macam hantu pun ya, macam Jedi Star Wars pun ada.


Yang ini jelas kelihatan macam Candi Borobudur.


Ia terdiri daripada bekas-bekas kaca berisi apa yang kelihatan seperti watak-watak wayang kulit kenit..


Lagi penerangan tentang pameran...


Kelihatan pula kapal-kapal berkepak mengingatkan saya pada filem Hollywood Avatar...





Apa pun itu semua adalah seni kontemporari iaitu seni zaman sekarang. Masuk bahagian belakang galeri baru ada barangan lama yang bersifat lebih keMelayuan tradisional.


Terdapat sejumlah manuskrip yang nampaknya dipinjam daripada beberapa institusi berkenaan...











Ada juga barangan lain yang menggambarkan nila-nilai tradisional Melayu lama...





Kembali pada ruang seni kontemporari, seni yang dikatakan berasaskan manuskrip Melayu itu...








Saya pun tak tahu nak tafsir apa. Saya main layan 'feel' aje... :]